Handledning av avhandling är universitetets kunskapsbaserade undervisning som styrs av praxisen för konstruktiv länkning. Kunskapsbaserad undervisning som utgår från konstruktiv länkning innebär att lösningar i undervisningen och handledningen styrs av kunskapsmål. Genomförandet av undervisningen, bedömningen, inlärningsmetoderna och bedömningsmetoderna utgår från kunskapsmål.
I fråga om konstruktiv länkning utgår god praxis för handledning av avhandling från de kunskapsmål som ställts på universitetsnivå (länk på kommande) och kompletterats i fakulteterna (länk på kommande). Man har även avtalat om bedömningskriterierna på universitetsnivå (länk på kommande) och sedan kompletterat dem så att de lämpar sig för fakulteterna (länk på kommande). Bedömningens uppgift är att visa på vilken nivå studeranden har uppnått de kunskapsmål som ställts.
Handled inte innan du känner till kunskapsmålen och bedömningskriterierna för en avhandling. Syftet med din handledning är att styra studerandens lärande mot att uppnå kunskapsmålen. I handledningsdiskussionerna återspeglas ofta den nivå som studeranden önskar nå. Till exempel i fråga om högre examen kan vitsordet ha betydelse för studerandens behörighet att fortsätta till doktorsstudier.
Då studeranden skriver sin avhandling och deltar i seminariearbetet lär han eller hon sig många generiska färdigheter och expertfärdigheter (länk till HYPE:s nya tabell). Som handledare kan du stödja studeranden i att känna igen det kunnande som förvärvas under studierna genom att benämna generiska färdigheter och expertfärdigheter som genomförs i arbetet i din undervisning och handledning samt genom att uppmärksamma studerandenas kunnande som utvecklas. Du kan uppmuntra studeranden att fundera över på vilket sätt han eller hon kan använda den expertis som avhandlingen utvecklas i arbetslivet och allmänt i samhället.