Verkko-oppimisympäristöt

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Verkko-oppimisympäristöissä voit toteuttaa

• monimuotoista, lähi- ja etäopetusta yhdistelevää opetusta.
  • verkkokursseja, jotka ovat kokonaan etäopetusta
  • kaikille avoimia verkkokursseja eli MOOCeja.

Tutkinto-opetuksessa ja Avoimen yliopiston opetuksessa käytetään Helsingin yliopiston Moodlea.

Jos verkkokurssi on koko maailmalle avoin, osallistujamäärää ei ole rajoitettu ja kurssille voi osallistua ilman ilmoittautumista, on kyseessä todennäköisesti MOOC (Massive Open Online Course).

Helsingin yliopiston Moodle

Helsingin yliopiston verkko-oppimisympäristönä toimii Moodle. Käytä sitä, kun haluat tutkinto-opiskelijoille tai avoimen yliopiston opintoina toteutettavalle kurssillesi vuorovaikutteisen verkkotyöskentelyalueen.

Moodle toimii niin lähiopetuksen tukena kuin etäopiskelussakin. Moodle tarjoaa mahdollisuuden joustavaan opettamiseen ja opiskeluun, sillä opetuksen ei tarvitse olla sidottu tiettyyn kellon lyömään ja luentosaliin. Moodlen avulla toteutat myös monimuoto-opetusta - voit esimerkiksi joustavoittaa lähiopetusta verkkotehtävillä ja korvata niillä osittain kontaktiopetusta.

Moodlessa mm.

• keräät oppimistehtäviä ja annat niistä palautetta
  • järjestät aktivoivia verkkokeskusteluja
  • pidät esseetyyppisiä ja/tai monivalintatenttejä
  • ohjaat ja seuraat opiskelijoittesi oppimisprosessia
  • luot Zoom-alueen verkkoluentoa varten.

Lisätietoa:

DigiCampus

DigiCampuksella on Helsingin yliopiston MOOC-kurssit (Massive Online Open Course). DigiCampus on suomalaisten korkeakoulujen yhteinen, Moodle-pohjainen verkko-oppimisympäristö.

Hyviä esimerkkejä Digicampuksen MOOCeista ovat Ruoka 1.0 (2 op) ja Ympäristö- ja elintarviketalouden tutkimus ja ajankohtaiset kysymykset (2 op).

DigiCampukselle on myös mahdollista luoda verkostojen ja eri organisaatioiden yhteistyöhankkeiden kursseja, jos Helsingin yliopiston Moodle ei sovi kurssin ympäristöksi.

Lisätiedot:

MOOC-keskuksen verkko-oppimisympäristö

Helsingin yliopiston MOOC-keskus luo mukautettuja verkkokursseja yhdessä opettajien kanssa ja kehittää omaa verkko-oppimisympäristöään: MOOC.fi. Verkko-oppimisympäristöä kehitetään talon sisällä yliopiston työntekijöiden ja opiskelijoiden voimin.

Verkko-oppimisympäristö sopii MOOC-kurssille, jos sinulla jokin seuraavista tavoitteista kurssillesi:

1. Automaatio: Haluat hyödyntää suoritusten arvioinnin ja rekisteröinnin automaatiota kurssillasi. Automaation ansiosta verkko-oppimisympäristö sopii myös sellaisille kursseille, joiden aihepiiri kiinnostaa suuria massoja.
  2. Räätälöidyt ominaisuudet: Haluat kokonaan uuden ominaisuuden (kuten tehtävätyypin) kurssisi tarpeisiin. Ympäristö tarjoaa oletuksena useita ominaisuuksia, joilla voit luoda monenlaisia kursseja. Lisäksi voimme kehittää uusia ominaisuuksia jos koulutusohjelmalla tai hankkeella on varaa maksaa kehitystyöstä.

MOOC-keskuksen kurssitarjonta on listattu sekä Helsingin yliopiston kurssihaussa että MOOC.fi-portaalissa. Introduction to Sustainability ja Uncover Finnish Education ovat hyviä esimerkkejä ympäristöön toteutetusta kurssista.