Moodle-områdets livscykel

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Efter att kursen har avslutats kommer studenterna åt Moodle-området så länge som det är öppet (Inställningar - Kursens synlighet: Visa). Det är viktigt att tydligt informera studenterna om när de senast måste hämta sina arbeten från kursområdet och spara dem någon annanstans. Efter det här lönar det sig att stänga kursen för studenterna så att den inte i onödan syns bland deras pågående kurser (Inställningar - Kursens synlighet: Dölj). 

Moodle är inte menat som förvaringsplats för prestationsuppgifter. Prestationsuppgifter ska arkiveras i enlighet med universitetets och fakultetens regler. Läs mer om dataskydd: Användning av Moodle i undervisningen och Förvaringstider och förvaringssätt för studieprestationer.

Ett Moodle-område utan aktiv aktivitet hamnar i raderingsprocessen. I god tid före kursen raderas från Moodle får läraren varningsmeddelanden per e-post. Om du vill radera kursen från plattformen helt och hållet före det, skicka en förfrågan till HU:s Moodle-stöd på adressen moodle@helsinki.fi. Om kursområdet har flera lärare måste ni tillsammans med kursens ansvarslärare ta ett beslut om behovet att spara området.

När du ska dra samma kurs igen beställer du ett nytt kursområde på Moodle. Med hjälp av ”Importera”-funktionen hämtar du lätt material och aktiviteterna från det gamla Moodle-området till det nya.

Om det behövs kan du säkerhetskopiera ditt Moodle-område som en fil.

Radering av inaktiva kursområden

Rekommendationen är att skapa ett nytt Moodle-område för varje kurs när den ordnas. Detta resulterar dock i en hel del föråldrade kursområden från tidigare kurstillfällen, i vilket fall det kan vara svårt för studerande att hitta det rätta kursområdet. Därför är det vettigt att regelbundet och centralt stänga och radera föråldrade, oanvända Moodle-områden. Så blir även listan över lärarens egna kursområden tydligare.

Moodle-områden som inte besökts på över 12 månader OCH vars startdatum är för över 12 månader sedan inkluderas i den automatiska raderingsprocessen. Kursområdena raderas inte genast, utan kursområdets lärare informeras om processen per e-post. Lärarna får tre olika meddelanden innan kursområdet raderas från Moodle. Processens skeden är följande:

  • Steg 1: Om Moodle-området är öppet för studenter stängs det så att det inte syns för studerande och i kurskategorier. Lärarna kommer fortfarande åt det via sina Mina kurser -sidor.
  • Steg 2: Moodle-området flyttas till kategorin för dolda kurser, och det göms också från lärarnas kurser. Lärarna kommer ändå fortfarande åt området genom dess direkta adress.
  • Steg 3: Moodle-området raderas.

Lärarna får e-postmeddelandet två månader före varje steg. Om Moodle-området behövs i undervisningssyfte också i fortsättningen kan raderingsprocessen avbrytas. I steg 1 avbryter du processen genom att redigera kursens inställningar för startdatum. Kom ihåg att kursens startdatum inte kan vara i framtiden om det är meningen att studenterna ska kunna besöka kursområdet. I steg 2 kan du skicka ett mail till moodle@helsinki.fi och be om kursens återställning.

Rensa Moodle-området från studerande

Observera studerandens dataskydd: När studieperioden har bedömts rekommenderas att studerande och andra uppgifter som inte längre är nödvändiga avlägsnas från Moodleområdet. Examina och seminariearbeten förvaras enligt arkivbildningsplanen i sex månader. Därefter skall läraren i princip förstöra studieprestationerna. Personuppgifter får inte lagras längre än vad som är nödvändigt med tanke på ändamålet med dem.

Läs mer: Dataskydd i studieärenden