Stöd för vetenskapligt skrivande

Studerande har inte alltid tillräckligt med information och färdigheter för vetenskapligt skrivande. I utarbetande av lärdomsprov ingår övning av vetenskapligt skrivande samt i att vänja sig vid det.

På den här sidan

God praxis

Helsingfors universitet har förbundit sig till god vetenskaplig praxis. Som en del av handledningen kan du stödja studeranden i att öva på vetenskapligt skrivande och uppfyllande av god vetenskaplig praxis på följande sätt:

• Instruera studeranden i att bekanta sig med de centrala dragen för vetenskapligt skrivande i ditt eget vetenskapsområde och det hänvisningssätt som utgivarna i det använder, sättet att presentera forskarna, sättet att spara och presentera resultaten, forskningskommunikationens öppenhet osv.
  • Använd i din undervisning och handledning Ouriginal och gå igenom med studerande problemområden som kommit fram i rapporter. Ingrip i fusk och plagiat dåd du upptäcker sådant, du hittar anvisningar på sidan Fusk och plagiat.
  • Ge studerande information om kurser i vetenskapligt skrivande. I en del utbildningsprogram ingår i undervisningsplanen separat undervisning i vetenskapligt skrivande. Språkcentrum erbjuder också valfria skrivande kurser.
  • Hänvisa studeranden att bekanta sig med självstudiematerial för Kopiraittilas högskola. Med hjälp av materialet får du information om korrekt beaktande av upphovsrätt i vetenskaplig text (till exempel användning av bilder och diagram samt korrekt citering med tanke på upphovsrätt).

Nyttiga länkar