Tutkielmat ovat suhteellisen suuritöisiä, mikä tarkoittaa useita ohjaustapaamisia saman opiskelijan kanssa työn eri vaiheissa. Vaikka ohjausta olisi tarjolla kohtuullisen paljon, tutkielmien tekeminen edellyttää opiskelijalta aina kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Siksi tutkielmat ovat omiaan nostamaan esiin opiskelutaitoihin kuten ajanhallintaan, suunnitteluun tai aikaansaamiseen liittyviä haasteita tai puutteita. Itsenäisen työskentelyn haasteet voivat kytkeytyä myös opiskelijan elämäntilanteeseen.
Tutkielmien kirjoittamisessa voi olla vaiheita, joihin liittyy voimakkaitakin epämiellyttäviä ajatuksia ja tunteita. Opiskelijat saattavat yrittää ratkaista kokemaansa epämiellyttävyyttä siirtämällä tai tekemällä muuta, vaikka tietävätkin, ettei työ sillä tavalla valmistu. Siirtäminen ja viivyttely taas ovat omiaan vähentämään uskoa omaan osaamiseen ja motivaatio tutkielman tekemiseen laskee. Myös opiskelijoiden elämäntilanteet voivat tuoda omat haasteensa ja lisätä tutkielmien teon kuormittavuutta. Nämä opiskelutaitoihin, valmiuksiin ja elämäntilanteeseen liittyvät ongelmat voivat siirtyä tavalla tai toisella ohjauksen ongelmiksi: esimerkiksi sovitut tapaamiset siirtyvät, tutkielmat eivät etene, opiskelija haluaa vaihtaa aihetta tai on tyytymätön saamansa ohjauksen määrään tai laatuun.