Respons från studenter vid universitetet

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Studentresponsen är en del av universitetets självvärdering, undervisningens kvalitetssystem och stödet för undervisning och lärande. I helheten som utgör universitetets studentrespons har man beaktat de olika stadierna av studierna, responsens olika nivåer från enskilda kurser till nationella enkäter samt de olika brukarna (studenter, lärare, utbildningsprogram) Man samlar in respons av studenterna på kurser och i olika skeden av studierna enligt utbildningsprogram (t.ex. HowULearn och Kandidatrespons). Efter studierna skickas en nationell karriäruppföljningsenkät till de utexaminerade.

Universitetets helhet av system för studentrespons

Responsen används systematiskt i ledningen av utbildningen, beslutsfattandet och i utvecklingen av studierna och undervisningen. I responsprocessen är det centrala att ge akt på utvecklingen av både undervisningen och lärandet. Detta förutsätter att responsresultaten gås igenom, att åtgärder vidtas på basis av resultaten och att effekterna av de utvalda åtgärderna följs och utvärderas. Utbildningsrådet (ONE) följer och styr utvecklingen av studentresponsen vid Helsingfors universitet.

Riksomfattande enkäter till studenterna

Kandidatrespons

Kandidatrespons  är universitetens riksomfattande enkät för studentrespons. Enkäten riktar sig till studenter som har avlagt kandidatexamen, och den undersöker hur nöjda studenterna är med sitt universitet och hur de upplevt att studierna förlöpt. Enkätresultaten används vid utveckling av universitetens utbildning och också på nationell nivå i styrningen av universiteten. Enkäten besvaras av alla universitetsstuderande som har avlagt lägre högskoleexamen eller som har genomfört motsvarande studier.

Bekanta dig med de riksomfattande resultaten i utbildningsförvaltningens statistiktjänst Vipunen.

Läs mer om Helsingfors universitets resultat och om enkäterna i Flammas arbetsgrupp för utbildningsprogrammens årsuppföljning (kräver inloggning med ditt användarnamn vid universitetet).

Karriäruppföljningar

Syftet med universitetens riksomfattande karriäruppföljningsenkäter är att ta fram heltäckande information om de utexaminerades sysselsättning, förhållandet mellan utbildning och arbete samt om hur universitetsutbildningen svarar mot arbetslivets kunskapsbehov. Inom karriäruppföljningen för magistrar är målgruppen de som fem år tidigare avlagt antingen högre högskoleexamen, farmaceutexamen eller examen för lärare inom småbarnspedagogik. Doktorers placering granskas tre år efter examen.

Läs mer om Helsingfors universitets resultat och enkäterna.

Med appen Osaamistutka, som är baserad på svaren i Helsingfors universitets karriäruppföljningsenkät, kan du analysera de kunskaper som utbildningen ger och arbetslivets kunskapsbehov.

Bekanta dig med de riksomfattande resultaten på Aarresaari-nätverkets sidor och i utbildningsförvaltningens statistiktjänst Vipunen.

Helsingfors universitets gemensamma responsenkäter för studenterna

HowULearn-enkäter

Att besvara HowULearn-enkäterna ingår i studierna för alla som har börjat studera för lägre eller högre högskoleexamen 1.8.2017 eller senare. Påståendena i enkäten baserar sig på teori om universitetslärande och universitetspedagogisk forskning. HowULearn ger studenten information och respons till stöd för lärandet. Utbildningsprogrammen kan utnyttja enkätresultaten för planering och utveckling av undervisningen. En utförligare beskrivning av enkäterna finns på Flamma. Gå till Flamma för att läsa mer om HowULearn-enkäten.

HowULearn-enkäterna besvaras i UniHow-systemet. UniHow är ett forskningsbaserat stödsystem för lärande och undervisning som används vid Helsingfors universitet.

International Student Barometer (ISB)

Utländska kandidat- och magisterstuderande, doktorander och utbytesstudenter utvärderar sina erfarenheter av att studera, bo och leva i Finland och de stödtjänster de erbjudits. Enkäten utförs av I-graduate, som är en internationell jämförelse- och forskningsorganisation specialiserad på utbildning. I enkäten deltar flera universitet i Finland och utlandet samtidigt, vilket möjliggör en internationell jämförelse av studenternas erfarenheter.

Läs mer i Instruktioner för studerande på sidan The International Student Barometer (ISB) (endast på engelska).

Kursresponssystem Norppa

Helsingfors universitet har från 1 september 2021 använt kursresponssystemet Norppa. Standardformuläret för feedback på kursen skapas automatiskt med sex fasta frågor på universitetsnivå för valda kurstyper. Ytterligare frågor kan läggas till av utbildningsprogrammet och/eller läraren. Läs mer om Norppa i wikin (på finska och engelska).

Centret för universitetspedagogik förbereder HowUStudy, ett interaktivt och forskningsbaserat system som ska stödja utvecklingsarbetet under kursen.

Fakulteternas och utbildningsprogrammens egna responskanaler

Utöver den riksomfattande studentresponsen och universitetets gemensamma studentrespons kan utbildningsprogrammen och fakulteterna ha egna responsenkäter. Utbildningsprogrammen kan tillgodogöra sig resultaten från ämnesföreningarnas enkäter och använda sig av andra responskanaler än enkäter (t.ex. temadagar för utveckling av undervisningen eller andra diskussioner).
 

Respons som läraren samlar in om sin undervisning

Alla lärare uppmuntras att samla in respons på sin undervisning. Insamling och utnyttjande av respons beaktas vid bedömningen av lärarens undervisningsförmåga (se kriterier för bedömning av undervisningsförmåga) och i kriterierna för antagning till Lärarakademin.

Du hittar tips för att samla in respons här. Läs även dataskyddsinstruktioner för lärare.

Behandling av studentrespons

Studentresponsen i utbildningsprogrammens kvalitetsledning

Kandidat-, magister- och doktorandprogrammen utvärderar årligen sin verksamhet och utarbetar en lägesbild över hur programmet fungerar. Att gå igenom processen för studentrespons hör till utvärderingen. För utvärderingen ordnar Studentservicen årligen ett tillfälle vid varje fakultet, där man behandlar resultaten från den riksomfattande studentresponsen och de universitetsgemensamma enkäterna.  Med utgångspunkt i självvärderingen listar utbildningsprogrammets ledningsgrupp de åtgärder och resurser som krävs för att driva och utveckla programmet under det följande året. Läs mer om utbildningsprogrammens årsuppföljning på Flamma.

Undervisningsplanerna gäller i tre år. Planerna görs upp enligt universitetets gemensamma anvisningar och tidsschema. Beredningen infaller under det läsår som föregår följande treårsperiod. Utöver den treåriga undervisningsplanen gör utbildningsprogrammen upp ett undervisningsprogram för varje läsår med detaljerad information om det praktiska genomförandet av undervisningen.  Vid beredningen av undervisningsplanen beaktas såväl de utvecklingsbehov som framkommit i årsuppföljningen som studentresponsen, responsen på undervisningen och responsen från arbetslivet. Läs mer om arbetet med undervisningsplanen på Flamma.
 

I lägesbildsdiskussionen under årsuppföljningen gör utbildningsprogrammets ledningsgrupp en självvärdering av responsprocessens ändamålsenlighet. I arbetet med utveckling av undervisningsplanerna används uppgifter ur responssystemen kombinerade med uppgifter om studieframgången.

Interaktivitet i behandlingen av studentrespons

•    Lärarens och studentens interaktion som en del av undervisningshändelsen
•    Utvecklingsevenemang och praxis för utveckling av undervisningen vid fakulteterna och utbildningsprogrammen
•    Utbildningsprogrammens årliga lägesbildsdiskussion
•    Forum för utbildningsprogrammens ledare
•    Prorektorns besök på fakulteterna
•    Behandling i Utbildningsrådet och ledningsgruppen för doktorsutbildningen

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.