Opetuksen lähtökohdat

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Helsingin yliopiston opetuksen lähtökohdat on kirjattu yliopiston opetusfilosofiaan ja opetuksen ja opintojen eettisiin periaatteisiin. Ennakoinnissa ja opetuksen uudistamisessa sinua auttavat opetuksen ja oppimisen mahdollisten tulevaisuuksien skenaariot.

Lisätietoa yliopiston toimintaperiaatteista löydät intranet Flammasta.

Yliopiston opetusfilosofia

Opetusfilosofian kolme lähtökohtaa ovat: 

1) Opetus perustuu tutkimukseen

  • Kaikki opettajat tutkivat ja kaikki tutkijat opettavat.
  • Kaikki opiskelijat omaksuvat tutkimusperustaisen työtavan ja perehtyvät tutkimustoimintaan opintojensa kuluessa.

2) Yliopisto on korkeatasoinen oppimisyhteisö ja -ympäristö

  • Opiskelijat ovat yliopistoyhteisön aktiivisia ja vastuullisia toimijoita, jotka otetaan huomioon yksilöinä ja joiden panosta arvostetaan yliopiston kaikessa toiminnassa.
  • Opetus kehittää yliopiston yhteisöllisyyttä ja edistää hyvinvointia.

3) Opetus tähtää oppimiseen

  • Opiskelun tavoitteena on syvällinen ja tarkoituksenmukainen oppiminen. Opetuksen onnistumisen kriteereinä käytetään oppimisen laatua ja mielekkyyttä sekä korkeatasoisia oppimistuloksia.
  • Opetusta toteutetaan monimuotoisesti niin, että eri opetusmuodot tukevat merkityksellisten osaamistavoitteiden saavuttamista ja opiskelemisen mielekkyyttä.

Helsingin yliopiston opetusfilosofia on osa opetusta ja opintoja koskevaa käytäntöjä raamittavaa kokonaisuutta. Siihen kuuluvat opetusfilosofian lisäksi Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet sekä Helsingin yliopistossa, muun muassa sen Opettajien akatemiassa ja opetustehtäviin hakevien opetusansioiden arvioinnissa käytettävät opetustaidon arvioimisen kriteerit. Kokonaisuus palvelee yliopiston strategista suunnittelua ja käytännön opetustyötä niiden arvoperustana.

Helsingin yliopiston opetusfilosofia (pdf)

Opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet

Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet on laadittu tekemään näkyväksi yliopistoyhteisön arvot ja ihanteet. Periaatteet auttavat yhteisten arvojen toteutumisen arvioinnissa. Niissä kuvataan eettisesti korkeatasoisen opetuksen ja opiskelun lähtökohdat ja tuntomerkit ohjenuoraksi opettajille, opiskelijoille ja muulle henkilöstölle.

Yliopisto-opetuksen ja -opiskelun kolme ihannetta ja niiden toteutumisen tunnusmerkit ovat:

Opiskelu ja opetus yhdistävät yliopiston kolme tehtävää

  • Opettamista ja tutkimista ei pidetä toistensa kanssa kilpailevana toimintana, vaan yliopistoyhteisössä kehitetään jatkuvasti erilaisia tapoja yhdistää ne niiden kummankin hyödyksi.
  • Tutkimukseen perustuva opettaminen on innostavaa, koska se antaa tilaisuuden jakaa ja tuottaa tutkimusideoita, välittää ja testata tutkimuksen tuloksia ja relevanssia sekä olla vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.
  • Opetus ja opiskelu toteutuvat kannustavassa ilmapiirissä, jossa eri osapuolten toimintaan suhtaudutaan arvostaen.
  • Opetusta ja opiskelua leimaavat vastuullisuus omasta toiminnasta, omaan työhön sitoutuminen ja muiden osuuden tunnustaminen.

Opiskelu ja opetus yhdistävät yliopiston toimijat

  • Opetus ja opiskelu mielletään koko työyhteisön keskeiseksi toiminnaksi, jonka toteuttamisesta ja laadusta kaikki ovat omalta osaltaan ja yhdessä vastuussa.
  • Opetus suunnitellaan ja toteutetaan ja opiskelu järjestetään tavalla, joka tukee yhdessä tekemistä ja avointa vuorovaikutusta.
  • Eri toimijoiden väliset suhteet perustuvat keskinäiselle luottamukselle ja kunkin ammattitaidon ja osaamisen arvostamiselle.
  • Opettajat ja opiskelijat sitoutuvat yhteiseen toimintaan ja tekevät parhaansa onnistuakseen kulloisessakin tehtävässä

Korkeatasoinen yliopisto-opetus ja -opiskelu ilmentävät yliopiston laatua yhteisönä

  • Opetusyhteistyöhön osallistuvien toiminta perustuu keskinäiseen kunnioittamiseen.
  • Yhdessä toimimista ja keskinäistä oppimista ja jakamista pidetään tärkeänä ja edistetään.
  • Toiminnassa otetaan huomioon osallistujien erilaiset tarpeet ja toiveet ja pyritään löytämään tapoja sovittaa ne yhteisiin tavoitteisiin.
  • Omaa toimintaa arvioidaan jatkuvasti eri kannoilta. Esitettyyn kritiikkiin ja parannusehdotuksiin suhtaudutaan avoimesti ja myönteisesti tarkastelemalla niitä kehittämistä edistävinä voimavaroina.

Eettisiä ongelmatilanteita

Yliopisto-opetuksessa ja -opinnoissa voi tulla eteen erilaisia yllättäviä vaikeuksia. Joskus osuvin tapa luonnehtia näitä tilanteita on kutsua niitä eettisiksi ongelmiksi.

Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet -dokumentissa kuvataan joitakin tällaisia kysymyksiä sekä ehdotetaan, millaisia seikkoja niistä keskusteltaessa ja niitä selviteltäessä voi olla hyvä ottaa huomioon. Eettisiä ongelmatilanteita pohditaan neljällä alueella:

  • vapaus ja vastuut
  • opetuksen ja opiskelun kehittäminen
  • tutkimuksen ja opettamisen ristiriita
  • yliopisto työskentely-ympäristönä

Lataa tästä Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet kokonaisuudessaan (pdf).

Opetuksen ja oppimisen tulevaisuudet

Opetuksen juhlavuoden kunniaksi Helsingin yliopistossa toteutettiin lukuvuonna 2022-23 projekti Opetuksen tulevaisuus 2035, jossa rakennettiin asiantuntijahaastattelujen sekä työpajojen avulla skenaarioita opetuksen ja oppimisen tulevaisuudesta.

Vuoteen 2035 ulottuvat tulevaisuusskenaariot käsittelevät yliopistomaailman toimintaympäristössä sekä opetuksessa, oppimisessa ja tutkimuksessa tapahtuvia muutoksia, eivät suoraan Helsingin yliopiston toimintaa. Niitä voi hyödyntää yliopiston tulevaisuuden kannalta oleellisten opetuksen muutosten ja osaamisen tunnistamiseen, oppijoiden ja opettajien tuen suuntaamiseen, hyvinvoinnin tukemiseen sekä opetusfilosofisten linjausten muodostamiseen skenaarioiden maailmoissa.

Skenaariot ja loppuraportti on tarkoitettu yliopistoyhteisön sisäiseen käyttöön usean vuoden ajaksi. Löydät ne Flamman sivulta Opetuksen lähtökohdat (vaatii kirjautumisen yliopiston käyttäjätunnuksilla).

Skenaarioiden tiivistelmät (pdf)

 

Katso myös opiskelijan ohjeet

Aiheeseen liittyvät opiskelijoille suunnatut ohjeet löydät Opiskelu-palvelusta.