Tekoäly ohjaa suunnittelemaan oppimistehtäviä yhä soveltavampaan suuntaan ja korkeammalle osaamisen tasolle (ks. Bloomin taksonomia). Kun tiedonhankinta helpottuu ja nopeutuu, oppimisessa yhä suurempi rooli on hankitun sisällön analysoinnilla ja arvioinnilla, tehtyjen tulkintojen perustelemisella ja uuden tiedon luomisella. Tällöin tulisi miettiä entistä tarkemmin, millaisia oppimistehtäviä opiskelijoille annetaan. Yleiseen esseetehtävään tai avoimeen kysymykseen saa helposti teköälyltä vastauksen tai ainakin hyvän pohjan. Tällöin myös hyvän viittaustekniikan harjoittelu tulee entistä tärkeämmäksi.
Tekoälyn avulla saa myös luotua vakuuttavalta kuulostavia vastauksia tehtäviin, jotka pyytävät reflektoimaan oppimismateriaalia. Ei riitä, että pyytää opiskelijoita kirjoittamaan oppimispäiväkirjaa, jossa pohditaan oman oppimisen haasteita tai kriittistä pohdiskelua. Tämä on niin vakiintunut tekstilaji, että esim. ChatGPT pystyy tekemään sen suurelta osin opiskelijan puolesta, jos kehotteeseen liittää omat luentomuistiinpanonsa ja pyytää reflektoivaa yhteenvetoa niistä.
Tämän vuoksi opettajan kannattaa itse kokeilla, millaisia vastauksia tekoäly tuottaa suunniteltuihin oppimistehtäviin, ja sen pohjalta miettiä, miten oppimistehtäviä voisi kehittää ohjeistuksella oppimisen kannalta mielekkääseen suuntaan. Useissa alla listatuissa esimerkkitehtävissäkin tekoäly nopeuttaa vastaamista, joten tehtävänanto kannattaa suunnitella siten, että vastausta koostaessa opitaan opintojakson oppimistavoitteiden mukaisia asioita, huolimatta siitä, millä keinoilla vastausta laaditaan.
Esimerkkejä oppimistehtävistä:
- Tekoälyn tuottamaa tekstiä saa käyttää pohjana ja vastauksessa omat kommentit ja ajatukset erotellaan selkeästi tekoälyn tekstistä.
- Pyydetään soveltamaan tietoa tapauspohjaisessa oppimisessa (case-based learning) tai ongelmalähtöisessä oppimisessa (problem-based learning).
- Osana tehtävää kirjataan tekoälylle esitetyt kysymykset ja jatkokysymykset. Samalla harjoitellaan tekoälyn käyttöä osana tiedonhankintaa ja arvioidaan kriittisesti sen tuottamia vastauksia.
- Tehtävässä voidaan pyytää hyödyntämään opettajan antamia lähdeaineistoja ja raportoimaan ratkaisut perusteluineen tavalla, joka tekee oppimisprosessin näkyväksi.
- Tieteellinen kirjoittamistapa, jossa lähteistetään käytetty aineisto, suorat lainaukset osoitetaan selkeästi, ja ilmaistaan näkyvästi mikä on omaa kommentaaria, on edelleen hyvä toimintamalli.
- Uuteen aiheeseen tutustuminen: taustatiedon etsimisen lisäksi jatkokysymyksillä tuetaan tiedon käsittelyä, kuten pyydetään soveltavia esimerkkejä tai pyydetään pohtimaan itselle epäselväksi jääneitä avoimia kysymyksiä. Tekoälyltä voi saada tähän hyvin apua, mutta tehtävän rooli kurssilla on pieni ja/tai ei vaikuta arviointiin.
- Prosessikirjoittaminen ja välipalautteen käyttö.
- Käsitekartat ja muu visualisointi osana tiedonhankintatehtävää. Tekoälysovellusten avulla voidaan tuottaa myös kuvia (ks. esim. DALL·E 2), joten on hyvä itse testata, millaisen pohjan sen avustuksella saa.
Tekoälyn käytön ohjeistus oppimistehtävässä
Peruslähtökohta on, että tekoälyn tuottamaa tekstiä ei saa esittää omanaan. Siihen voi viitata tekoälymallin nimellä ja generoidun tekstin päivämäärällä. Opiskelija on vastuussa omasta tekstistään ja plagiointi on kiellettyä.
Tekoälyn käyttö voidaan ohjeistaa kurssin tehtäviin sopivaksi, esimerkiksi jollain seuraavista tavoista:
- Käyttö sallittu: tekoälyä saa käyttää vapaasti tiedonhankinnassa ja tehtävien vastaamisen apuna. Jos kielimallia on käytetty palautettavan työn tuottamisen apuna, opiskelijan tulee ilmoittaa kirjallisesti, mitä mallia on käytetty ja millä tavalla.
- Rajattu käyttö. Tekoälyä saa käyttää tarkennetun ohjeistuksen mukaisesti:
- Esimerkiksi: Viittaa tekoälyn tuottamaan tekstiin tekoälymallin nimellä ja päivämäärällä, jolloin teksti generoitiin.
- Mahdolliset lisäohjeet: Kirjaa tekoälylle esittämäsi kehotteet osana vastaustasi.
- Jatkokysymykset osana tehtävää, kuten: pohdi, miten hyvin tekoälyn antamat vastaukset vastaavat suhteessa annettuun tehtävään.
- Käyttö kielletty: tekoälyä ei saa käyttää lainkaan. Käytännössä tämän todentaminen on haasteellista, vaikka on palveluita, jotka antavat todennäköisyyden sille, onko teksti tekoälyn tuottamaa.