Opetuksen suunnittelun tarkistuslista:
- Perehdy kurssin opetussuunnitelmaan ja -ohjelmaan sekä aiempiin toteutuksiin.
- Tarkista, mitä tietoja opiskelijoille on julkaistu kurssisivulla - täydennä ja luo Moodle-alue tarvittaessa.
- Selkiytä itsellesi osaamistavoitteet, jotka opiskelijoiden tulee saavuttaa kurssilla.
- Valitse - ja tarvittaessa tuota sisällöt ja materiaalit - jotka tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Suunnittele oppimistehtävät tukemaan osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Selkeytä kurssin rakenne ja aikatauluta kurssi tehtävineen.
- Suunnittele läsnäolosi kurssin ollessa käynnissä.
- Suunnittele kurssipalautteen keruu opiskelijoilta.
- Laske, että kurssin työmäärä on oikein mitoitettu.
- Tarkista, että kurssisuunnitelmasi on linjakas ja tukee syväsuuntautunutta oppimista.
Huomaa, että suunnittelu ei aina etene tässä järjestyksessä vaan suunnittelua tehdään usein limittäin ja lomittain.
1. Perehdy kurssin opetussuunnitelmaan ja -ohjelmaan sekä aiempiin toteutuksiin
Luo suunnittelun alkuvaiheessa yleiskatsaus kurssin koko kaareen, arviointiratkaisuihin saakka.
Opetussuunnitelmassa määritellään muun muassa opintojakson osaamistavoitteet, pakollisuus, laajuus, suoritustapa, kirjallisuus, edeltävä osaaminen, arviointimenetelmät ja -asteikko. Noudata opetuksessasi opetussuunnitelmassa ja lukuvuosittaisessa opetusohjelmassa määriteltyjä asioita. Tarkista nämä tiedot sekä kurssin ajankohta ja paikat kurssisivuilta. Löydät kurssisivusi Flamman Opettaja-sivultasi (vaatii kirjautumisen).
Perehdy mahdollisilta aiemmilta kursseilta saatuun opiskelijapalautteeseen ja aiempien kurssien opettajien kokemuksiin, ja hyödynnä niitä suunnittelussasi. Ota tarvittaessa yhteyttä kurssin aiempaan opettajaan.
Perehdy myös koulutusohjelman muihin opintojaksoihin, erityisesti niihin, jotka opiskelijat yleensä suorittavat ennen ja jälkeen opettamasi kurssin. Ks. opetussuunnitelmat:
Lue lisää:
2. Tarkista, mitä tietoja opiskelijoille on julkaistu kurssisivulla - täydennä ja luo Moodle-alue tarvittaessa
Kurssisivuille tuodaan automaattisesti opetussuunnitelman ja opetusohjelman tiedot aikatauluineen opintotietojärjestelmä Sisusta. Täydennä kurssisivua tiedoilla, joita opiskelija tarvitsee tehdessään päätöstä ilmoittautumisesta kurssille.
Kurssisivulla voit luoda verkko-oppimisympäristö Moodleen alueen, jonne voit alkaa konkreettisesti rakentamaan kurssin verkko-oppimisympäristöä. Jos opiskelijat eivät palauta oppimistehtäviä eikä kurssilla ole vuorovaikutusta verkossa, saatat pärjätä ilman Moodlea ja kurssisivu riittää. Kurssin tehtävät ja ohjeet kannattaa jakaa opiskelijoille Moodle-alueella, koska tällöin löydät kurssin tehtävät arviointeineen, viestit, ohjeet jne. yhdestä paikasta. Tämä helpottaa myös opiskelijaa, kun kaikki on koottu yhteen paikkaan.
Kun opetat avoimia yliopisto-opintoja, sovi Moodleen ja kurssisivuihin liittyvistä asioista opintojen koulutusasiantuntijan kanssa.
Löydät kurssisivusi Flamman Opettaja-sivulta (vaatii kirjautumisen).
Lue lisää:
3. Selkiytä itsellesi osaamistavoitteet, jotka opiskelijoiden tulee saavuttaa kurssilla
Tarkenna tarvittaessa opetussuunnitelmaan kirjattuja osaamistavoitteita: mitkä ovat olennaiset tiedot ja taidot, jotka opiskelijoiden tulee osata kurssin jälkeen ja jotka opiskelijan tulee hallita edetäkseen opinnoissaan.
4. Valitse - ja tarvittaessa tuota - sisällöt ja materiaalit, jotka tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista
Perehdy opetussuunnitelmassa määriteltyyn opintojakson kirjallisuuteen ja materiaaleihin. Huomioi myös opetussuunnitelmassa määriteltyjen ja opetusohjelmassa mahdollisesti tarkennettujen kohderyhmien tarpeet materiaalin valinnassa. Varmista mm. kirjastojen kokoelmahausta Helkasta, että opiskelijalla on pääsy sisältöihin ja materiaaleihin verkossa tai kirjastossa. Ole mahdollisista tarvittavista kirjahankinnoista ajoissa yhteydessä kirjastoon, ks. Opetuksen tuki: Kurssiaineistojen hankinta (Helsingin yliopiston kirjasto).
Voit hyödyntää opetuksessa muiden tuottamia CC-lisensoituja oppimateriaaleja, joita löydät esimerkiksi Helsingin yliopiston avoimesta julkaisuarkistosta Heldasta tai kansallisesta Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Lisätietoa: Avoin oppiminen (Helsingin yliopiston kirjasto).
Tarvittaessa etsi lisämateriaalia tai tuota sitä itse mm. (verkko)luennot ja opetusvideot. Huomioi tekijänoikeudet ja saavutettavuus.
Jos kurssiin sisältyy (verkko)luentoja, laadi kurssin luentorunko ja mieti etenemisjärjestys. Kontaktiopetuksessa hyödynnä vuorovaikutusmahdollisuutta. Voit lisätä kurssin joustavuutta toteuttamalla kontaktiopetusta myös verkkoviestintäjärjestelmä Zoomissa.
Kun suunnittelet yksittäistä kontaktiopetuskertaa, rytmitä se siten että luennointi ja opiskelijoiden aktivointi vuorottelevat - luennon seuraamisessa keskittyminen voi herpaantua jo noin 20 min jälkeen.
Jos luento ei ole vuorovaikutteinen, voit joustavoittaa opetusta tekemällä esimerkiksi luentotallenteen, jonka opiskelijat katsovat ennen kontaktiopetusta. Tämä on ns. käänteistä opetusta (eng. flipped classroom).
5. Suunnittele oppimistehtävät tukemaan osaamistavoitteiden saavuttamista
Arvioitavien tehtävien avulla opiskelija osoittaa, onko hän saavuttanut osaamistavoitteet. Opettajan pitää pystyä tehtävien avulla arvioimaan opiskelijan suoritus. Opiskelijalle pitää olla selkeää, mitä arvioidaan ja mistä kokonaisarvosana muodostuu.
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetuskertoja orientoivat aiheeseen ja kontaktiopetuksessa voidaan keskittyä vuorovaikutukseen, keskusteluun ja pohtimaan hankalampia asioita yhdessä. Tehtävänä voi olla esimerkiksi lukea artikkeli tai katsoa video tai tehdä testi tai pohtia kysymyksiä aiheesta (ns. käänteinen opetus).
Kurssin alussa kannattaa olla pieniä tehtäviä, jotka herättävät opiskelijoissa aiheeseen liittyvät aiemmat kokemukset, havainnot ja käsitykset. Näin sekä opettaja että opiskelijat saavat tietoa lähtötasosta ja orientoituvat aiheeseen. Tehtävät tukevat samalla opiskelijoiden tutustumista toisiinsa. Anna aikaa myös tutustumiselle, sillä se on pohja onnistuneelle vuorovaikutukselle ja hyvälle kurssin ilmapiirille. Kurssin alussa kannattaa suosia pieniä matalan kynnyksen keskustelutehtäviä, jolloin ei tarvitse vielä osata sisältöjä, eikä opiskelijan tarvitse jännittää osaako tai tietääkö hän. Etene vaiheittain vuorovaikutuksen lisäämisessä.
Osatehtävät voivat tukea lopputehtävän tai tentin tekemistä. Kaikkia tehtäviä opettajan ei ole välttämätöntä arvioida, vaan ne ohjaavat opiskelijan oppimista.
Tehtäviä voidaan tehdä kontaktiopetuksessa joko verkkoluennoilla tai salissa, tai omalla ajalla annetun aikataulun mukaan.
Tehtävät voivat olla yksilö- tai ryhmätöitä. Kun teetät ryhmätöitä, varmista että sille on perustelut kurssin osaamistavoitteissa. Jaa opiskelijat ryhmiin - älä jätä opiskelijoita tekemään sitä keskenään.
Hyödynnä tehtävien tekemisessä digitaalisia työkaluja. Teettämällä esimerkiksi äänestyksiä ja kyselyitä voidaan myös harjoitella anonyymiä vuorovaikutusta kontaktiopetuksessa. Koko ryhmän, eri pienryhmien ja fyysisesti eri paikoissa olevien keskustelijoiden ajatuksia voi koota yhteen esimerkiksi Moodlen keskustelualueelle tai anonyymisti digitaaliselle “valkotaululle” Zoomiin, Flingaan tai Presemoon. Lopputehtävänä voi olla vaikkapa kotitentti Moodlessa. Lue lisää: Millainen on hyvä verkkokeskustelutehtävä (Opettajan Moodle-opas).
Huomioi mahdollisten yksilöllisten järjestelyjen tarve.
Esimerkkejä oppimistehtävistä:
- Oppimispäiväkirja esim. luentoihin, opiskeltuun materiaaliin ja pienryhmän keskusteluihin perustuen
- Oppimisraportti (tiivistelmä oppimispäiväkirjan tärkeimmistä kohdista)
- Suullinen esitys yksin tai ryhmässä - tämä voi olla myös videotallenne (Moodleen voi ladata alle 50 Mt tiedostoja. Alle kahden minuutin mittaiset video- ja äänitallenteet voi tehdä Moodlessa. Pidemmät videot tehdään esim. PowerPointilla tai Zoomilla. Tämän jälkeen video ladataan UniTubeen tai esim. YouTubeen tai OneDriveen ja linkki jaetaan Moodlessa/kurssisivuilla.)
- Blogit
- Aineistotehtävä yksin tai ryhmässä
- Loppuessee, raportti tai muu kirjallinen työ
- Kurssi-/laskuharjoitustehtävät
- Demonstraatiot
- Oppimispelit
- Tentti salissa tai Examinariumissa tai koti-/aineistotenttinä etänä Moodlessa
- Suullisen tentin voi toteuttaa lähitapaamisessa tai etänä Zoomissa.
- Opettajan antamiin arviointikriteereihin perustuva vertaisarviointi/palaute toisen opiskelijan tehtävästä tai itsearviointi omasta tehtävästä.
- Ohjeista opiskelijat rakentavan palautteen antamiseen.
- Moodlessa toteutettuna voit hyödyntää keskustelualuetta tai Työpaja-aktiviteettia
Lue lisää:
6. Selkeytä kurssin rakenne ja aikatauluta kurssi tehtävineen
Suunnittele, miten opetuksesi ja opiskelijoiden oma työskentely vuorottelevat kurssilla.
Arvioi ja päätä, mikä osuus on mielekästä toteuttaa lähiopetuksena ja missä etäopetus ja milloin verkkotehtävä on mielekäs. Pidä mielessä, mitä toteutuksesta on päätetty opetussuunnitelmassa ja -ohjelmassa.
Varmista, että kurssin kulku on selkeä, jotta opiskelijat tietävät, miten edetä kurssilla ja miten se arvioidaan. Kirjaa pakollisten tehtävien aikataulu kurssisivulle tiedoksi ilmoittautuville opiskelijoille, jotta he pystyvät varaamaan aikaa kalenteristaan opiskelulle.
Kun kurssilla on tehtävänpalautuksia tai tarve vuorovaikutukseen kontaktiopetuskertojen väillä, rakenna kurssille selkeä Moodle-alue.
7. Suunnittele läsnäolosi kurssin ollessa käynnissä
Kerro opiskelijoille ajat, jolloin olet tavoitettavissa esimerkiksi luentojen yhteydessä, vastaanottoaikasi ja/tai milloin luet Moodlen keskustelualueita ja vastaat viesteihin. Kun lisäät ajat Flamman Opettajan roolisivulle, näkyvät ne opiskelijoille henkilöprofiilissasi Flammassa. Ks. tarkemmin Vastaanotto- ja soittoaikojen lisääminen (Sisällöntuottajan opas, vaatii kirjautumisen).
Varmista, että opiskelijoiden on helppo kysyä epäselvistä asioista. Voit esimerkiksi hyödyntää digitaalisia viestintävälineitä kuten Moodlen keskustelualuetta kysymyksiin ja opiskelijoiden väliseen keskusteluun.
8. Suunnittele kurssipalautteen keruu opiskelijoilta
Seuraa kurssin aikana, miten opiskelijat kokevat kurssisi. Jos kurssillasi on Moodlea-alue, voit hyödyntää Edistymisen seuranta -työkalua. Palautetta voi kerätä myös kurssin aikana eikä vain lopuksi. Näin voit tarvittaessa pureutua jo kurssin aikana lisää asioihin, jotka ovat hankalia opiskelijoille.
Voit pyytää anonyymiä välipalautetta digitaalisilla työkaluilla kuten Presemolla, Flingalla, Moodlen Palaute-aktiviteetilla, E-lomakkeella tai toteuttaa Zoomissa Poll-äänestyksen. Voit toteuttaa palautekeskustelua myös kasvokkain, chatissä tai ryhmäkeskustelujen kautta. Ks. Muut työvälineet.
Kaikilta kursseilta kerätään palautetta kurssipalautejärjestelmä Norpalla. Palautelomake aukeaa vastattavaksi viikkoa ennen kurssin päättymispäivää, mutta opettaja voi muuttaa lomakkeen avautumis- ja sulkeutumispäivämääriä. Norpassa on yliopistotason yhteisiä kysymyksiä, mutta voit lisätä kyselyyn myös omia kysymyksiäsi. Ks. Opettajan ohje kurssipalautejärjestelmä Norppa.
Hyödynnä kerättyä palautetta seuraavan kurssin toteutuksessa sekä silloin kun seuraavan kauden opetussuunnitelmaa tehdään.
Lue lisää:
9. Laske, että kurssin työmäärä on oikein mitoitettu
Arvioi kurssin työmäärää opiskelijan kannalta ks. Opiskelijan työmäärän mitoitus ja opintopisteet.
Varmista myös, että kurssin työmäärä vastaa työsuunnitelmaasi. Voit esimerkiksi konkretisoida työmäärää laskemalla, kuinka monta sivua arvioimista vaativaa tekstiä kurssilta on tulossa luettavaksesi (esimerkiksi opiskelijamäärä x esseiden lukumäärä x esseiden sivumäärä).
10. Tarkista, että kurssisuunnitelmasi on linjakas ja tukee syväsuuntautunutta oppimista
Varmista, että opetuksen tavoitteet, opetuksen toteuttaminen (sisällöt ja materiaalit sekä toteutustapa ja opetusmenetelmät) sekä oppimisen arviointi ovat linjassa. Opetuksen toteutuksen - sisällöt, materiaalit, toteutustapa ja opetusmenetelmät sekä oppimisen arviointi – tulee tukea kurssin tavoitteiden saavuttamista.