Lärarnas vanliga frågor om Sisu

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

På den här sidan hittar du svar på lärarnas vanligaste frågor om Sisu. Om du inte hittar svar på din fråga, meddela oss på adressen sisu-info@helsinki.fi eller skicka in ditt utvecklingsförslag med responsknappen i högra nedre hörnet.

Du hittar länken till Sisu i webbplatsens toppmeny. Den viktigaste informationen för lärare om ibruktagningen av Sisu och systemets bruksanvisningar hittar du på sidan Sisu-instruktioner för lärare.

Användarbehörigheter

Var kan jag lära mig mer om hur man använder lärarvyn?

Närmare information om handledares användarbehörigheter finns i Sisu-anvisningen ISP-handledning.

Du kan läsa mer om Sisus lärarvy i anvisningen Administration av undervisning och anmälda.

Du kan också bekanta dig med lärarvyn med hjälp av utbildningar och instruktionsvideor.

Hur får jag lärares användarbehörigheter till Sisu?

Som lärare får du automatiskt behörigheter till Sisu i enlighet med vilka studieavsnitt eller kurser du är antecknad som lärare för, eller vilka handledningsgrupper du är antecknad som handledare för. Med de här automatiska behörigheterna kan du se kursernas deltagarlistor, kommunicera med deltagarna och bedöma studenternas prestationer. Lärarbehörigheterna är i kraft fyra månader efter studiemomentets slutdatum.

Vem ska jag kontakta om jag inte har lärarbehörigheter?

Om du har undervisning men inte har lärarbehörigheter i Sisu kan du kontakta utbildningsprogrammets utbildningsplanerare, som vid behov lägger till dig som lärare för studiemomentet.

Kan jag med lärarbehörigheter anta anmälda studenter till ett studiemoment?

För att kunna lägga till och ta bort studenter för ett studiemoment krävs det administratörsbehörigheter. Ta därför kontakt med utbildningsplaneraren om en student som har statusen ”anmäld” direkt behöver markeras som antagen eller om anmälningarna måste ändras efter att anmälningstiden tagit slut. Medan anmälningstiden pågår kan du dock välja ut studenter förbi andra om det är fråga om normal anmälan (se Administration av undervisning och anmälda). När anmälningstiden går ut blir dessa förhandsvalda studenter de första som antas till kursen.

Kan jag i Sisu söka fram vilken student som helst eller ser jag bara uppgifter om de studenter som jag handleder? 

Utgångspunkten i Sisu är att handledande lärare endast kan se uppgifter om de studenter som de handleder. Sisu ger emellertid många möjligheter att ställa in olika slags automatiska kontroller i samband med kursanmälan, t.ex. går det att kontrollera om studenten har genomfört de obligatoriska tidigare studier som krävs för att kunna bli antagen till kursen. På så sätt är det inte nödvändigt att kontrollera läget för varje enskild student.

Om du behöver se mer omfattande information om de anmälda studenterna, t.ex. om de tidigare studieprestationer som krävs för att delta i kursen, kan du byta användarroll till administratör i rullgardinsmenyn uppe i högra hörnet och därefter gå till ”Studerande” i toppmenyn för att söka fram den anmälda studentens uppgifter.

Studieplanen

Vad ska studentens studieplan innehålla?

Studieplanen behöver inte vara komplett, dvs. studierna behöver inte vara planerade för hela studietiden. Det räcker att studieplanen innehåller åtminstone de studier som studenten tänker anmäla sig till.

Måste studieplanen som görs i Sisu godkännas av handledaren på samma sätt som ISP:n i WebOodi?

Det behövs inte, för Sisu ser till att studenten inkluderar examens obligatoriska studieavsnitt i sin studieplan och också en tillräcklig mängd valfria studier i enlighet med utbildningsprogrammets examensstruktur. Studenten behöver ansöka om separat godkännande endast för sådana val som avviker från examensstrukturen och sådana avsnitt i studieplanen för vilka det finns ett krav på separat godkännande. Studenten ansöker om godkännande i det fria redigeringsläget i Sisu. Studentservicen behandlar ansökan och konsulterar lärarna vid behov.

Vad ska studenten göra om det saknas studieprestationer i Sisu eller om det finns felmeddelanden i studieplanen?

Du kan be studenten läsa anvisningarna för hur man lägger till prestationer som saknas. Anvisningarna finns i Instruktioner för studerande, sidan Sisu-instruktion: studieplanen.

Kan studenten göra en studieplan om hen ännu inte har valt studieinriktning?

Ja, det kan hen. Under det första studieåret behöver studenten ännu inte fastställa sin studieinriktning i Sisu, om inte studieinriktningen har bestämts redan i antagningsskedet. I fråga om valet av studieinriktning är det bra att beakta att studenten kan planera studier för olika studieinriktningar och använda studieplanen som hjälp när hen väljer studieinriktning. Innan studieinriktningen har fastställts lönar det sig dock inte att göra några elektroniska ansökningar (t.ex. om tillgodoräknande), för ansökningarna överförs inte från en studieplan till en annan. Studieinriktningen fastställs separat.

Varför måste man göra en studieplan också i sådana utbildningsprogram där studierna går enligt ett färdigt schema?

Alla studenter behöver en studieplan för att kunna anmäla sig till undervisning, göra ansökningar och ta ut examen. I fråga om utbildningsprogram med färdiga scheman beskrivs deras examensstruktur i Sisu så att alla obligatoriska studier automatiskt visas i studieplanen. Det enda som behöver väljas för de obligatoriska studiernas del är prestationssättet. I regel behöver studenten endast lägga till de valfria studierna eller alternativa studieavsnitt.

Kan utbytesstudenter göra sin studieplan i Sisu redan innan de anländer till Finland?

Utbytesstudenter kan logga in i Sisu när de har fått it-behörighet för universitetets datasystem. Även utbytesstudenter måste göra en studieplan för att kunna anmäla sig till kurser. Studenterna kan ändå börja planera sina studier redan innan de får it-behörigheter, genom att bekanta sig med studieutbudet.

ISP-handledning

Får läraren en avisering per e-post om inkomna meddelanden i Sisu? 

Tyvärr kan Sisu åtminstone i början inte erbjuda e-postavisering. Funktionen har ofta önskats, och möjligheten utreds.

Kan jag skicka ett gemensamt meddelande till studenterna i mina handledningsgrupper via Sisu, eller måste jag kopiera adresserna och skicka meddelandet per e-post? 

För tillfället stöder Sisu inte gemensamma meddelanden till handledningsgrupper, så det är skäl att fortfarande använda e-post.  

Många studenter i min grupp har redan en studieplan, men vissa har ingen alls. Hur ska jag gå till väga i Sisu med dem som inte har en plan? 

Du kan instruera studenten att börja arbetet med studieplanen med att läsa de allmänna och programspecifika anvisningarna för studieplanering i Instruktioner för studerande. Efter det kan studenten följa Sisus anvisningar för studieplanen.

Har jag som handledare något sätt att få fram sådana studieprestationer som håller på att föråldras (t.ex. de prestationer som blir 10 år gamla inom 6 månader)? 

Sisu meddelar inte i studieplanen om en prestation har föråldrats eller håller på att göra det. Giltighetstiden måste kontrolleras enligt prestationsdatumet, som syns i studentens uppgifter på fliken ”Prestationer”. Anteckningen ”Förfaller inte” anger inte det korrekta läget.

Var hittar jag utbildningsprogrammets examensstruktur så att jag kan jämföra studentens plan med den?

När du vill granska examensstrukturen är det enklast om du byter till studeranderollen i Sisu och skapar en studieplan för det utbildningsprogrammet. Det krävs ingen studierätt för att skapa en studieplan, utan alla användarnamn har tillgång till studentens vy. Du hittar examensstrukturen också i lärarens vy i Sisu, på sidan Undervisningsplanering. På sidorna om ISP-handledning kan du läsa mera om hur du får fram examensstrukturen.

Anmälan och administration av undervisning

Var finns studieutbudet? Finns det studiehandböcker i Sisu?
I Sisu finns det inte studiehandböcker på samma sätt som i WebOodi. I Sisu kan man granska utbildningsprogrammens examensstrukturer och söka enskilda kurser. Via sidan Studieutbud kan man söka bland all undervisning som erbjuds vid HU.

Vad måste läraren göra i samband med anmälningarna? Måste läraren kontrollera vilka studenter som väljs till kursen?
Praxis varierar enligt utbildningsprogram, men i regel är det programmets utbildningsplanerare som bestämmer kursens anmälningskriterier och anmälningstider. I samband med anmälan kontrolleras automatiskt att studenten har en giltig studierätt, är närvaroanmäld och uppfyller eventuella andra kriterier för antagning till kursen. Ett kriterium kan t.ex. vara att studenten studerar vid ett visst utbildningsprogram, om kursen riktar sig till studenterna vid det programmet. Anmälningskriterierna kan bestämmas programvis och kursvis. Det går också att manuellt välja vilka studenter som antas till kursen. Utbildningsprogrammets utbildningsplanerare ger närmare anvisningar för anmälningar.

Vem skapar och öppnar anmälan?
Utbildningsplaneraren skapar studiemomentet för studieavsnittet och öppnar anmälan.

Studenten kan inte anmäla sig till undervisning om studieavsnittet inte finns i hens ISP. Hur snabbt och flexibelt kan en ISP ändras om en student hittar en kurs hen vill delta i?  
Studieplanen kan redigeras när som helst, så studenten kan lägga till kursen i sin plan och anmäla sig genast, förutsatt att anmälningstiden pågår. Studieavsnittet måste inte heller genast placeras på rätt ställe i planen. Studenten kan alltså vid behov först lägga kursen till de valfria övriga studierna så att hen kan anmäla sig till den, och senare flytta den till rätt plats i planen.

Går det att manuellt lägga till studenter på kurserna efter anmälningstiden?
Det går att ha en efteranmälan till kursen. Under efteranmälan kan studenten i första hand själv anmäla sig till kursen om hen inte hann göra det under den egentliga anmälningstiden. Om efteranmälan har avslutats kan studieadministratören (dvs. utbildningsplaneraren eller annan studieadministrativ personal) lägga till studenten på kursen. Med vissa användarbehörigheter kan också läraren lägga till en ny student på kursen. Om kursens maximala antal platser redan har fyllts är det skäl att be studieadministratören lägga till studenten, eftersom kursens platsantal också måste justeras. I den öppna universitetsundervisningen är det alltid administratörerna som lägger till studenter, eftersom kurserna är avgiftsbelagda.

Är det möjligt att skicka e-post till kursdeltagare via Sisu?
Om studenterna har anmält sig till något av ett studieavsnitts studiemoment i Sisu, kan du via momentet skicka ett gemensamt meddelande till de här studenterna.  Även i Moodle går det att skicka meddelanden till studenterna.  Om du vill skicka e-post kan du ladda ner en deltagarlista från Sisu.

Jag vill ordna en kurstentamen på ett allmänt tentamenstillfälle eller på en omtentamen. Hur gör jag?
Ta kontakt med utbildningsplaneraren vid ditt utbildningsprogram.

Hur kan jag exportera undervisningskalendern t.ex. till Outlook?
Du kan exportera anteckningarna i Sisus studiekalender exempelvis till din Outlook-kalender när du klickar på ”Exportera till extern kalender” och kopierar länken till din webbläsare. Välj därefter vilket program du vill öppna kalenderfilen med.

Hur gör jag om jag vill skicka ett meddelande till studenterna redan under anmälningstiden innan det har bekräftats vem som kommer med på kursen?
Du kan skicka ett meddelande i Sisu till alla anmälda redan innan anmälningarna är bekräftade. Dessa meddelanden syns bara i Sisu och de ger inte upphov till e-postaviseringar. Anvisningar för hur du skickar meddelanden finns här. Om du vill kan du också ladda ner studenternas e-postadresser som CSV-fil. Om du inte filtrerar listan kommer CSV-filen att innehålla också de studenter som har lagt till kursen i sin plan men ännu inte anmält sig.

Under anmälningstiden lönar det sig att ha de viktigaste uppgifterna om kursen också på kurssidan (se bruksanvisningen för kurssidan). Med hjälp av kurssidan kan du presentera dina kurser, dela material och länkar och kommunicera med studenterna. På kurssidan kan du t.ex. publicera en länk till Moodle-området och en eventuell kursnyckel. Observera att e-post som skickas från kurssidan endast skickas till bekräftade kursdeltagare, och därför lönar det sig inte att använda det sättet under anmälningstiden.

I vissa fall kan det vara bra om den egentliga anmälningstiden för ett studiemoment avslutas i god tid innan undervisningen börjar, så att anmälningarna kan bekräftas tidigare. Efter det kan man ännu öppna en efteranmälan om det fortfarande finns plats på kursen. För vissa kurser kan däremot direktanmälan fungera bättre. Då bekräftas de anmälda automatiskt genast. Det är bra att diskutera alternativen till exempel med en utbildningsplanerare.

Bedömning

Kan en del av bedömningsuppgifterna registreras för alla studenterna på kursen samtidigt och kan jag utföra bedömningen i etapper?

I studiemomentets bedömningsvy kan du föra in uppgifter för flera studenter samtidigt eller för en student i taget. Du kan också utföra bedömningen i etapper, dvs. bekräfta vitsordet för en del av studenterna först och återkomma till resten senare.

Hur antecknas godkänd/underkänd?

I Sisu visar studiemomentets (t.ex. en föreläsningskurs) bedömningsvy bedömningsskalan för studiemomentet. Från skalan väljer du det vitsord du vill ge. Skalan har fastställts vid utbildningsprogrammet. Om bedömningsskalan för studieavsnittet har definierats som godkänd/underkänd kommer bedömningsvyn att visa de alternativen.

Får läraren en bekräftelse när studieprestationen har bedömts?

Sisu skickar ingen separat avisering till externa system (t.ex. e-post) om att bedömningen har registrerats. Vitsorden som läraren har fört in och bekräftat syns i studiemomentets bedömningsvy.

När meddelas studenten om en bekräftad bedömning? Hur lång tid tar det från att bedömningen registrerats till att studenten kan se informationen, och kontrolleras läget av någon under den tiden?

I regel syns studieprestationen i studentens prestationsuppgifter dagen efter att bedömningen har bekräftats. Studenten ser även vitsordsfördelningen för kursen och uppgifterna överförs också till kurssidorna. Bedömningsuppgifterna förmedlas automatiskt i Sisu och det behövs personinsatser endast om prestationerna för ett studieavsnitt består av delprestationer som en administratör sammanställer manuellt i Sisu.

Obs! Om studenten inte har lagt till studieavsnittet i sin plan, eller uppgiften om studiemomentets ansvariga lärare saknas under fliken ”Studier”, eller om det finns oklarheter beträffande prestationssättet, kommer prestationen inte nödvändigtvis att visas för studenten dagen efter att bedömningen registrerats. I det fallet syns prestationen endast som en delprestation i Sisu (i studentens vy under Min profil -> Prestationer -> Delprestationer). Då kan du be studenten kontakta Studentservicen, som kan omvandla delprestationen till en riktig prestation för studieavsnittet.

Behöver läraren skicka en kvittering till studenten?

Nej, det behövs inte. I Sisus bedömningsvy visas en grön lagerkrans i listan när prestationen har införts i studentens prestationsuppgifter. Lagerkransen visas emellertid inte för underkända prestationer, utan dessa visar ett rött kryss. Anteckningen registreras ändå i Sisu.

Kan jag på något sätt kontrollera att vitsorden säkert har registrerats rätt?

I Sisus bedömningsvy för ett visst studiemoment ser du uppgifterna om de registrerade vitsorden. När bedömningen har bekräftats, låses de införda uppgifterna men förblir synliga i bedömningsvyn. Du kan återkomma till dem senare och läsa dem via sidan ”Min undervisning”.  

Kan jag fortfarande skicka prestationer till studieadministrationen för registrering?

I Sisu registreras studieprestationerna av lärarna själva. Separata resultatlistor används inte längre och register-adresserna har tagits ur bruk. Undantag utgörs av separata registreringar som inte kräver anmälning samt felaktiga vitsord som ska korrigeras och prestationer som läraren på grund av något annat bestående tekniskt hinder inte själv kan registrera direkt i Sisu. Separata registreringar kan skickas till adressen bedomning@helsinki.fi.

Kan läraren, om hen så vill, utföra bedömningar också för studieavsnitt som studenten inte anmäler sig till?

När det gäller studieavsnitt för vilka det inte skapas studiemoment i Sisu och för vilka det inte öppnas någon anmälan för studenterna används en särskild registreringsfunktion, separat registrering (fi. ”erilliskirjaus”). Separata registreringar görs av studieadministrationen på basis av uppgifterna i den registreringsbegäran som läraren skickar in, eftersom registreringen kräver manuella kontroller för att prestationsuppgifterna ska bli korrekt införda. Till de studieavsnitt för vilka det görs separat registrering hör t.ex. examensarbeten och praktik. Separat registrering är en annan funktion än den bedömning som görs i studiemomentets bedömningsvy. Separata registreringar skickas till adressen bedomning@helsinki.fi för registrering. För separat registrering behövs följande uppgifter:

- studieavsnittets/prestationens namn och kod

- prestationens omfattning

- studentens namn och studentnummer

- vitsord

- prestationsspråk

- prestationens datum (= datum för sluttentamen, tentamen eller annan sista prestation)

- eventuell tilläggsinformation om prestationen (på finska, svenska och engelska)

- bedömarens namn (läraren/lärarna).

Jag har skickat en prestation för separat registrering, men den syns inte i min bedömningsvy. Har den registrerats i alla fall?

Separat registrerade prestationer syns inte i lärarens bedömningsvy även om studenten har anmält sig till studiemomentet, för separata registreringar görs på ett tekniskt annat sätt. Stödtjänsten för bedömning skickar ett meddelande till läraren när prestationen som läraren vidarebefordrat har registrerats separat.

Hur kan jag korrigera ett bekräftat vitsord?

Om du upptäcker ett fel i en bedömning som redan har bekräftats, ska du skicka en korrigeringsbegäran till stödtjänsten för bedömning på bedomning@helsinki.fi.

Hur gör jag om studenten vill höja ett vitsord som redan har bekräftats?

Ett underkänt vitsord som registrerats tidigare kan ersättas med ett godkänt vitsord i bedömningsvyn, men en höjning av en numerisk bedömning ska alltid registreras via ett separat studiemoment. Då anmäler sig studenten t.ex. till ett allmänt tentamenstillfälle, vars studiemoment och bedömningsvy du hittar på sidan ”Min undervisning” i Sisu. Om det inte har skapats ett eget studiemoment för höjningen ska du kontakta utbildningsplaneraren.

Hur ska studenter som uteblivit från tentamen antecknas i Sisu?

Studenter som uteblir från tentamen antecknas inte i Sisu.

Vems är ansvaret om bedömningen i Sisu misslyckas av någon orsak och det blir fel?

Läraren som bedömer prestationerna för studieavsnittet ansvarar för bedömningen precis som förr. Sisu och de nya förfarandena medför inga ändringar på den punkten. Om det har skett ett skrivfel vid registreringen av vitsordet, ska läraren uppmärksamma felet genom att meddela stödtjänsten för bedömning (bedomning@helsinki.fi) så felet kan korrigeras.

Om en studieprestation av misstag har registrerats som godkänd, kan studenten hävda att prestationen redan var officiell eftersom den fanns i hens uppgifter?

Nej. Bedömningen bestäms av den lärare som utför den.

Kommer det i fortsättningen att finnas ett studieutdrag eller dylikt dokument av vilket studentens samtliga registrerade prestationer framgår?

I Sisu ser studenten utöver sin studieplan också sina registrerade studieprestationer och kan skriva ut dem som ett studieutdrag. En handledande lärare ser prestationsuppgifterna för de studenter som hör till lärarens handledningsgrupp.

Om du behöver se mer omfattande information om de anmälda studenterna, t.ex. om de tidigare studieprestationer som krävs för att delta i kursen, kan du byta användarroll till administratör i rullgardinsmenyn uppe i högra hörnet och därefter gå till ”Studerande” i toppmenyn för att söka fram den anmälda studentens uppgifter.

Bedöms examensarbeten fortsättningsvis i E-thesis?

Vid de fakulteter och utbildningsprogram som använder E-thesis för bedömning av examensarbeten kommer systemet att användas också i fortsättningen. Sisu medför inga ändringar på den punkten. 

Ansökningar

Jag får aviseringar i Sisu om ansökningar som studenten har gjort. Måste jag behandla dem i Sisu?

Nej. Den administrativa personalen utför den tekniska behandlingen av bl.a. ansökningar om tillgodoräknande och avvikande innehåll, men begär vid behov ett beslut av den ansvariga läraren. I Sisu behandlar läraren direkt endast meddelanden och kommentarer från de studenter som hen handleder.

Hur ska jag i fortsättningen godkänna ansökningar om ersättande studier?

Ansökningar om tillgodoräknande görs i Sisu, där studenten lämnar in sina ansökningar om ersättande och inkluderande samt ansökningsbilagorna. I början kan du ännu inte bedöma ansökningarna direkt i Sisu, utan Studentservicen skickar ansökningarna till dig per e-post för bedömning. Om ditt utbildningsprogram har en sådan praxis att också ansökningar om inkluderande ska bedömas av läraren, kommer även de att skickas till dig per e-post. I takt med att Sisu utvecklas kommer lärarna att kunna granska och bedöma ansökningar direkt i systemet. 

Hur sker registreringen av studiehelheter i Sisu?

I Sisu behöver studenten inte längre separat ansöka om att en studiehelhet ska registreras, förutom i det fall att hen av någon anledning vill ha en helhetsanteckning innan examen är slutförd. Studiehelheterna sammanställs vid Studentservicen i samband med utexamineringen.

Den ansvariga läraren måste bedöma studiehelhetens innehåll endast om studenten vill avvika från den struktur som fastställts i utbildningsprogrammets undervisningsplan. Studenten ansöker om godkännande för de avvikande studierna via studieplanen i Sisu, och därefter ber administratören om lärarens bedömning per e-post. Läraren behöver alltså inte behandla ansökningar om helheter i Sisu.

WebOodi

Tas WebOodi helt ur bruk eller kan man fortfarande gå in och kontrollera uppgifter i systemet?

Det går inte längre att logga in och granska uppgifter i WebOodi. Man kan begära uppgifter ur WebOodi genom att skicka ett meddelande till opiskelijarekisteri@helsinki.fi.

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.