Administration av den egna undervisningen

I detta avsnitt hittar du verktyg för att administrera uppgifter för din undervisning på kurssidorna och i Sisu samt för att meddela din mottagningstid.

Kurssidor

Kurssidan samlar på en plats all information som behövs för att studenten kan genomföra kursen. Med hjälp av kurssidan kan du presentera innehållet i och genomförandet av din undervisning, dela material och länkar samt kommunicera med studerandena. Om du använder Moodle / MOOC-plattformen i din undervisning, informera studenterna om länken till Moodle / MOOC-kursområdet och kursnyckel på kurssidorna.

Kurssidan skapas automatiskt för alla undervisningstillfällen i Sisu. På kurssidan införs färdigt beskrivande uppgifter från Sisu samt schemauppgifter från Optime. Därefter är det lärarens uppgift att lägga till på kurssidan behövlig all annan väsentlig information.

Du hittar instruktioner och tips för at redigera din egen kurssida bruksanvisningar för system.

Min undervisning i Sisu

Du ser den pågående undervisningen på Sisus startsida när du loggar in på Sisu och byter till lärarrollen i rullgardinsmenyn under ditt namn.

Du hittar uppgifterna om din undervisning i Sisu när studieförvaltningen har skapat en struktur för undervisningen i Sisu och markerat dig som lärare för genomförandet. Du behöver inte en separat behörighet för att se eller administrera din undervisning.

Mer information om ibruktagandet av Sisu hittar du på sidan Sisu instruktioner för lärare.

Mottagningstider

Du kan mata in mottagningstider på Flammas Lärarsida. Din mottagningstid publiceras i Instruktioner för studerande.

Optime

I Optime ser du pågående undervisning och undervisning för följande läsår i kalenderformat. I Optime kan du förutom din egen undervisning också se undervisningen för bland annat ett visst studieavsnitt eller ett utbildningsprogram samt situationen för bokningar av undervisningslokaler.

I Flamma hittar du mer information om egenskaper och användning av Optimes kalender.

I Optime kan man även skapa ett frågeformulär till lärarna för att ta reda på olämpliga undervisningstider och lokaler samt preferenser som gäller undervisningstiderna. Du kan läsa mer om formuläret och deras ifyllning på Instruktioner för undervisning sidan Ifyllning av frågeformulär i Optime.

Lärarens egen Flamma

På sidan för lärarrollen på Flamma kan du se en lista över de kurser du undervisar och lägga till dina mottagnings-/telefontider så att studenterna kan se dem.