Miten toteutan arvioinnin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Tällä sivulla esitellään erilaisia arviointi- ja suoritustapoja, joista voi saada ideoita oman arvioinnin kehittämiseksi. Valituilla arviointimenetelmillä on vaikutusta myös siihen, mitä geneerisiä asiantuntijataitoja opintojaksolla opitaan.  

Koulutusohjelmissa on hyödyllistä pohtia yhdessä arviointikäytänteitä, jotta arviointi olisi monipuolista, läpinäkyvää ja ohjaisi syväsuuntautuneeseen oppimiseen. Arvioinnin monipuolisuus tarkoittaa erilaisten oppimis- ja arviointitehtävien käyttämistä ja osaamisen arviointia eri vaiheissa oppimisprosessia.  

Monipuolisilla arviointimenetelmillä lisätään myös saavutettavuutta. Tällöin vähennetään myös yksilöllisten järjestelyiden tarvetta, koska opiskelija pystyy valitsemaan helpommin valmiista vaihtoehdoista suoritustavan, jossa hän pystyy osoittamaan arvioinnissa oman osaamisensa riippumatta sairaudesta, vammasta tai toimintarajoitteesta.  
 

Miten suunnittelen ja palautteenannon

Etätentit ja -tehtävät

Arviointitapa: Opiskelijat tekevät opettajan ohjeistukseen perustuen erilaisia oppimistehtäviä. Etätehtävät soveltuvat erityisen hyvin soveltaviin tehtäviin, tai uuden tiedon luomiseen. Ne voivat olla joko laajoja tai pienempiä osatehtäviä. Tehtävissä voi hyödyntää prosessikirjoittamista, välipalautetta, ja itse- tai vertaisarviointia. Tehtävät tehdään etäjaksoilla, joten materiaalit ovat opiskelijoiden käytettävissä. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Etätehtäviä tehdessä opiskelija oppii aihealueesta uutta ja tehtävät  syventävät opiskelijan ymmärrystä aiheesta. Opiskelija oppii soveltamaan tietoa ja reflektoimaan omaa oppimistaan. Tehtävät voidaan tehdä myös ryhmätyönä. 

Mitä otettava huomioon: Ohjeista opiskelijat huolella siihen, millaisia asioita vastauksen tulee sisältää ja millä laajuudella. AI-ohjeistus (miten saa käyttää ja miten käyttö kuvataan) ja viittauskäytänteet on hyvä huomioida tehtävänannossa. Mieti laajoissa tehtävissä, miten opiskelijat saavat välipalautetta työstään tai kurssin aikana tehtävistä osatehtävistä. Suunnittele, kuka arvioi ja antaa palautetta missäkin vaiheessa. Pohdi, voiko tekoälyä hyödyntää tehtävän suunnittelussa tai työvälineenä tehtävään vastaamisessa.  

Missä vaiheessa arvioidaan: Käy sekä diagnostiseen, formatiiviseen että summatiiviseen arviointiin. 

Tekninen alusta: Moodlen eri aktiviteetit (Tehtävä-, Tentti-, Työpaja- tai  Keskustelualue-aktiviteetti).  

Lisätietoa:  

Valvotut tentit

Arviointitapa: Opiskelijat valmistautuvat etukäteen sovitun oppimateriaalin perusteella tenttiin, joka suoritetaan valvotussa tenttitilassa. Opitun arviointi perustuu yleensä muistamiseen ja tiedon ymmärtämiseen ja soveltamiseen. Soveltuu erityisen hyvin tilanteisiin, joissa on tarpeen varmistaa, että tentti suoritetaan itsenäisesti ja joko ilman tukimateriaaleja tai rajattujen tukimateriaalien avulla.  

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Tenttikysymysten muotoilulla pystytään vaikuttamaan siihen, painottuuko tentti tiedon muistamiseen, ymmärtämiseen vai soveltamiseen. Tentissä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi kuvia ja muuta taustamateriaalia.  

Mitä otettava huomioon: Ovatko kurssin aikana tehdyt muut oppimistehtävät valmistaneet opiskelijaa tenttiin? Kerro opiskelijoille etukäteen, millainen tentti tulee olemaan (esim. sallitut tukimateriaalit), miten valmistautua tenttiin ja miten sen arvosana vaikuttaa koko kurssin arvosanaan. Opiskelijoiden tulisi tietää etukäteen myös alin hyväksytty pistemäärä, jolla tentin voi läpäistä.  

Missä vaiheessa arvioidaan: Käytetään yleensä summatiiviseen arviointiin. 

Tekninen alusta:  Examinarium ja Moodlen tentti-aktiviteetti

Lisätietoa:  

Automaattisesti arvioitavat testit

Arviointitapa: Automaattisesti arvioitavassa testissä käytetty sovellus tarkistaa ja pisteyttää opiskelijoiden vastaukset. Arviointi perustuu etukäteen laadittuihin kysymyksiin, joissa on määritetty oikeat vastaukset ja opiskelijan saama palaute.Tällaiset testit voivat sisältää muun muassa monivalintakysymyksiä, aukkokysymyksiä ja yhdistelmätehtäviä. Automaattisesti arvioitavat tentit ja testit soveltuvat hyvin välittömästi saatavaan palautteeseen, joilla opiskelija testaa omaa osaamistaan suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin. Ne helpottavat arviointiprosessia ja mahdollistavat suurempien opiskelijamäärien tehokkaan arvioinnin.  

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Opiskelija saa välipalautetta osaamisestaan heti ja voi tarvittaessa suorittaa testin useampaan kertaan. Testit toimivat kertaamisen apuna ja niistä saatava palautteen tulisi kannustaa ja auttaaopiskelijaa etenemään kurssilla. Välitestien avulla näet, mitkä asiat ovat opiskelijoille erityisen haasteellisia ja miten he ovat edenneet kurssilla.   

Mitä otettava huomioon: Vaatii opettajalta alkupanostusta, joten kysymysten uudelleenkäyttö kannattaa huomioida kysymyspankkia tehdessä. Kurssin voi rakentaa myös siten, että se koostuu useista automaattisesti arvioitavista testeistä ja lopputentistä.  Suunnittele, käytätkö useimmiten etänä suoritettavissa testeissä arpoutuvia kysymyksiä, hyväksymisrajoja, rajoituksia suoritusajoissa sekä mitä julkaiset opiskelijoille tentin tuloksista. Pohdi, haluatko opettajana hyödyntää tietoa opiskelijoiden testien suorittamisesta ja etenemisestä kurssilla? 

Missä vaiheessa arvioidaan: Soveltuu erityisesti formatiiviseen ja diagnostiseen arviointiin. 

Tekninen alusta: Moodlen tentti-aktiviteetti, H5P-tehtävät tai Oppitunti-aktiviteetti. 

Lisätietoja:  

Ryhmätyöt

Arviointitapa: Ryhmässä suoritettava tuotos. Soveltuu erityisen hyvin laajojen aiheiden käsittelyyn ja soveltaviin tehtäviin, sekä pohdintaa ja päättelykykyä vaativiin tehtäviin. Ryhmätöiden arviointi voi olla opettajalle vähemmän kuormittavaa kuin yksilötöiden arviointi. 

Miten arviointi tukee oppimista: ryhmätyöt tukevat yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettavatyhteistyötaitoja. Opiskelijoilla on mahdollisuus oppia toinen toisiltaan. Opiskelijoiden väliset keskustelut ja asioiden selittäminen muille syventävät aiheen ymmärrystä.  

Mitä otettava huomioon: Mieti, miten ryhmät muodostetaan: jaatko opiskelijat ryhmiin, vai saavatko opiskelijat itse valita ryhmänsä. Arviointikriteerien on oltava selkeät ja nähtävillä. Mieti, mikä on tehtävän kannalta mielekäs ryhmäkoko.Huomioi arvioinnin oikeudenmukaisuus, mikäli ryhmässä on eritasoisia opiskelijoita, joilla on erilaiset tavoitteet suoriutumiselle. Keskustele opiskelijoiden kanssa, millaista on hyvä ryhmätoiminta ja millaisia tehtäviä eri ryhmän jäsenillä voi olla. Varaa aikaa ryhmäytymiselle ja ryhmän yhteisistä tavoitteista ja pelisäännöistä sopimiselle. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Soveltuu erityisesti formatiiviseen ja summatiivisen arviointiin. Palaute annetaan koko ryhmälle. Ryhmät voivat myös arvioida toisiaan, ja opiskelijat oman ryhmänsä toimintaa tai omaa toimintaansa osana ryhmää.  

Tekninen alusta: Voidaan toteuttaa Moodlen keskustelualueilla, Tehtävä-aktiviteetissa ryhmäpalautuksena, jaetulla verkkodokumentilla, Zoomin Breakout room –toiminnolla, jne.

Lisätietoja: 

 

Vertaisarviointi

Arviointitapa: Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia opettajan antamien selkeiden arviointikriteerien pohjalta. 

Millaiseen arviointiin soveltuu erityisen hyvin: Vertaisarviointia voi käyttää hyvin monenlaisiin eri tarpeisiin: kirjallisen palautteen antoon, kurssin tehtävien, esitysten sekä lopputöiden ja tenttien arviointiin. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Opiskelijat oppivat toinen toistensa vastauksista. Vertaisarvioinnin on myös todettu tukevan syvällisempää oppimista. Vertaisarviointi kehittää erilaisia työelämätaitoja, esim. argumentointitaitoja, yhteistyötaitoja, oman osaamisen tunnistamisen taitoja sekä arviointitaitoja.  

Mitä otettava huomioon: Vertaisarvioinnin toteutukseen tarvitaan hyvät ohjeet. Opiskelijoiden kanssa tulisi keskustella etukäteen vertaisarvioinnin hyödyistä, ohjeiden soveltamisesta käytäntöön ja rakentavan palautteen periaatteista. Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin.  

Missä vaiheessa arvioidaan Käy sekä diagnostiseen, formatiiviseen että summatiiviseen arviointiin. Kurssien, joilla on iso merkitys jatkon kannalta, loppuarvosanan ei suositella perustuvan pelkästään vertaisarviointiin. 

Tekninen alusta: Moodlen Työpaja-aktiviteetti tai Keskustelualue-aktiviteetti Moodlen opettajan oppaassa. 

Itsearviointi

Arviointitapa: Opiskelijat arvioivat omaa osaamistaan ja tehtäviä annettujen arviointikriteerien pohjalta. Itsearviointi soveltuu tukemaan oppimaan oppimisen taitoja, yleisiä työelämätaitoja ja itsereflektiokykyä.  

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Itsearviointi on sekä opinnoissa että työelämässä vaadittava taito, jota on hyvä harjoitella. Se kannustaa opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. 

Mitä otettava huomioon: Itsearviointia varten opiskelija tarvitsee hyvät ohjeet. Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. Opiskelijoille voi olla vaikeaa arvioida omaa osaamistaan paikkaansa pitävästi, joten opiskelijoiden kanssa tulisi keskustella siitä, miten kriteereitä sovelletaan käytännössä. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Itsearviointi sopii diagnostiseen ja formatiiviseen arviointiin sekä summatiivisen arvioinnin tueksi. 

Tekninen alusta: Itsearviointia voi tehdä monella eri alustalla. Itsearvioinnin voi kirjoittaa esimerkiksi Wordilla tai Moodlen tehtävä- tai työpaja-aktiviteetilla. Myös tentti-aktiviteettia voi hyödyntää oman osaamisen arviointiin. 

Lisätietoja: Moodle-ohjeet Moodlen opettajan oppaassa

Oppimispäiväkirja

Arviointitapa: Opiskelija tarkastelee omaa kehittymistään säännöllisesti oppimisprosessin aikana.  Oppimispäiväkirja tuo näkyväksi oppimisen prosessia sekä opettajalle että oppijalle itselleen, ei vain lopputulosta.  

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Kehittää oppimaan oppimisen taitoja opiskelijan kirjoittaessa näkyväksi omaa oppimisprosessiaan. 

Mitä otettava huomioon: Kerro, mitä oppimispäiväkirjalla tällä kurssilla tarkoitetaan, millaisia teemoja siinä voi olla, ja mihin kysymyksiin opiskelijan halutaan oppimispäiväkirjassaan vastaavan. Mieti, palautetaanko oppimispäiväkirja osissa vai kerralla ja saako siitä välipalautetta. Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. Mieti, voiko palautteenantoon ja arviointiin hyödyntää ryhmäpalautetta, itsearviointia tai anonyymiä vertaisarviointia. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Soveltuu formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. 

Tekninen alusta: Alustana voi käyttää Moodlen Tehtävä-aktiviteettia ja käyttää sen arviointimatriisia arvioinnin apuna.  

Portfolio

Arviointitapa: Opiskelijan koostama kokoelma omaa pohdintaa, suorituksia, töitä, tehtäviä ja palautteita, joita opiskelijaanalysoi syvällisesti. Portfoliot soveltuvat hyvin oman asiantuntijuuden kehittymisen tukemiseen opintojen aikana. Soveltuu pitkäkestoiseen työskentelyyn esim. kandiopintojen aikana. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Portfolio tuo näkyväksi oppimisen prosessia, ei vain lopputulosta. Kehittää yleisiä työelämätaitoja ja reflektiotaitoa. Tukee oman osaamisen tunnistamista ja arviointia. 

Mitä on otettava huomioon: Portfoliot ovat usein laajoja oppimisen dokumentointeja ja niiden läpikäynti vie opettajalta aikaa. Portfoliotyöskentelyn harjoitteluun ja ohjeistamiseen on myös hyvä varata aikaa. Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. On pohdittava, arvioidaanko prosessia vai lopputulosta ja annetaanko palautetta prosessista, lopputuloksesta vai molemmista. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Soveltuu formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. Voidaan käyttää myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen apuna. 

Tekninen alusta: Helsingin yliopistolla ei ole tarjolla erillistä, portfoliotyöskentelyyn tarkoitettua sovellusta. Omia töitä ja muistiinpanoja voi koota esimerkiksi Microsoft 365:n OneDrive-kansioon, johon tarvittaessa voi jakaa oikeuksia. Esiteltävän portfolion voi rakentaa esimerkiksi Officen tarjoamilla työkaluilla (OneNote, Word, PowerPoint) tai Xwikillä, joka on lähtökohtaisesti julkinen, mutta sen oikeudet määrittelemällä voi sallia lukemisen ja kommentoinnin vain opettajalle.  

Suulliset tentit ja keskustelut

Arviointitapa: Opiskelija vastaa opettajan kysymyksiin tai keskustelee yhdessä ryhmän kanssa suullisesti opettajan läsnäollessa. Suullisen tentin etu on, että opiskelija pystyy tekemään ajatteluprosessinsa näkyväksi ja opettajalla on mahdollista tehdä tarkentavia kysymyksiä. Pelkän loppupäätelmän lisäksi päästään kiinni myös siihen, miten vastaukseen päädytään. Sopii esimerkiksi käsitteiden määrittelyyn ja luovaan ongelmanratkaisuun. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Kehittää ajattelua, kun vastausta pohtii ääneen keskustellen. Mikäli muut opiskelijat ovat tilanteessa läsnä, opiskelijat oppivat toisiltaan. Kehittää suullisia viestintätaitoja ja argumentointitaitoa. Tuo vaihtelua opiskelijoille, joille kirjallinen ilmaisu on hankalaa.  

Mitä otettava huomioon: Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. Osa opiskelijoista saattaa jännittää suullista tenttitilaisuutta enemmän kuin kirjallista. Anonymiteetti ei ole mahdollista. Jos tenttitilannetta ei tallenneta, pohdi miten opettajana kirjaat opiskelijan vastaukset arviointia varten. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Soveltuu diagnostiseen, formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. Voi toteuttaa yksilö-, pari- tai ryhmäarviointina. Soveltuu myös varmistamaan, että kurssin oppimistavoitteet on saavutettu, eikä tehtäviä ole tehty tekoälyllä. 

Tekninen alusta: Välineenä voidaan käyttää Zoomia tai Teamsia. Huom! Etävalvonnan tietosuoja tulee ottaa huomioon. 

Lisätietoa: Tietosuojaohjeet etätenttien valvontaan

Näytöt ja simulaatiot

Arviointitapa: Opiskelija harjoittelee käytännön taitoja simulaatiossa ja antaa näytteen taidoistaan. Soveltuvat erityisen hyvin taitojen ja niiden karttumisen arviointiin. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Näyttöjen avulla päästään arvioimaan korkeamman tason osaamista ja tietojen soveltamista käytäntöön. Ne tukevat aidoissa tai simuloiduissa tilanteissa oppimista ja kehittymistä asiantuntijana työelämässä.  

Mitä otettava huomioon: opetettavasta aiheesta riippuen opetustilannetta varten joudutaan valmistelemaan fyysinen tai virtuaalinen oppimisympäristö. Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. Näytöt ovat useimmiten aika- ja paikkasidonnaisia. Voivat olla opettajan ja opiskelijan näkökulmasta aikaa vieviä. 

Missä vaiheessa arvioidaan: Sopii lähinnä summatiiviseen ja formatiiviseen arviointiin. 

Tekninen alusta: Yksinkertaisimmillaan voidaan toteuttaa Zoomin tai Teamsin avulla verkkokokouksena tai videoituna näyttötilanteena.  

Podcastit, videot, kuvat

Arviointitapa: Opiskelijat tuottavat mediasisältöä esim. videokuvana tai äänitiedostona sovittujen tavoitteiden mukaisesti.  Voidaan arvioida eri tasoista osaamista, kuten ymmärrystä käsitteistä, soveltamista, erilaisia taitoja. 

Miten arviointimuoto tukee oppimista: Tukee viestintä-, yhteistyö- ja suullisia taitoja. Tehtävänantona motivoiva ja aktivoiva. Tukee luovaa ajattelua, omaa ilmaisua sekä asioiden yhdistelyä. Tuo vaihtelua niille, joille kirjalliset tehtävät ovat haastavia. 

Mitä otettava huomioon: Arviointikriteerit tulee kirjata selkeästi näkyviin. Arvioidaanko sisällön lisäksi myös toteutustapaa? Opiskelijat tarvitsevat aikaa suunnittelulle ja toteutukselle sekä esimerkiksi  editointiohjelmiinperehtymiseen. Materiaalin jakotapa ja -paikka tulee miettiä etukäteen.  Muiden opiskelijoiden videoihin, kuviin ja podcasteihin on usein mielekästä tutustua ja tämä tukee muiden töistä oppimista. Myös tekijänoikeudet tulee huomioida ja materiaalin saavutettavuus soveltuvin osin.  

Missä vaiheessa arvioidaan: Sopii diagnostiseen, formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin.  

Tekninen alusta: Videon voi tehdä eri tavoin, kuten Zoomilla hyödyntäen materiaalien jakoa ja web-kameraa, tai esimerkiksi omalla mobiililaitteella. Moodleen voi ladata pienikokoisen (alle 50 MB) videotiedoston suoraan, tai jakaa linkkinä esimerkiksi Unitube-lataamosta. Editointiin voi käyttää esimerkiksi ScreenPal-sovellusta tai oman puhelimeen asennettavaa editointiohjelmaa. Podcastin voi nauhoittaa esim. puhelimella. Yliopistolla on myös Unitube-studioita. 

Lisätietoja: