Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet on laadittu tekemään näkyväksi yliopistoyhteisön arvot ja ihanteet. Periaatteet auttavat yhteisten arvojen toteutumisen arvioinnissa. Niissä kuvataan eettisesti korkeatasoisen opetuksen ja opiskelun lähtökohdat ja tuntomerkit ohjenuoraksi opettajille, opiskelijoille ja muulle henkilöstölle.
Yliopisto-opetuksen ja -opiskelun kolme ihannetta ja niiden toteutumisen tunnusmerkit ovat:
Opiskelu ja opetus yhdistävät yliopiston kolme tehtävää
- Opettamista ja tutkimista ei pidetä toistensa kanssa kilpailevana toimintana, vaan yliopistoyhteisössä kehitetään jatkuvasti erilaisia tapoja yhdistää ne niiden kummankin hyödyksi.
- Tutkimukseen perustuva opettaminen on innostavaa, koska se antaa tilaisuuden jakaa ja tuottaa tutkimusideoita, välittää ja testata tutkimuksen tuloksia ja relevanssia sekä olla vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.
- Opetus ja opiskelu toteutuvat kannustavassa ilmapiirissä, jossa eri osapuolten toimintaan suhtaudutaan arvostaen.
- Opetusta ja opiskelua leimaavat vastuullisuus omasta toiminnasta, omaan työhön sitoutuminen ja muiden osuuden tunnustaminen.
Opiskelu ja opetus yhdistävät yliopiston toimijat
- Opetus ja opiskelu mielletään koko työyhteisön keskeiseksi toiminnaksi, jonka toteuttamisesta ja laadusta kaikki ovat omalta osaltaan ja yhdessä vastuussa.
- Opetus suunnitellaan ja toteutetaan ja opiskelu järjestetään tavalla, joka tukee yhdessä tekemistä ja avointa vuorovaikutusta.
- Eri toimijoiden väliset suhteet perustuvat keskinäiselle luottamukselle ja kunkin ammattitaidon ja osaamisen arvostamiselle.
- Opettajat ja opiskelijat sitoutuvat yhteiseen toimintaan ja tekevät parhaansa onnistuakseen kulloisessakin tehtävässä
Korkeatasoinen yliopisto-opetus ja -opiskelu ilmentävät yliopiston laatua yhteisönä
- Opetusyhteistyöhön osallistuvien toiminta perustuu keskinäiseen kunnioittamiseen.
- Yhdessä toimimista ja keskinäistä oppimista ja jakamista pidetään tärkeänä ja edistetään.
- Toiminnassa otetaan huomioon osallistujien erilaiset tarpeet ja toiveet ja pyritään löytämään tapoja sovittaa ne yhteisiin tavoitteisiin.
- Omaa toimintaa arvioidaan jatkuvasti eri kannoilta. Esitettyyn kritiikkiin ja parannusehdotuksiin suhtaudutaan avoimesti ja myönteisesti tarkastelemalla niitä kehittämistä edistävinä voimavaroina.
Eettisiä ongelmatilanteita
Yliopisto-opetuksessa ja -opinnoissa voi tulla eteen erilaisia yllättäviä vaikeuksia. Joskus osuvin tapa luonnehtia näitä tilanteita on kutsua niitä eettisiksi ongelmiksi.
Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet -dokumentissa kuvataan joitakin tällaisia kysymyksiä sekä ehdotetaan, millaisia seikkoja niistä keskusteltaessa ja niitä selviteltäessä voi olla hyvä ottaa huomioon. Eettisiä ongelmatilanteita pohditaan neljällä alueella:
- vapaus ja vastuut
- opetuksen ja opiskelun kehittäminen
- tutkimuksen ja opettamisen ristiriita
- yliopisto työskentely-ympäristönä
Lataa tästä Helsingin yliopiston opetuksen ja opintojen eettiset periaatteet kokonaisuudessaan (pdf).