Andra verktyg som stöder undervisningsarbetet

Tillhör teman:

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Du har tillgång till verktyg som du till exempel kan använda till: Gemensam produktion, grupparbete, planering av undervisningen samt genomförande av enkäter och omröstningar.

Whiteboards och omröstningar

Universitetet har sedan länge erbjudit Flinga som en lättanvänd whiteboardlösning för att aktivera undervisningen. För olika sorters omröstningar och snabbfrågor spec. under undervisningstillfället har vi även stödit användningen av Presemo.

Tyvärr har användandet av Flinga tagit slut; om detta ämne samt vilka lösningar som kan ersätta servicen och även angående användningen av Presemo så hittar du mera info på Flingas instruktionssida.

Elektroniska blanketter

E-lomake är ett webblankettverktyg som du kan använda till att skapa, publicera, redigera och kopiera olika frågeformulär. Med blanketten kan du samla in olika slags upplysningar: anmälningar, respons, forskningsmaterial, förhandsinformation eller bifogade filer.

E-lomake används i webbläsare. Flera personer kan skapa, upprätthålla och behandla en nätblankett. Det är också möjligt att ta fram versioner på olika språk av blanketterna. Svaren som samlas på blanketten kan behandlas i E-lomakes egen rapport-vy eller enkelt överföras till den egna datorn eller för fortsatt behandling till exempel till Excel- eller SPSS-program. Du kan vid behov ta fram offentliga sammanställningar av E-lomakes svarsmaterial i samband med rapporteringen. E-lomake är ett tillförlitligt och tryggt sätt att samla in information för lärare, administrationspersonalen, forskare och studerande.

Med Office 365 Forms kan du göra olika slags enkäter, frågesporter och omröstningar med hjälp av olika frågetyper. Du hittar Forms i HU:s Office 365 tjänst

Thinglink

Med Thinglink kan du skapa interaktivt bild- och videomaterial genom att infoga tilläggsinformation som stöder observationer och lärande (t.ex. bilder, videoklipp, text, ljud eller länkar). Thinglink stöder också 360-bilder och 360-videor. I det fallet kan du använda programmets inbyggda VR-funktion. Med Tour Creator-funktionen kan du sammanlänka flera bilder till en bildserie för att t.ex. skapa visuella rundturer och olika slag av interaktiva berättelser. Skollicensen ger både anställda och studenter tillgång till programmet.

Thinglink är integrerat i universitetets Office365-paket. Nedan följer instruktioner (på engelska) för hur man tar i bruk programmet och loggar in första gången.

Denna Thinglink-bildserie ger dig ett smakprov på 360-innehåll. Den första bilden visar olika former av inbäddat innehåll. Med de gröna pilarna kan du röra dig mellan bilderna. 

Videoinspelning av Helsingfors universitets Thinglink-startwebbinarium.

Thinglinks anvisningar för innehållsproduktion.
 
Thinglink-anvisningar:

En kollegial stödgrupp för Thinglink-användare finns på universitetets Yammer.

Användning av sociala medier i undervisningen

I regel möjliggör användningen av sociala medier och andra plattformar än de som drivs av universitetet pedagogiskt intressanta resultat. Ofta tycker även studerandena om att man använder i undervisningen verktyg som är bekanta för dem. Då man använder andra tjänster än sådana som universitetet erbjuder ska man emellertid försäkra sig om att tjänsten används datasäkert och att alla studerande vet var de sparar sina uppgifter. För närvarande är tjänster som erbjuds av HU och som jämställs med sociala medier Skype for business, Teams och Yammer samt Wiki-plattformar som ingår i Office 365-paketet.

Att observera vid användning av sociala medier

Studerande som genomför en kurs kan inte:

  • *förpliktas* att använda sitt eget namn i offentliga plattformar i sociala medier,
  •  koppla sina personliga profiler till en del av kursprestationen, till exempel så att läraren och/eller studerandena oundvikligen kommer att följa varandra i tjänsten
  • skapa nya konton i tjänster utanför universitetet, särskilt om de förutsätter personuppgifter.

Studerandena ska vara medvetna om

  • hur och till vilket ändamål plattformarna används,
  •  vad de förutsätter av dem,
  •  och vid behov ska man erbjuda ett alternativt ersättande sätt att genomföra kursen eller möjligheten att genomföra motsvarande studier på en annan kurs.

Ofta vill studerande hålla sina studieprofiler och personliga profiler separata, vilket ska respekteras. Det är vanligt med gemensamma konton som startats på en kurs och i regel är de ok. I praktiken är ingen tjänst helt utesluten, men man ska tänka ut hur de används och gemensamma spelregler tjänst- och kursspecifikt.