Kaikki tiedekunnan opiskelijat allekirjoittavat salassapito- ja tietoturvasitoumuksen. Sitoumuksen taustalla on laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) (vaitiolovelvollisuutta ja hyväksikäyttökieltoa koskeva 23 §) sekä laki potilaan asemasta ja oikeuksista (17.8.1992/785) (salassapitoa koskevat 13 ja 14 §). Epäillyistä salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tehdään tutkintapyyntö poliisille ja asia voi tulla arvioitavaksi myös yliopistolain 45 § mukaisessa kurinpitomenettelyssä.
Tiedekunnan pyrkimyksenä on, että salassapito- ja tietoturvasitoumuksen allekirjoitus toteutuu jatkossa Sisu-järjestelmän kautta opintojen alkuvaiheessa.
Opetustilanteessa
Yleisperiaatteena on, että opiskelijalla on salassapitovelvollisuus aina, kun opetuksessa käytetään potilastietoja. Potilaista puhutaan aina kunnioittavaan sävyyn. Opetusaineiston potilaita ei saa pyrkiä tunnistamaan millään tavalla.
Opetusaineistoa ei saa jakaa, tallentaa tai kuvata millään tavalla, jos siinä käsitellään potilaisiin liittyvää materiaalia, ellei potilaalta ole saatu tähän erillistä suostumusta (Medipedan julkaisemat etäopetuksen pelisäännöt). Opiskelija kirjautuu etäopetukseen aina omalla nimellään. Jos etäopetuksen opetusaineisto sisältää potilaisiin liittyvää materiaalia, huolehtii opiskelija siitä, että hän on fyysisesti sellaisessa tilassa, jossa salassapidettävä tieto ei välity ulkopuolisille. Myös ryhmätöitä tehdessä hän varmistaa, etteivät ulkopuoliset voi seurata ryhmätyöskentelyä tai siihen liittyviä muita keskusteluja.
Opiskelijan tuottama potilastietoja hyödyntävä sisältö
Kaikessa potilastietojen käsittelyssä (esim. kirjaaminen, videointi) noudetaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hoitoyksikön ohjeistuksia. Perussääntönä on, että opiskelija ei kirjaa suoria henkilötietoja omiin dokumentteihinsa (esim. opiskelijan laatimat potilastekstit, case-selostukset, tutkimusaineisto). Henkilötietojen kirjaamisessa käytetään hoito-organisaation tietolaitteistoa (esim. HUS:n kone), ellei muusta toimintatavasta ole sovittu erillisellä potilaan suostumuksella (Liite 2 Opetusmateriaalin valmistus HUSissa). Sähköistä materiaalia ei tule missään olosuhteissa tallentaa omalle koneelle tai henkilökohtaisiin pilvipalveluihin. Opiskelija kiinnittää huomiota siihen, onko henkilötietojen kirjaus välttämätöntä (esimerkiksi hoitopaikkakunnan, tarkan iän, sukupuolen, ammattiryhmän tai tarkan ammatin mainitsemisen välttämättömyys).
Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että hän käsittelee potilastietoja asianmukaisesti, ja ettei materiaali joudu ulkopuolisten henkilöiden haltuun. Opiskelija hävittää tai palauttaa tietoturvallisesti henkilötietoja sisältävän opetusmateriaalin niin, että potilastiedot säilyvät salaisina siirron ajan (hoito-organisaation ohjeistuksen mukaisesti) sekä hävittää tiedot. Tilanteissa, joissa potilaalta on pyydetty erillinen lupa opetustilanteeseen liittyvään taltioimiseen, esimerkiksi videotallenteeseen, on erikseen määritettävä, missä tietoympäristössä potilasmateriaalia voidaan käsitellä. (Liite 1 Helsingin yliopiston tietoturvasääntöjä) Opiskelija huolehtii siitä, että materiaali hävitetään asianmukaisesti, kun sitä ei enää tarvita. Paperinen materiaali tulee silputa tietoturvasäiliöön. Sähköinen materiaali poistetaan tietoturvallisesti.
Sosiaalinen media ja vapaa-aika
Opiskelijalla on vastuu huolehtia siitä, ettei hän levitä potilastietoja tai muita salassapidettäviä asioita sosiaalisessa mediassa tai muissa vapaa-ajan tilanteissa. Kuvia ottaessa on huolehdittava, ettei taustalla näy salassapidettäviä asiakirjoja. Potilastapauksista ei puhuta ulkopuolisille tai julkisilla paikoilla. Esim. sairaalan käytävät, aulatilat ja taukotilat ovat ns. julkisia tiloja.
Katso esim.