Ibland kan handledningssituationerna lyfta fram en stark oro över hur det går för studeranden. Typiska situationer är sådana där studeranden beter sig konstigt och på ett sätt som avviker från förväntningarna, eller verkar må dåligt. Om du som handledare oroar dig över studeranden kan du föra det på tal genom att berätta om din egen erfarenhet: ”Jag har tänkt på hur du mår...”. I frågor som rör oroande situationer kan du konsultera studiepsykologen.
Studeranden kan även uppleva att hen har blivit orättvist behandlad, mobbad eller diskriminerad. Sådana påståenden ska tas på allvar till exempel genom att säga att universitet har nolltolerans mot mobbning/trakasserier och att det i dessa frågor är bra att kontakta universitetets trakasseriombud och kontaktpersoner i jämställdhetsfrågor. På universitetet finns även en jurist som man kan rådfråga i juridiska frågor som gäller handledning.
Studeranden kan bete sig störande eller osakligt i en handledningssituation, till exempel skrika, beskylla handledaren utan orsak eller skicka olämpliga e-postmeddelanden. I studerandegruppen kan beteendet även riktas mot andra studerande. Då kan du som handledare be att studeranden upphör med sitt osakliga beteende, och om situationen fortsätter kan du be att studeranden lämnar lokalen. Som mottagare av osakliga meddelanden kan du meddela studeranden att du inte svarar på sådana meddelanden. Mer information fås från sidan ansvarsfull växelverkan vid universitetet.
Ibland kan situationer urarta och eskalera. En studerande kan bete sig aggressivt eller till och med hotfullt. Då kan det uppstå oro över om man kan hantera studerandens frustration och om man som handledare kan känna sig trygg. I sådana situationer är det viktigt att hålla sig lugn i handledarrollen och undvika att svara med hat mot hat. Om man på förhand är medveten om risken att situationen kan eskalera kan man be att också en annan person deltar i handledningssituationen. Säkerhetschefen ger mer information och koordinerar säkerhetsfrågor på universitetet. Man kan även be en vaktmästare komma på plats eller i nödsituationer ringa nödnumret 112.
I utmanande eller tunga situationer är det viktigt att ta hand om sitt eget välbefinnande. I sådana situationer är det bra att inte bli ensam, utan det är viktigt att konsultera en kollega, chef och/eller studiepsykologen. Om situationen fortsätter att oroar dig kan du ta kontakt med företagshälsovården.
Följande diagram (PDF) beskriver hur man kan handla i olika situationer som väcker oro. Genom att följa pilarna i tabellen får du tips på hur du kan agera, var du för stöd och vilka tjänster studeranden kan hänvisas till.
