Artificiell intelligens i undervisningen

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Möjligheten att använda artificiell intelligens (AI) utmanar oss lärare till att förnya vårt sätt att planera inlärningen, utforma inlärningsuppgifter och bedöma studenterna. Syftet med denna anvisning är att ge dig som lärare bakgrundsinformation och idéer som stöd för planering av undervisningen. Innehållet kommer att uppdateras allteftersom vi får en bättre uppfattning om AI:ns konsekvenser för undervisningen och inlärningen och samlar på oss erfarenheter och god praxis.

Eftersom användningen av olika AI-applikationer kommer att bli en del av vår vardag och arbetslivet, lärande och forskning, är det viktigt att ta hänsyn till den som en del av akademiska färdigheter och arbetslivsfärdigheter redan under studierna. 

Allmänt om artificiell intelligens (AI)

  • Med artificiell intelligens (AI) avses i detta sammanhang generativ AI, t.ex. språkmodeller eller bildskapande tjänster.
  • AI styrs av prompter, dvs. uppmaningar på vanligt språk. Dessa uppmaningar kan innehålla frågor, bakgrundsinformation och instruktioner som styr svaret som AI:n producerar närmare det förväntade.
  • Användningen av AI mäts med hjälp av tokens. En token är en numerisk enhet som språkmodellen använder internt för att representera ett tecken, en teckenrad, ett ord eller till och med en kort mening.
  • AI-utdata bör alltid kontrolleras eftersom svaret kan innehålla fel, föråldrad information eller vara ofullständigt.

Universitetets riktlinjer för användning av AI

Den 30 maj 2024 publicerade de reviderade Helsingfors universitets utbildningsråd riktlinjer för användning av artificiell intelligens i undervisningen (pdf). Universitetets policy kan komma att preciseras ytterligare mot bakgrund av framtida reglering och teknisk utveckling.

Enligt riktlinjerna är det den ansvariga läraren för studieavsnittet som bestämmer i vilken omfattning som användning av AI tillåts på kursen. I mognadsproven är det däremot alltid förbjudet att använda AI.

Hur kan jag använda AI i min kurs?

Helsingfors universitet har två generativa AI-tjänster, CurreChat som utvecklats vid universitetet och Micorosoft Copilot commercial data protection. Copilot är tillgänglig utan begränsning för både lärare och studenter. CurreChat är fritt tillgänglig för personalen, medan studenterna kan använda den på kurser som är registrerade i tjänsten.

CurreChat är mer lämpad för utbildningsbruk både vad gäller dataskydd och funktioner, och framtida utveckling av CurreChat kommer att fokusera specifikt på utbildningsbruk. För mer information om skillnaderna mellan tjänsterna och om säkerhet, se IT-HelpDesk-guiden Generativ artifficiell intelligens vid universitetet.

Berätta för dina studenter om du har använt AI-tjänster för att hjälpa till att producera kursmaterial eller inlärningsuppgifter, eller om de innehåller AI-genererade delar.

Introducera CurreChat på din kurs

CurreChat finns på curre.helsinki.fi/chat. Tjänsten kräver inloggning med universitetsinloggningsuppgifter.

Lärare kan aktivera de kurser de ansvarar för direkt via tjänsten. Aktiveringen skapar ett kursområde där registrerade studenter kan använda CurreChat under kursens varaktighet. Samtal som studenter har i CurreChat är inte synliga för lärare eller administratörer och sparas inte i systemet.

I kursinställningarna kan läraren ändra kursens varaktighet och den token-gräns som studenter har tillgång till under kursen, lägga till fler lärare och skapa kursspecifika prompter.

Prompter är instruktioner för AI:n som styr dess beteende under samtal. Med kursspecifika prompter kan läraren skapa uppgifter för studenterna eller på andra sätt styra AI-användningen under kursen. I CurreChat kan prompter innehålla omfattande textbaserat tilläggsmaterial som AI:n kan använda i sina svar.

Generativ artificiell intelligens i framställningen av undervisningsmaterial och förberedelser inför kurser

Artificiell intelligens kan förbättra och underlätta produktionen av undervisningsmaterial och kurser på många sätt. I alla fall är det viktigt att noggrant se över innehållet. Erbjud den artificiella intelligensen så mycket bakgrundsinformation som möjligt om kursens omfattning, målgruppen och de ämnen som du vill att svaren ska täcka.  Du kan till exempel be generativ artificiell intelligens att:   

  • Utforma idéer för kursens struktur, föreläsningsinnehåll och inlärningsuppgifter. Du kan be GenAI att utvärdera din kursplan, till exempel ur ett perspektiv av konstruktivt samordnad undervisning.
  • Skapa en föreläsningsplan eller en presentationsmall för ett specifikt ämne. Skapa uppgifter om ett specifikt ämne för grupparbete, tentamensfrågor, diskussionsämnen eller skapa bilder som kan användas som en del av undervisningsmaterialet.
  • Skapa en föreläsningsplan eller en presentationsmall för ett specifikt ämne. Skapa uppgifter om ett specifikt ämne för grupparbete, tentamensfrågor, diskussionsämnen eller skapa bilder som kan användas som en del av undervisningsmaterialet.
  • Granska ditt eget innehåll och ge ytterligare idéer, korrigera grammatiska fel eller översätt text från ett språk till ett annat. 

Generativ AI integreras alltmer i de system för inlärning som används i universitetsundervisningen: 

  • Moodles frågegenerator kan användas för att skapa flervalsfrågor om kursens ämne direkt i kursområdets frågebank. Lärare kan använda GenAI i Moodles textredigerare för att generera text eller bilder direkt i Moodle.
  • Thinglink erbjuder möjligheten att skapa både vanliga bilder och 360°-bilder med hjälp av artificiell intelligens. Dessutom är det möjligt att skapa interaktiva scenariouppgifter med hjälp av textmaterial såsom vetenskapliga artiklar.
  • Vid produktion av videor kan artificiell intelligens hjälpa till med översättning, undertextning eller talgenerering utifrån en given text.   

För att upprätthålla transparensen bör studenterna informeras om användningen av artificiell intelligens vid framställningen av undervisningsmaterial. Till exempel: ”Artificiell intelligens har använts som hjälp vid framställningen av examensfrågor, och lärarna har kontrollerat riktigheten i frågorna och svarsalternativen.” 

AI som en del av lärandeuppgifter

Studenten kan använda AI i lärandeuppgifter på olika sätt beroende på kursens kunskapsmål och uppgiften. På webbplatsen "AI Assessment Scale" finns exempel på vilken roll AI kan ha i lärandeuppgifterna och hur studenterna kan instrueras i användningen av AI. Enligt skalan på webbplatsen kan användningen av AI begränsas helt och hållet, tillåtas som hjälp för att planera och ta fram idéer eller vara ett verktyg för att producera innehåll / en väsentlig del av lärandeprocessen, utan att glömma det kritiska perspektivet.

Berätta för studenten:

  1. hur AI kan användas på kursen och i den aktuella uppgiften,
  2. vilken sorts användning är förbjuden och
  3. hur användningen bör beskrivas och rapporteras.
  • Lärandeuppgifterna och bedömningsgrunderna bör vara tydliga för studenterna också gällande användningen av AI.
  • Det är också bra att diskutera på vilket sätt tillåten eller begränsad användning av AI i uppgiften i fråga anknyter till kursens eller uppgiftens kunskapsmål. 

Ge anvisningar för rapporteringen. Fundera över vilken typ av rapportering som är relevant för bedömningen av uppgiften. Du kan t.ex. ge följande anvisningar åt studenten: 

  • "Berätta vilken AI-tjänst du använde och i vilket skede av uppgiften samt vilken roll AI:n hade."
  • Beroende på typen av uppgift kan du också be studenten om följande:
    • "Markera vilka delar av din uppgift som har gjorts av AI (citattecken/hänvisning/en viss färgkod) om AI har producerat en del av texten”.
    • "Ange det svar du själv producerade innan du använde en AI-tjänst:”
    • "Ange dina instruktioner (prompt) till AI och det svar du fick."
  • Om AI används för att utföra uppgiften är det god praxis att lägga till en del för kritiska reflektion som stöder utvecklingen av studentens AI-litteracitet, fördjupar studentens kunnande och lyfter fram lärandeprocessen. Det är bra om den kritiska reflektionen fokuserar både på användningen av AI i arbetsprocessen och på studieinnehållet. 
    Exempel på reflektionsfrågor:
    • "Bifoga en diskussion över på vilket sätt övningen som genomfördes med AI förändrade ditt arbete och huruvida svaren var till nytta. Diskussionens längd ska vara ungefär X ord”.
    • ”Vilka uppgifter saknades i det AI-producerade svaret?”
    • ”Vilka förvrängningar kan härledas från de AI-producerade svaren?”
    • "På vilket sätt kan AI-svar jämföras med akademisk litteratur och annat kursmaterial?"
  • Exempel på anvisningar:
    • "I den här uppgiften kan du använda AI som hjälp för att ta fram idéer och för språkvård samt be om respons på innehållet i idéerna för ditt svar. Svaret som lämnas in får inte innehålla text som skrivits av AI. Rapportera om användningen av AI genom att beskriva vilken eller vilka tjänster du använde, för vilket ändamål och i vilket skede av arbetet."
    • "I denna uppgift kan du fritt använda AI för att utföra den. Detta dock så att det svar du lämnar in motsvarar din egen förståelse och din uppfattning om saken, och du ska kunna motivera de påståenden du skrivit i den sista gruppdiskussionen samt aktivt delta i diskussionen om ämnet utifrån det perspektiv du valt. Användningen av AI rapporteras genom att skriva en reflektionsuppgift, vars anvisningar ingår i uppgiftsutdelningen”.

Definiera hur AI ska svara på studentens promptar 

När man lägger till AI-uppgifter i undervisningen på ett pedagogiskt ändamålsenligt sätt, rekommenderas det att du som lärare ger AI en bakgrundsprompt för att styra diskussionen mellan studenten och AI. Genom en bakgrundsprompt förser du AI med information om hur AI ska svara på studentens frågor eller kommandon. Inledande promptar kan skapas i vyn för dina egna kurser i CurreChat eller i tjänsten mooc.fi.

Med hjälp av inledande promptar kan du till exempel:

  • skapa lärandeuppgifter där AI är en lärande- och övningspartner till exempel genom att instruera AI att ställa studenten frågor om kursens olika teman och på så sätt förbereda studenten för tentamen
  • göra undervisningen mer individuell genom att instruera AI att justera sina svar och ställa frågor enligt studentens kunskapsnivå
  • skapa AI-patienter eller andra virtuella karaktärer för att öva färdigheter eller genomföra simuleringar
  • skapa en formativ responsgivare som har instruerats att granska vissa saker i studentens svar.

Du kan också ge AI källmaterial som svaret i första hand baserar sig på

  • I CurreChat är det möjligt för lärare att lägga till bakgrundsmaterial till sina kursers chattdiskussioner med inledande promptar.
  • Funktionen för källmaterial använder en så kallad RAG-funktion, med vilken AI kan instrueras att söka information och grunda sina svar på material som laddats upp i källmaterialet, såsom vissa artiklar, skrivanvisningar eller kursmaterial.
  • Det rekommenderas att lägga till filerna i textformat då man använder källmaterialfunktionen.

AI vid bedömning av lärandet

Fundera över AI-baserade uppgifters roll som en del av kurshelheten

Lärandeuppgifter och hur vi beskriver bedömningen av dem påverkar starkt studenternas arbete. Fundera över vilka slags lärandeuppgifter kursen som helhet består av, hur olika uppgifter tillsammans bidrar till att uppnå lärandemålen och hur du som lärare kan följa med och bedöma lärandet. 

  • Uppgifter där studenterna använder AI lämpar sig väl för omvänd klassrumsundervisning (flipped classroom). Under distansundervisningsperioder kan du bekanta dig med temat antingen med hjälp av läromedel eller AI-tjänster. I kontaktundervisningen är det enkelt att tillsammans diskutera användningen av och svaren från AI, fördjupa kunnandet och korrigera eventuella felaktiga uppfattningar.
  • Utöver distansuppgifter i vilka AI kan användas kan kursen innehålla en fortsättningsuppgift som lyfter fram studentens kunnande utan hjälp från AI och underlättar således bedömningen. Exempel på detta är en gruppdiskussion med utgångspunkt i de egna uppgifterna eller en kort presentation av de mest centrala teman.
  • I processinlärning kan läraren med hjälp av mellanuppgifter och formativ respons följa studenternas lärande och redan under kursens gång be om komplettering eller förklaring till punkter som verkar oklara.
  • Beakta också den enskilda uppgiftens roll i kurshelheten. Om du ger studenterna en enskild uppgift som enkelt kan lösas med hjälp av AI, bör uppgiften inte ha stor påverkan på helhetsbedömningen av kursen.

Användning av AI vid bedömning

  • Notera att det finns skillnader också i dataskyddet för universitetets tjänster (närmare information på sidan Generativ artificiell intelligens vid universitetet) och därför ska användningen av AI på de olika kurserna planeras så att studenterna själva matar in sina texter i CurreChat eller Copilot.
  • I CurreChat är det möjligt för läraren att använda sig av inledande promptar, som instruerar AI att ge respons på studentens text. Du kan till exempel be CurreChat att beakta vissa faktorer i svaret eller utifrån ett modellsvar som matats in som bakgrundsprompt ge studenten tips på hur svaret kan kompletteras. Det är bra att påminna studenterna om att responsen från AI kan vara felaktig.

Tips för att bedöma ifall AI eventuellt har använts i en lärandeuppgift:

  • Lägg till en uppgift i kursen som lyfter fram studentens förståelse om ämnet utan att  konsultera AI. Detta kan till exempel vara en poster, en minitentamen i klassrummet eller en gruppdiskussion.
  • Be studenterna rapportera om användningen av AI och reflektera över AI:s svar. Bra anvisningar för rapportering hjälper läraren att förstå studenternas lärandeprocess under arbetets gång och utvecklar studenternas AI-litteracitet.
  • Be studenterna lämna in mellanuppgifter och följ med hjälp av dem studenternas lärande. Om studentens arbete verkar vara utfört med hjälp av AI, diskutera saken med studenten redan under kursen.
  • AI kan också vara till hjälp på kursen till exempel vid informationssökning eller som övningspartner, så att själva uppgiften som bedöms är separat.
  • Tänk på AI-uppgiftens vikt vid bedömningen av kursen. 

Om du misstänker fusk eller plagiering?

  • För närvarande går det inte att på ett tillförlitligt sätt utreda om ett svar har skrivits av AI eller studenten. Det finns tjänster som bedömer om texten är AI-producerad. Även svaren som dessa producerar är endast en uppskattning, och användningen av AI till exempel för språkvård eller översättning av den egna texten påverkar den. Det är också viktigt att notera att läraren inte får mata in studentens svar i externa tjänster som inte nödvändigtvis fungerar på det sätt som GDPR kräver.
  • Om du misstänker att AI används på ett sätt som strider mot med de anvisningar du gett ska du diskutera saken med studenten. I diskussionen är det bra att lyfta fram de punkterna i studentens svar som väcker frågor och samtidigt genom diskussionen bedöma om studentens kunnande motsvarar den uppgift som denne har lämnat in.
  • Vid misstanke om fusk förs saken vidare i enlighet med universitetets anvisningar. På sidan om fusk och plagiat står det följande:
    • ”Studeranden svarar för de centrala lösningarna i sitt arbete, liksom även för eventuella drag av fusk i det. Även om läraren inte alltså uttryckligen skulle ha handlett eller gett anvisningar om rätt hänvisningspraxis, eller berättat under kursen vad som är fusk eller plagiat, fråntar detta inte studerandens ansvar för det fusk som skett.”
    • ”Studieprestationerna ska skaffas på ärligt vis så att den studerande ger en korrekt bild av sitt kunnande.”

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.