Artificiell intelligens i undervisningen

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Möjligheten att använda artificiell intelligens (AI) utmanar oss lärare till att förnya vårt sätt att planera inlärningen, utforma inlärningsuppgifter och bedöma studenterna. Syftet med denna anvisning är att ge dig som lärare bakgrundsinformation och idéer som stöd för planering av undervisningen. Innehållet kommer att uppdateras allteftersom vi får en bättre uppfattning om AI:ns konsekvenser för undervisningen och inlärningen och samlar på oss erfarenheter och god praxis.

Eftersom användningen av olika AI-applikationer kommer att bli en del av vår vardag och arbetslivet, lärande och forskning, är det viktigt att ta hänsyn till den som en del av akademiska färdigheter och arbetslivsfärdigheter redan under studierna. 

Allmänt om artificiell intelligens (AI)

  • Med artificiell intelligens (AI) avses i detta sammanhang generativ AI, t.ex. språkmodeller eller bildskapande tjänster.
  • AI styrs av prompter, dvs. uppmaningar på vanligt språk. Dessa uppmaningar kan innehålla frågor, bakgrundsinformation och instruktioner som styr svaret som AI:n producerar närmare det förväntade.
  • Användningen av AI mäts med hjälp av tokens. En token är en numerisk enhet som språkmodellen använder internt för att representera ett tecken, en teckenrad, ett ord eller till och med en kort mening.
  • AI-utdata bör alltid kontrolleras eftersom svaret kan innehålla fel, föråldrad information eller vara ofullständigt.

Universitetets riktlinjer för användning av AI

Den 30 maj 2024 publicerade de reviderade Helsingfors universitets utbildningsråd riktlinjer för användning av artificiell intelligens i undervisningen (pdf). Universitetets policy kan komma att preciseras ytterligare mot bakgrund av framtida reglering och teknisk utveckling.

Enligt riktlinjerna är det den ansvariga läraren för studieavsnittet som bestämmer i vilken omfattning som användning av AI tillåts på kursen. I mognadsproven är det däremot alltid förbjudet att använda AI.

Hur kan jag använda AI i min kurs?

Helsingfors universitet har två generativa AI-tjänster, CurreChat som utvecklats vid universitetet och Micorosoft Copilot commercial data protection. Copilot är tillgänglig utan begränsning för både lärare och studenter. CurreChat är fritt tillgänglig för personalen, medan studenterna kan använda den på kurser som är registrerade i tjänsten.

CurreChat är mer lämpad för utbildningsbruk både vad gäller dataskydd och funktioner, och framtida utveckling av CurreChat kommer att fokusera specifikt på utbildningsbruk. För mer information om skillnaderna mellan tjänsterna och om säkerhet, se IT-HelpDesk-guiden Generativ artifficiell intelligens vid universitetet.

Berätta för dina studenter om du har använt AI-tjänster för att hjälpa till att producera kursmaterial eller inlärningsuppgifter, eller om de innehåller AI-genererade delar.

Introducera CurreChat på din kurs

CurreChat finns på curre.helsinki.fi/chat. Tjänsten kräver inloggning med universitetsinloggningsuppgifter.

Lärare kan aktivera de kurser de ansvarar för direkt via tjänsten. Aktiveringen skapar ett kursområde där registrerade studenter kan använda CurreChat under kursens varaktighet. Samtal som studenter har i CurreChat är inte synliga för lärare eller administratörer och sparas inte i systemet.

I kursinställningarna kan läraren ändra kursens varaktighet och den token-gräns som studenter har tillgång till under kursen, lägga till fler lärare och skapa kursspecifika prompter.

Prompter är instruktioner för AI:n som styr dess beteende under samtal. Med kursspecifika prompter kan läraren skapa uppgifter för studenterna eller på andra sätt styra AI-användningen under kursen. I CurreChat kan prompter innehålla omfattande textbaserat tilläggsmaterial som AI:n kan använda i sina svar.

Generativ artificiell intelligens i framställningen av undervisningsmaterial och förberedelser inför kurser

Artificiell intelligens kan förbättra och underlätta produktionen av undervisningsmaterial och kurser på många sätt. I alla fall är det viktigt att noggrant se över innehållet. Erbjud den artificiella intelligensen så mycket bakgrundsinformation som möjligt om kursens omfattning, målgruppen och de ämnen som du vill att svaren ska täcka.  Du kan till exempel be generativ artificiell intelligens att:   

  • Utforma idéer för kursens struktur, föreläsningsinnehåll och inlärningsuppgifter. Du kan be GenAI att utvärdera din kursplan, till exempel ur ett perspektiv av konstruktivt samordnad undervisning.
  • Skapa en föreläsningsplan eller en presentationsmall för ett specifikt ämne. Skapa uppgifter om ett specifikt ämne för grupparbete, tentamensfrågor, diskussionsämnen eller skapa bilder som kan användas som en del av undervisningsmaterialet.
  • Skapa en föreläsningsplan eller en presentationsmall för ett specifikt ämne. Skapa uppgifter om ett specifikt ämne för grupparbete, tentamensfrågor, diskussionsämnen eller skapa bilder som kan användas som en del av undervisningsmaterialet.
  • Granska ditt eget innehåll och ge ytterligare idéer, korrigera grammatiska fel eller översätt text från ett språk till ett annat. 

Generativ AI integreras alltmer i de system för inlärning som används i universitetsundervisningen: 

  • Moodles frågegenerator kan användas för att skapa flervalsfrågor om kursens ämne direkt i kursområdets frågebank. Lärare kan använda GenAI i Moodles textredigerare för att generera text eller bilder direkt i Moodle.
  • Thinglink erbjuder möjligheten att skapa både vanliga bilder och 360°-bilder med hjälp av artificiell intelligens. Dessutom är det möjligt att skapa interaktiva scenariouppgifter med hjälp av textmaterial såsom vetenskapliga artiklar.
  • Vid produktion av videor kan artificiell intelligens hjälpa till med översättning, undertextning eller talgenerering utifrån en given text.   

För att upprätthålla transparensen bör studenterna informeras om användningen av artificiell intelligens vid framställningen av undervisningsmaterial. Till exempel: ”Artificiell intelligens har använts som hjälp vid framställningen av examensfrågor, och lärarna har kontrollerat riktigheten i frågorna och svarsalternativen.” 

Inlärningsuppgifter: undersök, utveckla och ge anvisningar

Artificiell intelligens styr vår planering av inlärningsuppgifter i en mer tillämpande riktning och mot en högre kompetensnivå (se Blooms taxonomi). När det blir enklare och snabbare att söka information, skiftas tyngdpunkten för inlärningen i stället till att analysera och utvärdera det innehåll som framtagits, motivera de egna tolkningarna och skapa ny kunskap. Då måste vi som lärare noggrant tänka över de inlärningsuppgifter vi ger till studenterna och vilken typ av instruering och instruktion de behöver. AI kan enkelt besvara en allmän essäuppgift eller öppen fråga eller åtminstone ge en bra grund att utgå ifrån. Därför blir det också viktigare att studenterna övar på korrekt hänvisningsteknik.

Artificiell intelligens kan också hjälpa studenterna att författa övertygande svar när de får i uppgift att reflektera över studiematerialet. Det räcker inte att be studenterna att föra inlärningsdagbok där de ska begrunda sina inlärningsutmaningar eller komma med kritiska resonemang. Denna texttyp är så väletablerad att till exempel ChatGPT kan till stor del göra uppgiften åt studenten om hen bifogar sina föreläsningsanteckningar till prompten och ber om en reflekterande sammanfattning.

Därför rekommenderas du som lärare att själv testa hur AI svarar på dina tilltänkta inlärningsuppgifter. Fundera sedan på hur du skulle kunna utveckla uppgifterna med anvisningar för att göra inlärningen mer meningsfull. Även många av exempeluppgifterna nedan går snabbare att besvara med AI:s hjälp. Därför gör du klokt i att planera uppgiften så att studenterna lär sig saker som ingår i kunskapsmålen för studieavsnittet, oavsett vilka metoder de använder.

Exempel på inlärningsuppgifter:

  • AI-genererad text får användas som grund för svaret, men studentens egna kommentarer och tankar måste tydligt skiljas åt från AI:s text.
  • Be studenterna att tillämpa informationen vid casebaserat lärande eller problembaserat lärande.
    • Som en del av uppgiften ska studenterna dokumentera sina frågor och följdfrågor till AI-applikationen. Samtidigt tränar studenterna på att använda artificiell intelligens som en del av informationssökningen och bedöma svaren kritiskt.
    • I uppgiften kan du inkludera källmaterial som studenterna ska använda sig av. De ska sedan rapportera sina lösningar och motiveringar på ett sätt som synliggör lärprocessen.
  • Det vetenskapliga skrivsättet gäller fortfarande: studenterna ska ange sina källor, tydligt markera direkta citat och uppge vilka som är deras egna kommentarer.
  • När studenterna ska sätta sig in i ett nytt tema och söker bakgrundsinformation, ställ följdfrågor som stöd för bearbetning av informationen. Du kan bland annat be studenterna att ange tillämpande exempel eller reflektera över frågeställningar som känns oklara. Här kan artificiell intelligens vara till hjälp, men uppgiften ska bara utgöra en liten del av kursen och/eller inte påverka bedömningen.
  • Processkrivande och respons under kursens gång

Anvisning för användningen av artificiell intelligens

Grundprincipen utgår från att AI-genererad text, bildkonst eller annat material inte får läggas fram som ens egen. Man kan referera till AI-modellens eller den utnyttjade tjänstens namn och datumet då texten genererats. Studenten ansvarar själv för sin inlärningsuppgift och plagiering är förbjudet.

Läraren bör instruera studenterna till vilken grad det är tillåtet att använda artificiell intelligens i kursarbetena och hur användningen bör rapporteras:

  • Ta i instruktionerna upp ifall något särskilt användningssätt är rekommenderat eller förbjudet och resonera varför det är så till studenterna.
  • Tjänster som utnyttjar artificiell intelligens kan användas för flera olika ändamål, som t.ex. översättning, formulering av text eller till att komma upp med idéer. Studenterna kan även ha svårt att veta ifall någon tjänst använder AI i bakgrunden. Därför är det bra att instruera studenterna att inte bara referera till textkällorna utan även till de verktyg som användts för inlärningsuppgiften och att klargöra på vilka sätt verktygen har utnyttjats.
  • På motsvarande sätt kan du instruera hurudan användning av artificiell intelligens inte behöver rapporteras ifall det inte spelar någon roll för inlärningsmålen i uppgiften.

Gällande användningen av artificiell intelligens kan studenter instrueras t.ex. på följande sätt:

  • Separera den text som producerats av AI från din egen och lägg i referenserna till namnet på tjänsten som utnyttjats samt datumet då materialet genererades.
  • Dokumentera de program och användningssätt som du utnyttjat i uppgiften och på vilket sätt, t.ex. för att komma på idéer, granska språket eller modifiera texten.

För tillfället går det inte att med säkerhet redogöra ifall ett svar är skrivet av AI:n eller studenten själv. Det finns olika tjänster som utvärderar sannolikheter för om texten är producerad av AI. Svaret som dessa tjänster ger är även bara en uppskattning och ifall AI:n används för språkvård eller översättning av texten inverkar det även på denna uppskattning. Dessutom bör man iaktta att läraren inte får mata in studentens svar i externa tjänster, eftersom dessa möjligtvis inte följer GDPR-reglerna.

Planering av kursen: tänk igenom lärprocessen

Det faktum att det blir enklare att söka information och besvara uppgifter kan leda till att studenterna inte lär sig lika mycket eller lika grundligt som om de själva skulle ha författat ett svar genom att läsa igenom en viss mängd bakgrundsinformation. Om du ger studenterna en uppgift som enkelt kan lösas med hjälp av AI, bör uppgiften inte ha stor påverkan på helhetsbedömningen av kursen.

Ur ett inlärningsperspektiv blir det som händer på kursen – utöver kunskapssökning – allt viktigare. Går det att synliggöra lärprocessen (vad och hur jag lär mig) mer för såväl studenterna som dig som lärare? Om studenterna lär sig mindre i kunskapssökningsskedet kan du bidra till inlärningen med andra uppgifter under kursens gång.

Exempel på uppgifter som hjälper studenterna att orientera sig i, förstå och tillämpa det aktuella ämnet:

  • Studiecirklar
  • Paneldebatter, rolldiskussioner
  • Arbete i seminarieform: föredrag, videor och studentledd undervisning, med efterföljande frågor från deltagarna
  • Du kan genomföra mindre mellanprov och frågor som bedöms automatiskt på Moodle precis som tidigare. Även om svaren går att hitta i kursmaterialet och på nätet kan proven användas som stöd för att gå igenom och repetera specifika frågor och teman. Dessutom får studenterna själva möjlighet att utvärdera sina kunskaper.

Exempel på hur inlärningen kan fördjupas efter kunskapssökningsskedet:

  • Flipped learning (se t.ex. Talbert 2017), där kunskapssökning och introduktion i temat sker under perioder av distansundervisning och kunskapen fördjupas och tillämpas tillsammans i närundervisningen
  • Kamratvärdering och självvärdering, där studenterna sätter sig djupare in i ämnesområdet i värderingsskedet
  • Webbdiskussioner som grundar sig på tidigare meddelanden och där du som lärare vid behov kan ställa följdfrågor för att styra diskussionen i en riktning som är central för lärandet
  • Projektkurser

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.