Lärarens skyldigheter och rättigheter

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Universitetet har till uppgift att meddela på forskning grundad högsta undervisning. Vid universiteten råder undervisnings- och forskningsfrihet samt konstnärlig frihet. Lärarna ska dock iaktta de bestämmelser och föreskrifter som gäller anordnandet av utbildningen och undervisningen (universitetslagen 2 § och 6 §). Därmed är undervisningens frihet framförallt frihet som gäller innehåll och undervisningsmetoder: läraren deltar i att definiera kunskapsmålen och väljer undervisningsmetoder och bedömningssätt som är ändamålsenliga med tanke på dem. 

Läraren ska känna till och följa de bestämmelser som gäller universitetets studieärenden. Till exempel kan beslut om specialarrangemang, omtagningsmöjligheter, mottagningar, handledning, fusk och om bedömning som gäller identifiering och erkännande av tidigare förvärvat kunnande samt universitetets bestående bestämmelser gälla alla som arbetar i undervisningsuppgifter.

Du hittar de bestämmelser som gäller undervisning vid Helsingfors universitet i examens- och rättssäkerhetsinstruktion (kräver inloggning) samt i bestämmelser och beslut som gäller undervisningen (på finska, kräver inloggning).

Dataskydd i lärarens arbete

Som lärare behandlar du i dina uppgifter ofta studerandenas personuppgifter och du svarar för dataskyddsförpliktelser som gäller ditt eget arbete. I handledning av avhandling kan ingå instruering av studeranden i dataskyddsfrågor som gäller forskning. Läs mer om dataskydd.

Utövning av offentlig makt och motivering av bedömningsbeslut

Observera att undervisning på universitetet innebär utövning av offentlig makt. Bedömning av en studieprestation är ett förvaltningsbeslut, och det viktigaste sättet att se till att studerandens rättigheter uppfylls är motivering av bedömningsbeslutet, dvs. det vitsord som ges. Läraren ska på ett ändamålsenligt sätt ge tentamensrespons eller respons på ett seminariearbete, lärdomsprov eller en praktik till exempel med hjälp av ett modellsvar, en bedömningsmatris eller individuell muntlig eller skriftlig respons. Minimikravet är att studeranden meddelas hur och när han eller hon (till exempel på mottagning eller ett möte där tentamensrespons ges) kan få information om tillämpningen av bedömningsgrunder på hans eller hennes studieprestation.  Studeranden har rätt till korrekt bemötande och god förvaltning i undervisningen och så han eller hon sköter ärenden som undervisningen

Studerandens rätt att söka ändring

Studeranden får enligt lagen begära omprövning av vitsord först hos den lärare eller det organ som beslutat om bedömningen och därefter också hos universitetets rättsskyddsnämnd. Du hittar mer information om rättsskyddsnämnden i intranätet Flamma.

Deltagande i planering av undervisningen och rådgivning för studerande

Som lärare deltar du enligt anvisningarna i utbildningsprogrammet eller fristående institutionen i planering av undervisningen och utarbetandet av studiehandbokstexter. Studeranden har som en del av undervisningsplanen rätt att få information om kursens kunskapsmål, centrala innehåll och bedömningssätt. Studeranden har rätt att lita på den information som ges. Läraren är skyldig att svara då studeranden tar sakligt kontakt i frågor som gäller undervisningen.

Genom att noggrant utarbeta undervisningsplanen, dvs. kursbeskrivningarna, och genom tydligt och öppet beskrivna kunskapsmål och bedömningsgrunder ansvarar läraren för sin del för att studerandens rättigheter uppfylls och underlättar motiveringen av beslut som gäller bedömningen. Studerandena ska meddelas i god tid om eventuella ändringar i undervisningen, och i situationer då undervisning ställs in eller ändras ska läraren kontakta ledningen för sitt utbildningsprogram enligt anvisningar.

Sekretess och offentlighet

Studerandens tentamensprestationer, dvs. till exempel de tentamenssvar och -texter som han eller hon skrivit är sekretessbelagda, liksom även verbal feedback som ges på dem. Vid behandling av dem ska man därmed vara noggrann och se till att de förvaras datasäkert, se dataskyddsinstruktioner för lärare.

Däremot är lärdomsprov, dvs. avhandlingar, enligt lagen offentliga och man kan inte besluta hemlighålla dem genom ett eget beslut eller avtal. I särskilda fall är det möjligt att med ett beslut från dekanus samla ihop en avhandlings sekretessbelagda material i en separat bilaga. Det är bra att redan i handledning av lärdomsprovet och vid val av avhandlingstemat och -material fästa studerandens uppmärksamhet vid detta. Tentamensvitsord är också offentlig information, så sekretess gäller inte förteckningar över tentamensresultat.

Undervisningens offentlighet

Enligt lagen är undervisningen vid universiteten offentlig. Av grundad anledning kan allmänhetens möjligheter att följa undervisningen begränsas. Till exempel kan undervisningslokalens begränsade storlek eller undervisningens karaktär (till exempel en tentamen, individuell handledning av en studerande) utgöra en grund för att begränsa tillträde för allmänheten. 

Trygg studiemiljö och ingripande i störningar

Läraren har rätt till en trygg arbetsmiljö och likaså har studerandena rätt till en trygg studiemiljö. Om läraren börjar oroa sig över en studerandes beteende i samband med undervisningssituationer och handledning, ska man följa universitetets anvisningar för att förebygga osakligt bemötande och trakasserier. I problemsituationer är det också bra att kontakta den egna enhetens studentservice/chef för studieärenden som studiefrågornas lagtjänster vid behov stöder. Det är viktigt att ingripa i faktorer som stör säkerheten och lärandet. Om läraren upptäcker fusk ska man ingripa enligt universitetets anvisningar.

Upphovsrätt som gäller undervisningen

Läraren har upphovsrätt till studiematerial som han eller hon tagit fram. På universitetet är målet att i syfte att utveckla undervisningens kvalitet och möjliggöra undervisningssamarbete främja öppen tillgång till och gemensam användning av såväl forsknings- som studiematerial, så att upphovsrätt beaktas.

Andra personers upphovsrätt, även studerandens upphovsrätt till sina verk, ska beaktas då studiematerial utarbetas. Du hittar mer information om upphovsrätt i undervisningen här

Om yttrandefrihet

Som utövare av offentlig makt måste lärare och anställda inom studieförvaltningen tåla även hård kritik så länge som de uttrycks ändamålsenligt och korrekt. Å andra sidan har lärare också inom ramen för sin yttrandefrihet rätt uttrycka åsikter samt att svara på kritik som gäller undervisningen och berätta sin egen åsikt också om sådant som gäller universitetsgemenskapens verksamhet.

Som lärare kan man ställas inför behovet att handleda studerande i ett korrekt sätt att framföra kritik samt att i undervisningssituationer sätta för diskussionen en ram som är behövlig med tanke på undervisningens syfte. Man behöver inte tåla kritik som stör undervisningen och studierna, och utskällning, lögner, kritik mot personen själv eller hotelser hör inte till saklig kritik. Man kan hänvisa studeranden till att till exempel läsa universitetets anvisningar som gäller förebyggande av osakligt beteende och trakasserier.

Det rekommenderas att man överväger väl deltagande i diskussioner utanför universitetet. Då läraren använder sin yttrandefrihet ska han eller hon i praktiken inte tala specifikt om en enskild studerande eller kommentera något som gäller honom eller henne i offentlig debatt så att studeranden kan identifieras. Detta gäller även då studeranden själv lyfter fram sekretessbelagda eller konfidentiella uppgifter om sig själv. Eventuella kommentarer borde därmed endast ges på en allmän nivå till exempel så att man allmänt beskriver tillvägagångssätt.

 

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.