Mitä on opiskelijan ohjaus?

Kuuluu teemoihin:

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Tämä sivu käsittelee ohjausta Helsingin yliopistossa sekä avaa ohjauksen kohteita ja ohjaajan rooleja. Ohjauksen tavoitteena on tukea opintojen suunnittelua ja suorittamista. Sen lisäksi vähintään yhtä tärkeää on, että ohjauksessa tuetaan opiskelijan omaa toimijuutta sekä motivaatiota, identiteettikehitystä ja hyvinvointia. Ohjeessa käsitelläänkin myös ammatillista hyväntahtoisuutta ohjaajan työkaluna ja tavoitteena.

Mitä ohjaus on Helsingin yliopistossa?

Ohjaus on määritelty Helsingin yliopistossa opiskelijan oppimisprosessin, muutoksen, harjaantumisen ja asiantuntijaksi kasvun tukemiseksi (rehtorin päätös 801/2017).  

Ohjauksen kokonaisuus muodostuu:

Ohjauksesta, josta vastaavat opetus- ja tutkimushenkilökunta.

  • Opetus ja tutkimushenkilökunnan vastuulla on antaa ohjausta liittyen opintojen ja tieteenalojen sisältöön. Tähän kuuluu muun muassa henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan (HOPS) liittyvä ohjaus ja opinnäytetöiden ohjaus. 

Tiedotuksesta, neuvonnasta ja erityisohjauksesta, joista vastaavat oman asiantuntemusalueensa yliopistopalvelut​​​.

  • Yliopistopalvelut vastaavat esimerkiksi opiskelija- ja tutkijavaihtoon, harjoitteluun ja tutkinnon rakenteeseen liittyvästä neuvonnasta, uraohjauksesta ja opintopsykologien antamasta ohjauksesta. Yliopistopalvelut tarjoavat lisäksi tukea ohjaustyöhön ja tuottavat lukuvuosittaiset opintojen etenemistiedot. 

Ohjaaminen erotetaan usein neuvonnasta, jolla viitataan suorien ohjeiden tai konkreettisten ratkaisujen antamiseen. Ohjauksessa korostuu yhteistoiminta ja opiskelijan oman toimijuuden vahvistaminen. Hyvä ohjaus perustuu kunnioittavaan kohtaamiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen. 

Ohjauksen eri kohteet

Ohjauksen kohde vaikuttaa olennaisesti siihen, minkälaisia tavoitteita ja odotuksia ohjaustilanteeseen kohdistuu ja miten ohjaajan ja ohjattavan roolit siinä rakentuvat. Ohjauksen kohteet voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan, jotka ovat 

  1. produktit eli lopputuotteet  
  2. opiskelijan prosessit 

Produktilla tarkoitetaan esimerkiksi opinnäytetyön ohjaamista.  Silloin ohjaussuhteeseen sisältyy tyypillisesti oletus, että ohjaajalla on sellaista tietoa ohjauksen kohteeseen kohdistuvista vaatimuksista ja odotuksista, jota ohjattavalla ei vielä ole.  Ohjaajan rooli on siis opettajamainen.  

Opiskelijan prosessien ohjaamisella tarkoitetaan puolestaan ohjausta, jonka kohteena ovat opiskelijan henkilökohtaiset prosessit liittyen esimerkiksi asiantuntijaidentiteetin rakentumiseen, tulevaisuuteen orientoitumiseen ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin.  Esimerkiksi HOPS-ohjauksessa opiskelijan prosessit ovat usein korostuneesti ohjauksen kohteena, vaikka samaan ohjaussuhteeseen saattaa liittyä myös produktin, esimerkiksi opintosuunnitelman, ohjaamista.  

Rajat näiden kategorioiden välillä ovat liukuvia, ja tyypillisesti ohjausprosessiin ja -kohtaamisiin sisältyy piirteitä molemmista. Painotuksissa on kuitenkin eroja, ja ohjaajan on tärkeää tiedostaa, mitä hän ohjatessaan ohjaa ja miten se vaikuttaa ohjauksen tavoitteisiin, rooleihin ja valtasuhteisiin. 

Tämä ohje keskittyy prosessin ohjaamisen näkökulmiin. Opinnäytetyön ohjaamisesta löydät lisätietoa Tutkielman ohjaus -teeman alta. 

Ohjaajan rooli riippuu ohjauksen kohteesta  

Ohjatessasi opiskelijan prosesseja roolit ovat jossain mielessä päinvastaiset kuin produktin ohjauksessa: ohjattava on ohjauksen kohteen, eli oman elämänsä asiantuntija. Ohjaajan rooli on olla opettajan tai ohjauksen kohteen asiantuntijan sijaan enemmänkin keskustelukumppani ja rinnalla kulkija, joka omalla toiminnallaan pyrkii tukemaan ohjattavaa ja tämän toimijuutta omien prosessiensa edistämisessä.  

Tällöin ohjaamiseen sisältyy paljon tilanteita, joissa 

  • kummallakaan ei ole vastauksia esiin nouseviin kysymyksiin,  
  • tunteet tulevat näkyvämmin osaksi vuorovaikutusta, 
  • ohjaajakin saattaa joutua sietämään epävarmuutta ja tietämättömyyttä, ehkä riittämättömyyttäkin, opiskelijan pohdintojen ja huolien edessä.  

Ohjaajan ja ohjattavan tulee keskustella tavoitteista avoimesti yhdessä; miten ohjattava hyötyisi ohjauksesta kaikista parhaiten ja mitä toiveita yliopisto asettaa keskustelulle. Nämä toiveet saattavat myös poiketa toisistaan. Ohjattava saattaa esimerkiksi HOPS-ohjauksessa pohtia alan vaihtamista, mikä tarkoittaisi nykyisen koulutuksen keskeyttämistä. Tällaisessa tilanteessa ohjaajan täytyisi kyetä tiedostamaan tilanteeseen vaikuttavat ristiriitaiset tavoitteet ja toiminnallaan osoittaa olevansa ohjattavan puolella. 

Ohjaus toimijuutta ja hyvinvointia tukemassa

Ohjauksella pyritään vahvistamaan ohjattavan toimijuutta: tekemisen mielekkyyttä, motivoitumista ja omistajuutta sekä itsereflektiota omista tiedoista, taidoista ja voimavaroista. Ohjaajan tehtävä ei ole tehdä asioita opiskelijan puolesta, vaan ohjeistaa opiskelijaa toiminnan suuntaamisessa. Toimijuuden vahvistaminen on tiiviissä yhteydessä opiskelijan tavoitteisiin, asiantuntijaksi kasvun prosesseihin (ja identiteettikehitykseen laajemminkin) ja siten myös opiskelumotivaatioon ja -hyvinvointiin. 

Opiskelijan toimijuuden, opiskelumotivaation ja -hyvinvoinnin sekä asiantuntijaksi kasvun kannalta keskeistä onkin se, miten opiskelija hahmottaa opintojensa ja laajemman elämänuransa välisiä yhteyksiä: mikä häntä opinnoissa kiinnostaa, mitä hän tavoittelee opinnoilla ja mitä merkitystä opinnot luovat hänen elämäänsä. Tässä ohjaaja voi olla avuksi sallimalla myös opintojen ulkopuolisen maailman tulla osaksi ohjauskohtaamista. 

Opiskeluun myös kuuluu monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Esimerkiksi uuden oppiminen herättää usein epävarmuutta siitä, osaako ja oppiiko. Epävarmuus voi tuntua stressaavalta ja pahimmillaan lisätä aikaansaamisen haasteita. Opiskelijat vertaavat helposti itseään ideaaliopiskelijaan ja lukevat sosiaalisesta mediasta onnistumiskertomuksia. Vertailu voi herättää tunteen itsestä epäonnistujana tai epänormaalina myös silloin, kun opintoihin liittyvät haasteet ovat tavanomaisia ja opiskeluun kuuluvia. Tämän vuoksi ohjaamisessa on hyödyllistä normalisoida opiskeluun liittyviä haasteita. 

Ohjaajan on oltava valmis kuuntelemaan ja ottamaan vastaan se, mitä ohjattava haluaa tilanteestaan kertoa, mutta kaiken opiskelijan kertoman ei pidä jäädä ohjaajan harteille.

Työvälineitä opiskelijan ohjaukseen

Ohjaajan on tärkeää tiedostaa, ettei ole yhtä oikeaa tapaa opiskella ja että jokaisella on erilainen kyky opiskella. Opiskelukyky syntyy usean eri osa-alueen vuorovaikutuksessa, ja asian jäsentelyä voi auttaa opiskelukykymallin (YTHS:n verkkosivu) tutkiminen yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelijaa voi kannustaa pohtimaan, missä asioissa hän kokee olevansa vahvoilla ja millä osa-alueilla hän kaipaisi apua tai vahvistusta:

  • Opiskelutaitojen ja omien voimavarojen kohdalla voi yhdessä pohtia, mistä opiskelija saa apua ja miten opiskelija voi omatoimisesti edistää tilannettaan.
  • Kun puhutaan opiskeluympäristöstä sekä opetuksesta ja ohjauksesta, on tärkeää, että ohjaaja kuuntelee opiskelijan palautetta ja pohtii, mitä toimia tarvitaan, jottei opintojen edistämiselle synny esteitä.

Ohjauskompassista löydät tietoa siitä, ketkä muut toimijat tarjoavat opiskelijoille ohjausta yliopistolla ja missä tilanteissa voit ohjata opiskelijan eteenpäin. Haastavista ohjaustilanteista kertovalta ohjesivulta saat tukea omien rajojesi pohdintaan, sekä käytännön toimintaohjeita haastaviin ohjaustilanteisiin. 

Ammatillinen hyväntahtoisuus ohjaajan työkaluna ja tavoitteena 

Ohjaajan yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena voidaan pitää niin sanottua ammatillista hyväntahtoisuutta pyrkimystä kunnioittavaan, empaattiseen ja eettiseen vuorovaikutukseen, jossa ohjattava tuntee olevansa hyväksytty, kunnioitettu ja turvassa sellaisena kuin on. Kohtaaminen, kuunteleminen ja keskustelu ovat itseisarvoisen tärkeitä ja arvokkaita elementtejä ohjauksessa. 

Ammatillinen hyväntahtoisuus ei tarkoita sitä, että ohjaajan tulisi ratkaista opiskelijan ongelmia tämän puolesta. Ohjaajan ei myöskään pidä yrittää olla terapeutti, psykologi, uraohjaaja, pappi, te-palveluiden asiantuntija, maahanmuuttoviranomainen tai mitään muutakaan, mikä ei ohjaajan toimenkuvaan kuulu. 

Ammatilliseen hyväntahtoisuuteen perustuvassa ohjauksessa olennaista on 

  • välittää turvallista ilmapiiriä ja antaa opiskelijalle aikaa pohtia itseään askarruttavia asioita 
  • sallia opintojen ulkopuolisen maailman ja elämän tulla luontevaksi osaksi keskustelua 
  • pyrkiä auttamaan opiskelijaa eteenpäin pohdinnoissaan esimerkiksi kuuntelemalla, kyselemällä ja yhdessä pohdiskelemalla. 

Lähteet ja kirjoittajat

Kirjoittajat: uraohjaaja Jarkko Immonen, opintopsykologit Anu Lehtinen ja Jasmin Kurkaa sekä opinto-ohjaajat Matilda Herjanto ja Taru Leikas 

Taustateoksena käytetty lähteitä:

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus, Helsinki.                                                                        

Marttinen, E. 2017. Deciding on the Direction of Career and Life. Personal Goals, Identity Development, and Well-Being during the Transition to Adulthood. University of Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/54287/978-951-39-7094-9_vaitos17062017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (16.5.2022)