Tekoäly opetuksessa

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Tekoälyn käytön mahdollisuus haastaa uudistamaan oppimisen suunnittelua, oppimistehtävien muotoilua, toteutusta ja arviointia. Tämän ohjeistuksen tarkoitus on antaa opettajille taustatietoa ja ideoita opetuksen suunnittelun ja käyttöönoton tueksi. Erilaisten tekoälysovellusten käyttö tulee olemaan osa arkeamme, opiskelua, työelämää ja tutkimusta. Tämän vuoksi on tärkeää, että sen käyttö osana akateemisia ja työelämätaitoja huomioidaan jo opintojen aikana.  

Yleisesti tekoälystä

  • Tekoälyllä tarkoitetaan tässä yhteydessä generatiivista tekoälyä, kuten kielimalleja tai kuvanluontipalveluja.  
  • Tekoälyä ohjataan prompteilla, eli selkokielisillä kehotteilla. Kehotteisiin voidaan sisällyttää mm. haluttua vastausta tarkentavia kysymyksiä, taustatietoja ja ohjeistusta tekoälylle. 
  • Tekoälyn käyttöä mitataan tokeneilla. Tokenit ovat kielimallin luoma, numeerinen yksikkö, joka voi edustaa merkkiä tai merkkijonoa, sanaa tai jopa lyhyttä lausetta. 
  • Tekoälyn tuotokset tulee aina tarkistaa, sillä vastaus voi sisältää virheitä, vanhentunutta tietoa tai olla puutteellinen. 

Yliopiston linjaukset tekoälyn käytöstä opetuksessa

Helsingin yliopiston opintoasiainneuvosto on julkaissut 30.5.2024 päivitetyn linjauksen: Tekoälyn käytön linjaukset Helsingin yliopiston opetuksessa, joka löytyy kokonaisuudessaan Opintoasiainneuvoston työryhmäalueelta. 

Yliopiston linjaukset tekoälyn ja suurten kielimallien käytöstä opetuksessa ja oppimisessa:

  1. Suuria kielimalleja saa lähtökohtaisesti käyttää opetuksessa ja kirjoittamisen tukena. Opintojakson vastuuopettaja voi pedagogisin perustein rajata tai kokonaan kieltää kielimallien käytön opintojaksolla.
  2. Kaiken kirjallisen materiaalin kielellisestä ja sisällöllisestä oikeellisuudesta kantavat vastuun ihmiset. Kielimallin käytöstä̈ tulee raportoida opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
  3. Kypsyysnäytteissä kielimallien käyttäminen ei ole sallittua.
  4. Tiedekuntaneuvosto, koulutusohjelman johtoryhmä tai Kielikeskus voi tehdä täydentäviä linjauksia tekoälyn käytöstä.
  5. Kielimallien käyttö opintojaksolla tulee pohjautua ensisijaisesti yliopiston tarjoamiin palveluihin. Kielimallien käytössä tulee huomioida palveluiden saavutettavuus ja tietoturva. Opiskelijoilta ei voida edellyttää muiden kuin yliopiston tarjoamien palveluiden käyttöä.
  6. Jos opiskelija käyttää suurta kielimallia kurssilla, sen osalla tai kuulustelussa, jossa se on etukäteen kielletty tai ei raportoi kielimallin käytöstä ohjeiden mukaisesti, tämä on vilppiä ja käsitellään samoin periaattein kuin muut vilppitapaukset.

Huomaathan, että tulevan sääntelyn ja teknisen kehityksen perusteella yliopiston linjauksia voidaan myöhemmin täsmentää. 

Miten voin käyttää tekoälyä kurssillani?

Helsingin yliopistossa on käytössä kaksi generatiivisen tekoälyn palvelua, yliopistossa kehitetty CurreChat ja Microsoftin Copilot with commercial data protection. Palveluista Copilot on rajoituksetta käytössä sekä Helsingin yliopiston opettajille että opiskelijoille. CurreChat on vapaasti käytössä henkilökunnalle, ja opiskelijoille palveluun rekisteröityjen kurssien kautta.

CurreChat on palveluista opetuskäyttöön soveltuvampi sekä tietosuojaltaan että ominaisuuksiltaan ja CurreChatin tuleva kehitystyö painottuu nimenomaan opetuskäyttöön. Palveluiden eroista ja tietoturvasta kerrotaan tarkemmin IT-HelpDeskin ohjeessa generatiivinen tekoäly yliopistolla.

CurreChatin käyttöönotto kurssillla

CurreChatin yleinen käyttöliitymä löytyy osoitteesta curre.helsinki.fi/chat. Palvelu vaatii kirjautumisen yliopistotunnuksilla.

Opettajana löydät kurssisi yläpalkin kohdasta Kurssit. Aktivoimalla kurssin sille luodaan CurreChatissa näkymät opettajille ja opiskelijoille. Huomaa että opiskelijoilla ei ole pääsyä kurssiensa opiskelijanäkymään suoraan palvelusta, vaan linkki siihen on jaettava heille esim. Moodlessa.

Kurssin asetuksista pystyy muuttamaan kurssin voimassaoloaikaa, kurssilla käytettävän kielimallin versiota sekä opiskelijoilla käytössä olevaa kuukausittaista token-rajaa.

Opiskelijoille suunnatut tehtävät luodaan hyödyntäen opettajan laatimia alustuksia eli prompteja. Nämä ovat tekoälylle suunnattuja ohjeistuksia, joiden mukaan se toimii keskustelun aikana.

Alustuksia voi tehdä kursseilla useita, mutta mikäli jokin alustuksista on määritelty opiskelijoille pakolliseksi, opiskeiljat pääsevät käyttämään kielimallia vain tällä ohjeistuksella pohjustettuna. Muutoin opiskelijan näkymässä opiskelijat voivat käyttää CurreChatia joko vapaamuotoisesti tai valitsemalla jonkin opettajan valmistelemista alustuksista alasvetovalikosta. 
 

Oppimistehtävät: kokeile, kehitä ja ohjeista

Tekoäly ohjaa suunnittelemaan oppimistehtäviä yhä soveltavampaan suuntaan ja korkeammalle osaamisen tasolle (ks. Bloomin taksonomia). Kun tiedonhankinta helpottuu ja nopeutuu, oppimisessa yhä suurempi rooli on hankitun sisällön analysoinnilla ja arvioinnilla, tehtyjen tulkintojen perustelemisella ja uuden tiedon luomisella. Tällöin tulisi miettiä entistä tarkemmin, millaisia oppimistehtäviä opiskelijoille annetaan, ja millaista ohjausta ja ohjeistusta he siihen tarvitsevat. Yleiseen esseetehtävään tai avoimeen kysymykseen saa helposti teköälyltä vastauksen tai ainakin hyvän pohjan. Tällöin myös hyvän viittaustekniikan harjoittelu tulee entistä tärkeämmäksi.

Tekoälyn avulla saa myös luotua vakuuttavalta kuulostavia vastauksia tehtäviin, jotka pyytävät reflektoimaan oppimismateriaalia. Ei riitä, että pyytää opiskelijoita kirjoittamaan oppimispäiväkirjaa, jossa pohditaan oman oppimisen haasteita tai kriittistä pohdiskelua. Tämä on niin vakiintunut tekstilaji, että esim. ChatGPT pystyy tekemään sen suurelta osin opiskelijan puolesta, jos kehotteeseen liittää omat luentomuistiinpanonsa ja pyytää reflektoivaa yhteenvetoa niistä.

Tämän vuoksi opettajan kannattaa itse kokeilla, millaisia vastauksia tekoäly tuottaa suunniteltuihin oppimistehtäviin, ja sen pohjalta miettiä, miten oppimistehtäviä voisi kehittää ohjeistuksella oppimisen kannalta mielekkääseen suuntaan. Useissa alla listatuissa esimerkkitehtävissäkin tekoäly nopeuttaa vastaamista, joten tehtävänanto kannattaa suunnitella siten, että vastausta koostaessa opitaan opintojakson oppimistavoitteiden mukaisia asioita, huolimatta siitä, millä keinoilla vastausta laaditaan.

Esimerkkejä oppimistehtävistä:

  • Tekoälyn tuottamaa tekstiä saa käyttää pohjana ja vastauksessa omat kommentit ja ajatukset erotellaan selkeästi tekoälyn tekstistä. 
  • Pyydetään soveltamaan tietoa tapauspohjaisessa oppimisessa (case-based learning) tai ongelmalähtöisessä oppimisessa (problem-based learning).
    • Osana tehtävää kirjataan tekoälylle esitetyt kysymykset ja jatkokysymykset. Samalla harjoitellaan tekoälyn käyttöä osana tiedonhankintaa ja arvioidaan kriittisesti sen tuottamia vastauksia. 
    • Tehtävässä voidaan pyytää hyödyntämään opettajan antamia lähdeaineistoja ja raportoimaan ratkaisut perusteluineen tavalla, joka tekee oppimisprosessin näkyväksi.
  • Tieteellinen kirjoittamistapa, jossa lähteistetään käytetty aineisto, suorat lainaukset osoitetaan selkeästi, ja ilmaistaan näkyvästi mikä on omaa kommentaaria, on edelleen hyvä toimintamalli. 
  • Uuteen aiheeseen tutustuminen: taustatiedon etsimisen lisäksi jatkokysymyksillä tuetaan tiedon käsittelyä, kuten pyydetään soveltavia esimerkkejä tai pyydetään pohtimaan itselle epäselväksi jääneitä avoimia kysymyksiä. Tekoälyltä voi saada tähän hyvin apua, mutta tehtävän rooli kurssilla on pieni ja/tai ei vaikuta arviointiin. 
  • Prosessikirjoittaminen ja välipalautteen käyttö.

Tekoälyn käytön ohjeistus oppimistehtävässä

Peruslähtökohta on, että tekoälyn tuottamaa tekstiä, kuvaa tai muuta aineistoa ei saa esittää omanaan. Siihen voi viitata tekoälymallin tai käytetyn palvelun nimellä ja generoidun aineiston päivämäärällä. Opiskelija on vastuussa omasta oppimistehtävästään ja plagiointi on kiellettyä. Lue lisää sivulta Vilppi ja plagiointi.

Opettajan tulee ohjeistaa, miten tekoälyä saa käyttää kurssin tehtävissä ja miten käytöstä tulee raportoida:

  • Huomioi ohjeistuksessa, onko jokin tietynlainen käyttötapa suositeltava tai kielletty, ja perustele tämä opiskelijoille.
  • Tekoälyä hyödyntäviä palveluja voi käyttää useaan eri tarkoitukseen, kuten kielenkääntöön, tekstin muotoiluun tai ideointiin. Opiskelijoiden voi olla myös vaikea huomata, käyttääkö jokin palvelu tekoälyä taustalla. Tämän vuoksi opiskelijoita on hyvä ohjeistaa viittaamaan paitsi tekstilähteisiinsä, myös käyttämiinsä työkaluihin ja täsmentämään, miten niitä on käyttänyt oppimistehtävän teossa.
  • Vastaavasti voit ohjeistaa, millaista tekoälyn käyttöä ei tarvitse raportoida, jos sille ei ole tehtävän oppimistavoitteiden kannalta merkitystä.

Tekoälyn käytössä voi ohjeistaa opiskelijoita esimerkiksi seuraavalla tavalla:

  • Erottele tekoälyn tuottama teksti omastasi ja lisää viitteisiin tekoälymallin tai käytetyn palvelun nimi ja päivämäärä, jolloin aineisto generoitiin.
  • Kirjoita (esim. alaviitteeseen) tehtävän teossa käyttämäsi sovellukset ja niiden käyttötapa, esimerkiksi jos käytit jotain palvelua ideointiin, kielen tarkastamiseen tai tekstin muokkaukseen.

Tällä hetkellä ei pysty selvittämään luotettavasti sitä, onko vastaus tekoälyn vai opiskelijan tuottama. On olemassa palveluita, jotka arvioivat sitä, onko teksti tekoälyn tuottamaa. Niidenkin vastaus on vain arvio, ja tekoälyn käyttäminen esimerkiksi oman tekstin kielenhuoltoon tai kääntämiseen vaikuttaa tähän arvioon. Lisäksi on huomioitava, ettei opettaja saa syöttää opiskelijan vastausta yliopiston ulkopuolisiin palveluihin, jotka eivät välttämättä toimi GDPR:n vaatimalla tavalla.

Yliopiston tarjoamista palveluistakin on huomioitava, että myös niiden tietosuojassa on eroja (aiheesta tarkemmin Generatiivinen teköäly yliopistolla –sivulla), minkä vuoksi tekoälyn käyttö kurssilla tulee suunnitella siten, että opiskelijat itse syöttävät tekstinsä Curreen tai Copilotiin. Opettaja ei voi itse syöttää opiskelijoiden tuotoksia tekoälypalveluihin, mutta opiskelijoita voi pyytää syöttämään omat tekstinsä Curreen. Curressa on opettajan mahdollista hyödyntää alustuksia, eli ”taustaprompteja”, joiden mukaisesti Curre antaa palautetta opiskelijan tekstistä. Currea voi esimerkiksi pyytää kiinnittämään huomiota tiettyihin seikkoihin vastauksessa tai antamaan opiskelijalle taustalla olevan mallivastauksen perusteella vinkkejä, miten vastausta voisi täydentää. Opiskelijoita kannattaa muistuttaa siitä, että tekoälyn antama palaute saattaa olla myös virheellinen. 

Kurssin suunnittelu: mieti oppimisprosessi

Kun opiskelijan tiedonhankinta ja vastauksen koostaminen helpottuu, vastauksen tuottamisen aikana oppimista ei välttämättä tapahdu yhtä paljon tai yhtä syvällisesti kuin jos itse koostaisi vastauksen lukemalla tietyn määrän taustatietoa. Mikäli tehtävänanto on sellainen, johon tekoälyltä saa helposti vastauksen, ei tehtävän painoarvo kurssin kokonaisarvosanasta tulisi olla suuri.

Oppimisen kannalta entistä tärkeämpää on, mitä tiedonhankinnan lisäksi kurssilla tapahtuu. Onko oppimisprosessia (mitä ja miten opin) mahdollista tehdä näkyvämmäksi niin opiskelijoille itselleen kuin opettajillekin? Mikäli oppimista tapahtuu vähemmän tiedonhankintavaiheessa, sitä voi tukea muilla kurssin aikaisilla tehtävillä.

Esimerkkejä tehtävistä, jotka ohjaavat käsiteltävään aiheeseen perehtymiseen, ymmärtämiseen ja soveltamiseen: 

  • Lukupiirit
  • Paneelikeskustelut, roolikeskustelut
  • Seminaarimuotoinen työskentely: esitelmät, videot, ja opiskelijoiden pitämät opetustilanteet, joita seuraa osallistujien tarkentavat kysymykset esityksistä. 
  • Pienien välitestien ja Moodlessa automaattisesti arvioitavien kysymysten kohdalla tilanne on ennallaan. Kurssin materiaaleista ja verkosta vastaukset löytyvät, mutta niillä voidaan tukea tiettyjen kysymysten ja teemojen läpikäyntiä ja kertausta, ja opiskelijat pystyvät arvioimaan omaa osaamistaan.

Esimerkkejä, joissa oppimista syvennetään tiedonhankintavaiheen jälkeen:

  • Flipped learning (ks. esim. Talbert 2017), jossa tiedonhankinta ja aiheeseen tutustuminen tapahtuu etäjaksojen aikana, ja lähiopetuksessa syvennetään ja sovelletaan tietoa yhdessä.
  • Vertaisarviointi ja itsearviointi, jolloin aihealueeseen perehdytään entistä tarkemmin arviointivaiheessa.
  • Verkkokeskustelut, jossa keskustelu perustuu edellisiin viesteihin ja opettaja voi tarvittaessa ohjata keskustelua jatkokysymyksillä oppimisen kannalta keskeiseen suuntaan.
  • Projektikurssit

Katso myös opiskelijan ohjeet

Aiheeseen liittyvät opiskelijoille suunnatut ohjeet löydät Opiskelu-palvelusta.