I regel möjliggör användningen av sociala medier och andra plattformar än de som drivs av universitetet pedagogiskt intressanta resultat. Ofta tycker även studerandena om att man använder i undervisningen verktyg som är bekanta för dem. Då man använder andra tjänster än sådana som universitetet erbjuder ska man emellertid försäkra sig om att tjänsten används datasäkert och att alla studerande vet var de sparar sina uppgifter. För närvarande är tjänster som erbjuds av HU och som jämställs med sociala medier Skype for business, Teams och Yammer samt Wiki-plattformar som ingår i Office 365-paketet.
Att observera vid användning av sociala medier
Studerande som genomför en kurs kan inte:
- *förpliktas* att använda sitt eget namn i offentliga plattformar i sociala medier,
- koppla sina personliga profiler till en del av kursprestationen, till exempel så att läraren och/eller studerandena oundvikligen kommer att följa varandra i tjänsten
- skapa nya konton i tjänster utanför universitetet, särskilt om de förutsätter personuppgifter.
Studerandena ska vara medvetna om
- hur och till vilket ändamål plattformarna används,
- vad de förutsätter av dem,
- och vid behov ska man erbjuda ett alternativt ersättande sätt att genomföra kursen eller möjligheten att genomföra motsvarande studier på en annan kurs.
Ofta vill studerande hålla sina studieprofiler och personliga profiler separata, vilket ska respekteras. Det är vanligt med gemensamma konton som startats på en kurs och i regel är de ok. I praktiken är ingen tjänst helt utesluten, men man ska tänka ut hur de används och gemensamma spelregler tjänst- och kursspecifikt.