Zoom-alueen luominen kurssille

Kuuluu teemoihin:

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Näissä ohjeissa käydään läpi yliopistolla käytössä olevat tyypillisimmät tavat luoda kurssille Zoom-tapaamisia. Lisäksi saat vinkkejä, millaisia asetuksia Zoomissa kannattaa valita tapahtuman turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi.

Zoomissa yksi käyttäjä voi luoda monta eri tapaamista, mutta niistä voi samanaikaisesti olla auki maksimissaan kaksi (tilanne syksy 2023), mistä johtuen yhdelle henkilölle ei voi keskittää useiden samanaikaisten opetustapahtumien luontivastuuta. Siksipä jokaisen opettajan on tärkeää osata tehdä oman opetuksensa Zoom-tapaamiset itsenäisesti. Tyypillisesti tapaaminen luodaan joko Zoom-ohjelmassa tai HY:n omalla Zoom-verkkosivulla.  

Yleensä kurssille kannattaa luoda yksittäinen Zoom-tapaaminen, jota voidaan hyödyntää kaikilla tapaamiskerroilla. Tällaisen niin sanotun toistuvan ja ajastamattoman tapaamisen pystyy luomaan helposti valitsemalla tapaamisen asetuksista ensin Recurring meeting  ja tämän jälkeen Recurrence-alasvetovalikosta No Fixed Time.

Osallistujien kutsuminen Zoomiin

Zoom-tapaamisen kirjautumistiedot (linkki, ID ja salasana) kannattaa jakaa kurssilaisille esimerkiksi oppimisalustan (Moodle) kautta, jolloin ne päätyvät mahdollisimman suppeaan jakeluun. Tällä tavoin voidaan vähentää tietojen vääriin käsiin joutumisen riskiä.

Tallennettuasi tapaamisen ruudulle aukeaa sen tiedot. Kutsussa käytettävät kirjautumistiedot löytyvät Invite Link -riviltä. Zoomin tarjoama kutsupohja löytyy Copy Invitation -linkin takaa. Sitä ei yleensä kannata käyttää sellaisenaan, sillä siinä on nähtävillä paljon turhaa tietoa, jota ei tarvita normaalissa opetuskäytössä. Yleensä riittää, kun kutsusta kopioi ainoastaan tapaamisen linkin, ID:n ja salasanan.

Myöhemmin tapaamisen tietoja voi tarkastella ja muokata joko Zoom-ohjelmassa tai -verkkosivulla. Kaikki perustamasi tapaamiset löytyvät Meetings-valikosta. Klikkaamalla tapaamisen nimeä pääset tarkastelemaan sitä lähemmin ja tekemään siihen tarvittaessa muutoksia.

Kurssin Zoom-alueen luominen Moodlessa

Jos kurssilla on käytössä Moodle, Zoom-tapaamisen voi luoda myös suoraan kurssialueella Zoom-aktiviteetin kautta. Moodlen Zoom-aktiviteetti kerää kurssin eri opettajien Zoom-kokouslinkit yhteen paikkaan mutta siitä voi myös tulla sekava jos kauhean moni opettaja lisää sinne oman jatkuvan Zoom-huoneensa eikä aikataulutietoja silloin lue itse Zoomin kokoustiedoissa. 

Moodlessa luotuja tapahtumia pääsee muokkaamaan normaaliin tapaan sekä Zoom-sovelluksen että verkkosivun kautta.  Reunaehtona ominaisuuden käytölle on, että opettajan on täytynyt kirjautua Zoomiin sovelluksen tai sivuston kautta jotta Zoom-lisenssi on aktiivinen myös Moodlen sisällä. Tarkempaa ohjeistusta tämän vaihtoehdon käytöstä löytyy Moodle-ohjeista.

Zoom-alueen lisääminen kurssisivulle

Jokaisella Sisun toteutuksella on oma kurssisivu, jota opettaja voi muokata. On tärkeää huomioida, että kurssisivu on julkinen verkkosivu joka näkyy kurssin osallistujien lisäksi myös laajemmin kurssin aihepiiristä kiinnostuneelle yleisölle. Zoom-kirjautumistietoja ei kannata tästä johtuen lisätä suoraan tekstin joukkoon. Kirjautumistiedoille on nykyään tarjolla oma kenttänsä, johon syötetyt tiedot näkyvät vain kurssillesi hyväksytyille opiskelijoille.

Voit lukea kurssisivujen käytöstä enemmän palvelun ohjesivulta.

Suosituksia opetuskerran Zoom-asetuksiin

Yliopiston Zoomissa on oletusarvoisesti salasanasuojaus (Passcode) päällä. Salasanasuojauksella saadaan karsittua sellaiset häiriköijät pois, jotka yrittävät Meeting ID -numeroita arpomalla tunkeutua avoimiin Zoom-kokouksiin. Salasanaa voi muokata tapaamista luodessa tai tarvittaessa myöhemmin tapaamisen asetuksista. On tärkeää muistaa, että salasanan muokkaaminen vaikuttaa myös tapaamisen kirjautumislinkkiin, joten jos muokkauksia tekee esim. kesken kurssin, kaikki kirjautumistiedot täytyy ilmoittaa osallistujille uudelleen. Myös kokouksen suoran suojatun Zoom-linkin jakaminen avoimen verkon, kuten avoimen kurssisivun kautta tietysti poistaa salasanan antaman suojan.

Odotushuonetta (Waiting room) kannattaa käyttää harkiten. Se soveltuu parhaiten esimerkiksi etävastaanotoille tai muuhun pienimuotoisempaan käyttöön, jossa halutaan rajata paikallaolijoita tarkasti. Normaaleissa opetustilanteissa esimerkiksi myöhässä saapuvat osallistujat tai teknisten ongelmien vuoksi linjoilta pudonneet pitäisi huomata päästää kesken kaiken sisälle. Tästä seuraa yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Require authentication to join -ominaisuutta ei yleensä käytetä opetuksessa. Suuri osa käyttäjistä on tottunut liittymään tapaamisiin suoran osallistumislinkin kautta, jolloin he eivät välttämättä ole kirjautuneena Zoomiin. Tästä seuraa helposti ongelmia tapaamisissa, jos autentikointia vaaditaan. Jos asetus on päällä, osallistujien pitää kirjautua ensin Zoomiin, sitten vasta he voivat esim. linkkiä klikkaamalla avata opetustapahtuman. 


Meeting Options-suositukset

Allow participants to join anytime -asetusta ei yleensä laiteta päälle, millä estetään tapaamisen luvaton käyttö. Osallistujat pääsevät tällöin sisään ainoastaan silloin, kun olet itse paikalla. Mikäli kurssin toteutus vaatii osallistujien vapaan pääsyn Zoom-tapaamiseen, asetuksen voi toki aktivoida. 

Mute participants upon entry kannattaa laittaa yleensä päälle, jottei kaikilla tapaamiseen saapuvilla osallistujilla ole oletusarvoisesti mikki auki. Tällä tavoin vältetään turhia häiriöitä. 

Breakout Room pre-assign -toiminnolla voidaan luoda pienryhmähuoneet ennakkoon, mutta toiminto vaatii osallistujien kirjautuneen Zoomiin joskus ennakkoon mikä aina ei opiskelijoilla ole toteutunut. Helpompaa on luoda Breakout Roomit tapahtuman aikana. Breakout Room-ominaisuuden käyttöön löytyy lisää ohjeistusta Helpdeskin teknisistä ohjeista.

Approve or block entry for users from specific countries/regions on uusi, varsin vähän käytetty tapa rajata mahdollisia osallistujia. Tällä ominaisuudella voidaan määrittää, mistä maista osallistujat voivat tulla tai vaihtoehtoisesti laittaa joitain maita estolistalle. Ominaisuuden luonti liittynee korona-ajan alussa esiintyneisiin ns. Zoom bombing-häiriköinteihin, jossa suojaamattomiin tapaamisiin ilmaantui kutsumattomia vieraita.

Alternative Hosts -kenttään voi lisätä tapaamiseen vaihtoehtoisia hosteja, jotka saavat laajemmat oikeudet (Host/Co-host) saapuessaan tapaamiseen. Ominaisuutta hyödynnetään erityisesti kursseilla, joilla on useita opettajia. Jokaisella opetuskerralla täytyy Zoomissa olla joko alueen luonut henkilö (Host) tai hänen ennakkoon lisäämä Alternative Host. Muuten kokouskerta katkeaa lyhyeen eikä tallentaminen onnistu. Jotta henkilön voi lisätä listaan, hänen on ensin pitänyt kirjautua kertaalleen yliopiston Zoom-tilille. Tämä on yleisin syy miksi henkilöä ei löydy lisättäväksi Alternative Host -kenttään haulla. Henkilöitä voi hakea heidän sähköpostiosoitteensa avulla. Yliopiston ulkopuolisia henkilöitä ei voi lisätä alternative hosteiksi, vaan heille voi ainoastaan itse tapahtuman aikana antaa laajemmat oikeudet osallistujalistasta. 

Hyviä käytäntöjä

Testaus

Uutta Zoom-tapaamista ja suunniteltua työnkulkua olisi hyvä testata ennakkoon varsinkin, jos siitä ei ole entuudesta kokemusta. Helpoiten tämän onnistuu pienellä porukalla, mutta myös itsenäisesti käyttämällä usempaa laitetta. Yhdellä laitteella kannattaa tällöin kirjautua tapaamiseen käyttäen omia tunnuksia, jolloin siitä laitteesta tulee host. Muilla laitteilla tapaamiseen voi liittyä ilman kirjautumista käyttäen tapaamisen kirjautumistietoja (linkki tai ID ja salasana). Jos toteutuksessa hyödynnetään jotain yliopiston tilaa, tällöin testit kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan siellä. Näin toimimalla voidaan selvittää mahdolliset ongelmakohdat ennakkoon ja koittaa löytää niihin ratkaisua. Opetustilaa varattaessa on tärkeää huomioida, että sen varustelu (esim. kamera ja mikit) ovat riittävät suunniteltuun toimintaan (kts. Opetuksesssa käytettävät tilat).

Vastuun jakaminen ryhmien zoom-kokousten luonnissa

Sellaisissa tapauksissa, joissa kurssilla on useita samanaikaisia ryhmiä, kunkin ryhmän vetäjän kannattaa tehdä itse oma Zoom-tapaamisensa. Kirjautumistiedot (linkki, ID ja salasana) kannattaa kerätä tällaisessa tapauksessa esim. Moodleen, josta opiskelijoiden on helppoa valita oman ryhmänsä tapaaminen. Zoomin rajoituksista johtuen tapaamisia ei voida luoda keskitetysti. Jos ryhmät ovat tapaamisen alussa Zoomissa yhdessä, niille voidaan toki tehdä omat breakout roomit, joihin opiskelijat voivat siirtyä omatoimisesti.

Etävastaava

Jos opiskelijoita on paikalla samanaikaisesti sekä opetustilassa että etänä Zoomissa, olisi hyvä jos opettajalla voisi olla tukihenkilö huolehtimassa etäosallistujista. Henkilö voi olla esimerkiksi kurssin toinen opettaja tai vaikkapa opiskelijoista valittu "etävastaava". Näin voidaan varmistaa etäosallistujille tasavertaisempi kokemus ja opettajan on myös helpompi keskittyä opetettavaan sisältöön.

Tekniset ohjeet

Tarkempia teknisiä ohjeita erilaisten tapaamisten luontiin löytyy Helpdeskin Zoom-ohjeista. Lisäksi Zoomin omilta tukisivuilta löytyy vastaukset melkeinpä kaikkiin aihepiirin kysymyksiin.