Om studenten är missnöjd med bedömningen av en studieprestation och önskar omprövning

Bedömning och bedömningsgrunder

Studenten har rätt att få sina skriftliga eller på annat sätt dokumenterade studieprestationer framlagda till påseende. Därtill har studenten rätt att få veta grunderna för bedömningen och hur de har tillämpats på hens studieprestation.

Läraren ska meddela bedömningsgrunderna senast i samband med publiceringen av resultaten. Läraren kan meddela bedömningsgrunderna på ett ändamålsenligt sätt. För tentamina med ett stort antal deltagare kan läraren meddela de allmänna bedömningsgrunderna och för ett seminariearbete eller en essä de specifika grunderna, till exempel per e-post eller via Moodle. Viktigast är att studenten meddelas åtminstone hur och när hen kan få information om hur bedömningsgrunderna har tillämpats på hens studieprestation.

Omprövningsbegäran till läraren

Om studenten är missnöjd med bedömningen av en studieprestation eller ett beslut om tillgodoräknande har hen rätt att begära omprövning hos den lärare som ansvarar för bedömningen inom 14 dagar från att studenten fått kännedom om bedömningen och hur bedömningsgrunderna har tillämpats på hens prestation. Även kandidatavhandlingen är en studieprestation för vars bedömningen studenten kan begära omprövning hos läraren i enlighet med denna anvisning.

Läraren ska bemöta omprövningsbegäran med ett motiverat beslut inom en skälig tid. Om studenten meddelar att hen är missnöjd med det beslut som meddelats med anledning av omprövningsbegäran ska läraren meddela beslutet skriftligt.

Om det har skett ett fel i bedömningen eller i registreringen av bedömningsresultatet, godkänner läraren omprövningsbegäran och rättar felet eller felen. Rättelsen säkerställer att studenterna behandlas likvärdigt.

Läraren ska inte enbart på grund av en students krav ändra eller sänka kraven på en godtagbar prestation eller behandla studenten som begärt omprövning annorlunda än de andra studenterna. Om läraren anser att det inte finns grunder för omprövning av bedömningen, får studenten ett motiverat avslag på sin omprövningsbegäran.

Anvisningar för omprövningsbegäran

Till ett beslut om avslag ska fogas information om möjligheten till fortsatt omprövning hos universitetets rättsskyddsnämnd. Denna anvisning formuleras till exempel så här: ”Du kan begära omprövning av detta beslut hos Helsingfors universitets rättsskyddsnämnd inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Omprövningsbegäran ska riktas till Helsingfors universitets rättsskyddsnämnd och skickas till universitetets registratur. Postadress: Arkivet och registraturen, PB 4, 00014 Helsingfors universitet. E-postadress: hy-arkki(at)helsinki.fi. Av omprövningsbegäran måste det framgå vilket beslut du söker ändring i, hurdan ändring du begär och vad din begäran grundar sig på.”

Begäran om omprövning hos rättsskyddsnämnden

Studenten har rätt att begära omprövning av lärarens omprövningsbeslut hos universitetets rättsskyddsnämnd inom 14 dagar från det att hen har tagit del av lärarens beslut. Datumet för delfåendet räknas inte in i tidsfristen. Om inte annat påvisas, anses studenten ha delgivits beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes och tredje dagen efter det att e-postmeddelandet med beslutet sändes. Avsändningsdatumet räknas inte.

Behandling av omprövningsbegäran i rättsskyddsnämnden

Efter att rättsskyddsnämnden har fått studentens begäran om omprövning för behandling, ber rättsskyddsnämndens föredragande läraren som gjort bedömningen om ett bemötande av de krav som lagts fram i begäran om omprövning och nödvändig tilläggsinformation för behandlingen av begäran om omprövning. För rättsskyddsnämndens behandling behövs i regel förutom lärarens utlåtande även studentens studieprestation, såsom tentamenssvaret eller essätexten. Därutöver behövs det information om hurdana anvisningar studenten har fått för genomförandet av prestationen samt bedömningsgrunderna.

När rättsskyddsnämnden behandlar studentens omprövningsbegäran och det material som nämnts ovan, beaktas bland annat bestämmelserna i universitetslagen, universitetets egna föreskrifter och bestämmelserna i undervisningsplanen. Hos rättsskyddsnämnden kan man emellertid inte begära omprövning av en undervisningsplan som har godkänts av fakultetsrådet. Fakultetsrådet har rätt att fastställa undervisningens kunskapsmål och bestämma examinationsformerna. Det går inte heller att söka ändring i undervisningsplanen genom att anföra besvär hos en domstol.

Rättsskyddsnämnden kan avslå eller godkänna omprövningsbegäran. Om begäran avslås, förblir lärarens bedömning i kraft. Om omprövningsbegäran godkänns, kan rättsskyddsnämnden återförvisa ärendet till läraren för en ny bedömning av studieprestationen.

Rättsskyddsnämndens uppgifter och kontaktinformation

Rättsskyddsnämnden har till uppgift att

• behandla begäranden om omprövning av såväl bedömning av studieprestationer som beslut om tillgodoräknande av studieprestationer och bedömning av licentiat- och doktorsavhandlingar
  • följa fakulteternas avgöranden i fråga om begäranden om omprövning av beslut om förlorad studierätt för att säkerställa att studenterna behandlas lika
  • ta initiativ för att utveckla studenternas rättssäkerhet
  • ge utlåtanden i frågor som gäller studenternas rättssäkerhet
  • behandla sådana andra frågor som gäller studenternas rättssäkerhet som enligt universitetslagen eller instruktionen inte hör till universitetets övriga förvaltningsorgan.

Post till rättsskyddsnämnden sänds till universitetets registratur.

• Postadress: Arkivet och registraturen, PB 4, 00014 Helsingfors universitet
  • E-postadress: hy-arkki(at)helsinki.fi