Problemsituationer vid handledning av avhandlingsarbete

Vid handledning av avhandling kan det av flera orsaker uppstå problemsituationer.

Varför kan det vara svårt att skriva en avhandling

Avhandlingar kräver rätt mycket arbete, vilket innebär flera handledningsmöten med samma studerande i olika faser av arbetet. Även om man skulle erbjuda rätt mycket handledning, förutsätter avhandlingsarbetet alltid att studeranden har en förmåga att arbeta självständigt. Därför lyfter avhandlingar ofta fram utmaningar eller brister som gäller studiefärdigheter såsom tidshantering, planering eller åstadkommande. Utmaningar som gäller självständigt arbete kan också vara kopplade till studerandens livssituation.

När man skriver en avhandling kan det förekomma faser då studeranden har till och med starka obehagliga tankar och känslor. Studerandena kanske försöker lösa det obehag de upplever genom att skjuta upp arbetet eller göra något annat, även om det vet att arbetet därmed inte blir färdigt. Att skjuta upp och vara långsam bidrar åter till att minska studerandens tro på sig själv, och motivationen för att skriva avhandlingen sjunker. Även studerandenas livssituationer kan medföra utmaningar och öka belastningen med att skriva avhandling. Dessa problem som gäller studiekunskaper, färdigheter och livssituationen kan på ett eller annat sätt övergå till att bli handledningsproblem: till exempel skjuts överenskomna möten upp, avhandlingar framskrider inte, studeranden vill byta tema eller är missnöjd med handledningens kvantitet eller kvalitet.

Hur gör jag som handledare

Samma allmänna anvisningar som gäller för vilka som helst utmanande handledningssituationer lämpar sig även för problemsituationer vid handledning av avhandlingsarbete.

I Till stöd för studierna-temat under Instruktioner för studerande hittar du tips på vad studeranden kan göra om avhandlingsarbetet går trögt.

Om studerandens egna metoder inte räcker för att starta ett arbete som sitter fast eller om du känner att du når gränserna för din handledning, kan du hänvisa studeranden till studiepsykologens mottagning eller en smågrupp för skrivfärdigheter. Språkcentrum ordnar kurser för pro gradu-skribenter.

Vanliga frågor

På vilket språk kan studeranden skriva sin avhandling?

Enligt riktlinjer för examina och studier (rektorns beslut HY/495/00.00.06.00/2017HY/495/00.00.06.00/2017) ska studeranden i regel skriva sin kandidatavhandling på sitt modersmål, finska eller svenska. I engelskspråkiga utbildningsprogram ska studeranden skriva sin avhandling på engelska.  Dessutom finns i utbildningsprogrammets undervisningsplan mer detaljerade bestämmelser och anvisningar om utarbetande av avhandlingar.

Du hittar mer information om språkprinciper för avläggande av examina och studier här.

Vad ska jag göra om jag upptäcker fusk?

Du hittar information och instruktioner i anvisningen Fusk och plagiat.

Kan studeranden kräva en annan handledare eller att handledaren byts ut?

Enligt riktlinjer för examina och studier (rektorns beslut HY/495/00.00.06.00/2017HY/495/00.00.06.00/2017) ska en studerande innan han eller hon inleder ett avhandlingsarbete som hör till högskoleexamen eller senast i inledningsskedet skriva en avhandlingsplan. Planen behandlas och godkänns enligt vad som bestäms i utbildningsprogrammets undervisningsplan. I planen ska anges en eller flera handledare för avhandlingen.

Studeranden kan kräva att handledaren byts ut av välmotiverade skäl.  Om avhandlingsplanen har godkänts och studeranden vill byta sin handledare, ska studeranden enligt ovan nämna bestämmelse skriva en ny plan som behandlas och godkänns enligt vad som bestäms i undervisningsplanen.