Vad är studiehandledning?

Tillhör teman:

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Denna sida behandlar handledning vid Helsingfors universitet och klargör föremålen för handledning och handledarens roller. Syftet med handledning är att stödja planeringen och genomförandet av studier. Dessutom är det minst lika viktigt att handledningen stöder studerandens aktörskap och motivation, identitetsutveckling och välbefinnande. Därför behandlas även yrkesmässig välvilja som handledarens verktyg och mål i instruktionerna.

Vad är handledning vid Helsingfors universitet?

Vid Helsingfors universitet har handledning definierats som stödjande av studerandens inlärningsprocess, förändring, inövning och utveckling till expert (rektorns beslut 801/2017).

Handledningens helhet består av

Handledning som undervisnings- och forskningspersonalen ansvarar för

  • Undervisnings- och forskningspersonalen har ansvaret för att ge handledning när det gäller studiernas och vetenskapsområdenas innehåll. Detta innebär bland annat handledning gällande den individuella studieplanen (ISP) och lärdomsprov.

Kommunikation, rådgivning och vägledning som universitetsservicen i det egna expertisområdet ansvarar för

  • Universitetsservicen ansvarar för rådgivning när det gäller till exempel student- och forskarutbyte, praktik och examensstruktur, karriärvägledning, och vägledning som ges av studiepsykologer. Dessutom erbjuder universitetsservicen stöd för handledningsarbetet och producerar uppgifter om framskridandet av studierna för varje läsår.

Handledning särskils ofta från rådgivning som innebär att ge direkta råd eller konkreta lösningar. I handledning betonas samverkan och förstärkning av studerandens eget aktörskap. Bra handledning baserar sig på respektfullt bemötande och konstruktiv interaktion.

Olika föremål för handledning

Föremålet för handledning påverkar väsentligt de mål och förväntningar som riktas mot handledningssituationen och de roller som handledaren och den som handleds har.

 Föremålen för handledning kan grovt delas upp i två kategorier som är

  1. produkter, d.v.s. slutprodukter
  2. studerandens processer

Med en produkt avses till exempel handledning av ett lärdomsprov.  Handledningsrelationen innebär då typiskt antagandet att handledaren har sådan information om kraven och förväntningarna som riktas mot föremålet för handledningen som den som handleds ännu inte har.  Handledarens roll liknar alltså en lärare.

Med handledning av studerandens processer avses för sin del handledning vars föremål är studerandens personliga processer gällande till exempel skapandet av en yrkesidentitet, orientering till framtiden och personliga mål.  Till exempel i ISP-handledning handleder man ofta särskilt studerandens processer, även om samma handledningsrelation också kan innebära handledning av en produkt, till exempel en studieplan.

Gränserna mellan dessa kategorier är rörliga, och det är vanligt att handledningsprocessen och -mötena innehåller drag av båda. Betoningarna är dock olika, och det är viktigt att handledaren är medveten om vad hen handleder och hur det påverkar handledningens mål, roller och maktrelationer.

Dessa instruktioner fokuserar på handledning av processer. Du hittar mer information om handledning av lärdomsprov under temat Att handleda avhandlingar.

Handledarens roll beror på föremålet för handledningen

När man handleder studerandens processer är rollerna i något avseende omvända jämfört med handledning av en produkt: den som handleds är expert i föremålet för handledningen, d.v.s. sitt eget liv. I stället för att vara lärare eller expert i föremålet för handledningen är handledaren snarare en diskussionspartner som med sin egen verksamhet försöker stödja den som handleds och hens aktörskap i främjandet av hens egna processer.

Då innefattar handledningen många situationer där

  • ingen av parterna har svar på de frågor som dyker upp
  • känslor blir en synligare del av interaktionen
  • handledaren kan behöva tåla osäkerhet och okunnighet, kanske även otillräcklighet, framför studerandens funderingar och bekymmer.

Handledaren och den som handleds ska diskutera handledningens mål öppet tillsammans; på vilket sätt skulle den som handleds ha mest nytta av handledningen och vilka önskemål sätter universitetet på diskussionen? Dessa önskemål kan även skilja sig från varandra. Den som handleds kan till exempel i ISP-handledning fundera på att byta bransch, vilket skulle innebära avbrytande av den nuvarande utbildningen. I en sådan situation borde handledaren kunna inse de motstridiga målen som påverkar situationen och med sin verksamhet visa att hen är på studerandens sida.

Handledning som stöd för aktörskap och välbefinnande

Med handledning försöker man förstärka studerandens aktörskap: meningsfullhet, motivation och ägarskap samt självreflektion över ens egna kunskaper, färdigheter och resurser. Handledarens uppgift är inte att göra saker för studeranden, utan vägleda hen att inrikta sin verksamhet. Att förstärka aktörskapet har tätt samband med studerandens mål, utveckling till expert (och även identitetsutveckling i ett bredare avseende), och därmed även studiemotivation och -välbefinnande.

Det är alltså centralt för studerandens aktörskap, studiemotivation och -välbefinnande samt utveckling till expert hur hen uppfattar sambandet mellan sina studier och sin bredare livskarriär: vad är hen intresserad av i studierna, vad strävar hen efter med studierna och vilken betydelse har studierna i hens liv. Handledaren kan hjälpa med detta genom att låta världen utanför studierna bli en del av handledningsmötena.

Studier innebär också många olika tankar och känslor. Till exempel väcker inlärning av nya saker ofta osäkerhet om ens egen kompetens och förmåga att lära sig. Osäkerheten kan kännas stressande och i värsta fall göra det utmanande att åstadkomma saker. Studerande jämför sig ofta med en ideal studerande och läser framgångshistorier i sociala medier. Jämförelse kan leda till att man känner sig olyckad eller onormal även när svårigheterna med studierna är vanliga och hör till studierna. Därför är det bra att normalisera svårigheter med studierna i handledningen.

Handledaren ska vara beredd att lyssna och ta emot det som studeranden vill berätta om sin situation, men handledaren ska inte bära på sina axlar allt som studeranden berättar.

Verktyg för handledning

Det är viktigt att handledaren är medveten om att det inte finns något rätt sätt att studera och att alla har olika förmågor att studera. Studieförmåga är en helhet där många olika faktorer påverkar varandra. Genom att utforska modellen för studieförmåga tillsammans med studeranden kan man klargöra detta. Studeranden kan uppmuntras att fundera över vilka områden hen gör bra och var hen behöver stöd:

  • När det gäller studiefärdigheter och egna resurser kan studeranden tillsammans med handledaren fundera på var hen kan få hjälp och hur hen själv kan bidra till sin situation.
  • När man talar om inlärningsmiljön, undervisningen och vägledningen är det viktigt att handledaren lyssnar på studerandens respons och funderar på vad som behöver göras för att se till att framåtskridandet inte hindras.

I Handledningskompassen hittar du information om andra aktörer som erbjuder handledning för studerande vid universitetet och situationer i vilka du kan hänvisa studeranden vidare.

På instruktionssidan om utmanande handledningssituationer får du stöd för att fundera på dina egna gränser och hittar praktiska instruktioner till utmanande handledningssituationer.

Yrkesmässig välvilja som handledarens verktyg och mål

Den så kallade yrkesmässiga välviljan kan anses vara en av handledarens viktigaste egenskaper – strävan efter respektfull, empatisk och etisk växelverkan där den som handleds känner sig accepterad, respekterad och trygg precis som hen är. Bemötande, lyssnande och diskussion är viktiga i sig och värdefulla element i handledningen.

Yrkesmässig välvilja betyder inte att handledaren borde lösa studerandens problem för hen. Handledaren ska också inte försöka vara terapeut, psykolog, karriärcoach, präst, expert i arbets- och näringstjänsterna, invandringsmyndighet eller något annat som inte ingår i handledarens uppgiftsbeskrivning.

Väsentligt i handledning som baserar sig på yrkesmässig välvilja är

  • att skapa en trygg atmosfär och ge studeranden tid att fundera på saker som hen undrar över
  • låta världen och livet utanför studierna bli en naturlig del av diskussionen
  • försöka hjälpa studeranden att komma vidare i sina funderingar till exempel genom att lyssna, ställa frågor och fundera tillsammans.

Källor och skribenter

Skriven av karriärvägledaren, studiepsykologerna och studiehandledarna:

Jarkko Immonen, Anu Lehtinen, Jasmin Kurkaa, Matilda Herjanto och Taru Leikas     

Som bakgrundsmaterial har följande källor använts:

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus, Helsingfors.                                                                      

Marttinen, E. 2017. Deciding on the Direction of Career and Life. Personal Goals, Identity Development, and Well-Being during the Transition to Adulthood. University of Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/54287/978-951-39-7094-9_vaitos17062017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (16.5.2022)