Sisu instruktioner för lärare

Sisu (sisu.helsinki.fi) är ett kärnsystem för studier, studieförvaltning och undervisning. På den här sidan hittar du information om systemet och bruksanvisning för Sisu.

Stöd för lärare

Har du frågor om Sisu?

Se vanliga frågor om Sisu

I allmänna frågor som gäller Sisu, lärarna kan kontakta sisu-info@helsinki.fi.

Om du behöver stöd för att hantera kursregistreringar (t.ex. att lägga till studenter till kursen), kontakta utbildningsplaneraren för ditt utbildningsprogram.

Stöd för bedömning

Stödtjänsten för bedömning nås på bedomning@helsinki.fi. Stödtjänsten för bedömning sköter även om separat skrivning av studieprestationer som är nödvändiga i studier för vilka studerande inte anmäler sig (t.ex. praktik).

Sisu-tutorerna har jour i Zoom tisdagar kl. 13–14 och onsdagar kl. 12–13. Zoom-rådgivningen är sista gången öppen före jul onsdagen 20.12.2023 och vi är tillbaka igen tisdagen 9.1.2024.

För pedagogiskt stöd i planeringen av bedömningen, vänligen kontakta universitetets pedagogiska stöd (HYPE): info-hype@helsinki.fi.

Sisus funktioner

Studentens individuella studieplan och handledningsfunktioner

Alla som studerar vid de nya utbildningsprogrammen ska göra upp en studieplan i Sisu. Studieplanen är studentens viktigaste verktyg för att överblicka och administrera studierna. Studieplanen behöver inte göras för hela examen på en gång, utan den är flexibel och kompletteras under hela studietiden.

Sisu hjälper studenten att göra olika val genom att visa vilka studier som kan inkluderas i utbildningsprogrammets undervisningsplan och i vilket skede studierna är. Sisu också stöder studenten i valet av studieinriktning genom att visa olika studiestigar, vilket hjälper studenten att få en bild av examens struktur. Sisu har dessutom en meddelandefunktion som ger lärare och studenter nya sätt att kommunicera, till exempel när studieplanen ska kommenteras.

Via studieplanen anmäler sig studenten till undervisning, ansöker om tillgodogörande av studier och begär registering av studiehelheter. När studenten är klar med sin studieplan och har genomfört de studieprestationer hen planerat, berättar systemet att examen är klar. Efter det kan studenten göra en begäran om utexaminering i Sisu.

Mer information om Sisus handledningsfunktioner hittar du på sidan ISP-handledning som ges av handledande lärare.

Studerandes ansökningar

Ansökningar för tillgodoräknande av kunskaper som skaffats tidigare, förlängd studietid, registrering av studiehelheter och begäran om utexaminering finns i Sisu. Studentservicen sköter ansökningarna i Sisu och förmedlar dem till läraren för bedömning, om det är nödvändigt, t.ex. ansökningar för ersättande av studier. När Sisu utvecklas kan lärarna bedöma ansökningarna direkt i Sisu.

Man behöver inte längre ansöka separat om en registrering av studiehelheten i Sisu om inte den studerande av någon anledning vill ha en helhetsmärkning före den studerande slutfört sin examen. I andra fall sköts sammanställningen av studiehelheten hos studieadministrationen i samband med utexamineringen.

Specialarrangemang till stöd för användningen av Sisu

Det finns ännu brister i Sisus tillgänglighet speciellt för personer som använder skärmläsare. Närmare information hittar du i Sisus tillgänglighetsutlåtande. Funidata Oy, Sisus leverantör, utvecklar kontinuerligt tillgängligheten i systemet och förbättringar kommer att införas stegvis. Om en studerande inte kan använda Sisu på grund av Sisus tillgänglighetsbrister, handleda studeranden att kontakta universitetets kontaktpersoner för tillgänglighet. Ytterligare information på instruktionssidan för specialarrangemang.

Vad är Sisu?

Sisu är ett hjälpmedel för studenten från studiestarten ända till utexamineringen. I Sisu planerar studenten sina studier, anmäler sig till kurser och ansöker om examensbevis när det är dags att ta ut examen. För läraren erbjuder Sisu nya sätt att handleda studenterna och ge individuell respons.

I Sisu kan man göra följande:

• planera studier och handleda studenter
  • anmäla sig till undervisningen
  • bedöma studier
  • ansöka om tillgodoräknande av tidigare studiergodkänna studiehelheter
  • göra en begäran om utexaminering
  • ansöka om förlängd studietid

Du hittar en länk till Sisu i sidans huvudmeny. När du har loggat in kan du byta användarroll från lärare till student, och i studentens vy kan du testa att göra en studieplan för ditt eget utbildningsprogram.

Sisu ersatte Helsingfors universitets gamla WebOodi-system den 31.5.2021.

Frågor och feedback?

Vanliga frågor om Sisu

Om du inte fick svar på din fråga kan du skicka din fråga eller din feedback till sisu-info@helsinki.fi.