I universitetets Zoom är lösenordsskydd (Passcode) aktiverat som standard. Med lösenordsskydd kan man minska antalet störande deltagare som försöker ta sig in i öppna Zoom-möten genom att gissa Meeting ID-nummer. Lösenordet kan redigeras när mötet skapas eller vid behov senare via mötets inställningar. Det är viktigt att komma ihåg att ändring av lösenordet också påverkar mötets inloggningslänk. Om ändringar görs till exempel mitt under kursen, måste alla inloggningsuppgifter meddelas till deltagarna på nytt. Att dela den direkta, skyddade Zoom-länken via ett öppet nätverk, såsom en offentlig kurssida, upphäver naturligtvis det skydd som lösenordet ger.
Vänterummet (Waiting room) bör användas med eftertanke. Det lämpar sig bäst för exempelvis distansmottagningar eller annan mindre användning där man vill begränsa deltagarna noggrant. I vanliga undervisningssituationer bör till exempel deltagare som kommer för sent eller som har kopplats bort på grund av tekniska problem kunna släppas in under mötets gång. Detta orsakar oftast mer besvär än nytta.
Require authentication to join -funktionen används vanligtvis inte i undervisningen. Många användare är vana vid att ansluta till möten via en direkt deltagarlänk och är då inte nödvändigtvis inloggade i Zoom. Detta kan lätt orsaka problem i möten om autentisering krävs. Om inställningen är aktiverad måste deltagarna först logga in i Zoom innan de kan öppna undervisningstillfället via länken.
Meeting Options-rekommendationer
Allow participants to join anytime aktiveras vanligtvis inte, vilket förhindrar obehörig användning av mötet. Deltagarna kan då endast komma in när du själv är närvarande. Om kursens upplägg kräver att deltagarna har fri tillgång till Zoom-mötet kan inställningen naturligtvis aktiveras.
Mute participants upon entry bör vanligtvis aktiveras, så att deltagarnas mikrofoner inte är öppna som standard när de ansluter till mötet. På så sätt undviks onödiga störningar.
Breakout Room pre-assign kan användas för att skapa smågrupper i förväg, men funktionen kräver att deltagarna har loggat in i Zoom någon gång tidigare, vilket inte alltid är fallet för studenter. Det är enklare att skapa Breakout Rooms under själva mötet. Mer instruktioner om användningen av Breakout Rooms-funktionen finns i Helpdesks tekniska anvisningar.
Approve or block entry for users from specific countries/regions är en ny funktion och används ganska sällan. Med denna funktion kan man definiera från vilka länder deltagare får komma eller alternativt sätta vissa länder på en blockeringslista. Funktionen verkar ha utvecklats som svar på de så kallade Zoom bombing-störningarna i början av coronapandemin, där obehöriga dök upp i oskyddade möten.
Alternative Hosts -fältet kan man utnyttja för att lägga till alternativa värdar (Alternative Host) i mötet, som får utökade rättigheter (Host/Co-host) när de ansluter till mötet. Funktionen används särskilt på kurser med flera lärare. Vid varje undervisningstillfälle måste det finnas antingen den person som skapat Zoom-området (Host) eller en i förväg tillagd Alternative Host. Annars avslutas mötet snabbt och inspelning är inte möjlig. För att kunna lägga till en person i listan måste hen ha loggat in (Sign In) minst en gång på universitetets Zoom-konto. Personer kan sökas med hjälp av deras e-postadress. Externa personer utanför universitetet kan inte läggas till som alternative hosts, men de kan ges utökade rättigheter under själva mötet via deltagarlistan.