Hur genomför jag en bedömning?

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

På denna sida presenteras olika bedömnings- och prestationssätt som kan ge idéer för att utveckla den egna bedömningen. Vilka bedömningsmetoder som väljs påverkar också vilka generiska expertfärdigheter studenten lär sig under studieavsnittet.  

Det är nyttigt att i utbildningsprogrammen tillsammans fundera över sina bedömningsmetoder så att bedömningen kan vara mångsidig och transparent och styra studenten mot ett djupinriktat förhållningssätt till lärandet. En mångsidig bedömning innebär att olika inlärnings- och bedömningsuppgifter används och att kunskaperna bedöms i olika skeden av inlärningsprocessen.  

Genom mångsidiga bedömningsmetoder ökas också tillgängligheten. Då minskar även behovet av individuella arrangemang eftersom studenten lättare kan välja ett sådant alternativ bland prestationssätten där hen kan visa sina kunskaper oberoende av sjukdom, skada eller funktionsvariation.  ta.  
 

Hur man planerar bedömningen och feedbacken

Distanstentamina och distansuppgifter

Bedömningssätt: Studenterna utför olika inlärningsuppgifter utifrån lärarens anvisningar. Distansuppgifter lämpar sig särskilt väl för tillämpade uppgifter eller för att ta fram ny kunskap. De kan vara antingen omfattande uppgifter eller mindre deluppgifter. I uppgifterna kan man använda sig av processkrivning, respons halvvägs under kursen och självvärdering eller kamratbedömning. Uppgifterna utförs under perioder av distansundervisning, så materialet är tillgängligt för studenterna. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? När studenten gör distansuppgifter lär hen sig något nytt om ämnesområdet och uppgifterna fördjupar studentens förståelse av ämnet. Studenten lär sig att tillämpa sina kunskaper och reflektera över sitt eget lärande. Uppgifterna kan också genomföras som grupparbete. 

Saker att beakta: Ge studenterna noggranna anvisningar om hurdana saker ett svar ska innehålla och i vilken omfattning. AI-anvisningarna (hur AI får användas och hur användningen ska beskrivas) och referenspraxis bör beaktas i uppgiften. När det gäller omfattande uppgifter, fundera över på vilket sätt studenterna får respons på sitt arbete eller på genomförda deluppgifter halvvägs under kursen. Planera vem som ska bedöma och ge respons i vilket skede. Reflektera över om AI kan användas i planeringen av en uppgift eller som ett verktyg för att besvara en uppgift.  

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för såväl diagnostisk och formativ som summativ bedömning. 

Teknisk plattform: Olika aktiviteter i Moodle (Inlämningsuppgift, Kunskapstest, Workshop eller Forum aktiviteter).  


Mer information: 

Övervakade tentamina

Bedömningssätt: Studenterna förbereder sig för en tentamen som genomförs i en övervakad tentamenslokal utifrån lärresurser om vilka läraren och studenterna kommer överens på förhand. Bedömningen av det inlärda baserar sig i allmänhet på studentens förmåga att komma ihåg det utlärda samt förstå och tillämpa kunskap. Lämpar sig särskilt bra för situationer där det är nödvändigt att säkerställa att tentamen genomförs självständigt och antingen utan stödmaterial eller med hjälp av begränsat stödmaterial.  

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Genom formuleringen av tentamensfrågorna är det möjligt att påverka vad tentamen betonar: att lära sig utantill eller förstå eller tillämpa kunskap. I tentamen kan man också använda sig av till exempel bilder och annat bakgrundsmaterial.  

Saker att beakta: Har andra inlärningsuppgifter under kursen förberett studenten för tentamen? Berätta på förhand för studenterna hurdan tentamen kommer att vara (t.ex. tillåtna stödmaterial), hur de kan förbereda sig inför tentamen och hur vitsordet för tentamen påverkar vitsordet för hela kursen. Studenterna bör också på förhand få veta det lägsta antal poäng som krävs för att klara tentamen.  

I vilket skede görs bedömningen? Används i allmänhet för summativ bedömning. 

Teknisk plattform: Examinarium och Kunskapstest i Moodle 

 

Mer information:

Tester som bedöms automatiskt

Bedömningssätt: Den applikation som används för automatiskt bedömda tester granskar och poängsätter studenternas svar. Bedömningen baserar sig på frågor som utarbetats på förhand med fastställda korrekta svar och fastställd respons till studenten. Sådana tester kan bland annat innehålla flervalsfrågor, bland annat luckfrågor och kombinationsuppgifter. Tentamina och tester som bedöms automatiskt lämpar sig väl för omedelbar respons genom vilken studenterna kan testa sina kunskaper i förhållande till kursens kunskapsmål. De underlättar bedömningsprocessen och gör det möjligt att bedöma större antal studenter på ett effektivt sätt.  

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Studenten får respons på sitt kunnande omedelbart och kan vid behov göra testet flera gånger. Testerna hjälper studenten att repetera och syftet med responsen från dem är att uppmuntra och hjälpa studenten att framskrida på kursen. Med hjälp av mellantesterna kan du se vilka frågor som är särskilt krävande för studenterna och vilka framsteg de har gjort på kursen.   

Saker att beakta: Det kräver en första insats av läraren, så det är värt att beakta frågornas återanvändbarhet när du utarbetar en frågebank. Kursen kan också byggas så att den består av flera tester som bedöms automatiskt och en sluttentamen. Planera om du i de flesta test som genomförs på distans använder slumpmässiga frågor, gränser för godkänt, begränsningar i test- eller tentamenstiden och vilka uppgifter om tentamensresultaten du publicerar för studenterna. Fundera på om du som lärare vill använda information om hur studenterna genomför testerna och vilka framsteg de tar på kursen. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig särskilt för formativ och diagnostisk bedömning. 

Teknisk plattform: Aktiviteterna Kunskapstest, H5P-uppgifter eller Lektion i Moodle


Mer information:  

Grupparbeten

Bedömningssätt: Arbete som utförs i grupp. Lämpar sig särskilt väl för behandling av omfattande ämnen och för tillämpade uppgifter samt för uppgifter som kräver reflektionsförmåga och slutledningsförmåga. Bedömning av grupparbeten kan vara mindre ansträngande för läraren än bedömning av individuella studieuppgifter. 

På vilket sätt stöder bedömningen lärandet? Grupparbetena stöder gemenskapen och interaktionen mellan studenterna och utvecklar samarbetsförmågan. Studenterna har möjlighet att lära av varandra. Diskussioner mellan studenterna och att förklara saker och ting för andra fördjupar förståelsen av ämnet.  

Saker att beakta: Fundera över hur grupperna ska bildas, om du ska dela in studenterna i grupper eller om de själva får välja grupp. Bedömningskriterierna måste vara tydliga och synliga. Fundera på vilken gruppstorlek som är ändamålsenlig med tanke på uppgiften. Se till att bedömningen är rättvis om gruppen har studenter med olika kompetensnivå som har olika mål för sin prestation. Diskutera med studenterna vad som är bra grupparbete och hurdana uppgifter de olika medlemmarna i gruppen kan ha. Reservera tid för gruppbildning och för att komma överens om gruppens gemensamma mål och spelregler. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig särskilt för formativ och summativ bedömning. Responsen ges till hela gruppen. Grupperna kan också bedöma varandra, och studenterna kan bedöma sin grupps arbete eller sitt eget arbete som en medlem i gruppen.  

Teknisk plattform: Kan genomföras i Moodles Forum, med aktiviteten Inlämningsuppgift som gruppinlämning, genom delat webbdokument, med funktionen Breakout room i Zoom osv.


Mer information: 

 

Kamratbedömning

Bedömningssätt: Studenterna bedömer varandras arbeten utifrån de tydliga bedömningskriterier som läraren har gett. 

För hurdan bedömning lämpar sig bedömningsformen särskilt bra? Kamratbedömning kan användas för många olika behov: för att ge skriftlig respons eller för att bedöma kursuppgifter, presentationer, slutarbeten och tentamina. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Studenterna lär sig av varandras svar. Kamratbedömningen har också konstaterats stödja djupare lärande. Kamratbedömning utvecklar olika arbetslivsfärdigheter, till exempel argumentationsförmåga, samarbetsfärdigheter, färdigheter för att identifiera egna kunskaper samt bedömningsfärdigheter.  

Saker att beakta: För kamratbedömning behövs bra anvisningar. Läraren och studenterna ska på förhand diskutera nyttan med kamratbedömning, hur anvisningarna ska tillämpas i praktiken och principerna för konstruktiv respons. Bedömningskriterierna ska anges tydligt.  

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för såväl diagnostisk och formativ som summativ bedömning. Det är inte tillrådligt att basera slutvitsordet för kurser som har stor betydelse för fortsättningen enbart på kamratbedömning. 

Teknisk plattform: Aktiviteterna Workshop eller Forum i Moodle finns i lärarens Moodle-guide[HT1] . (Työpaja = workshop ruotsiksi) tai (Keskuskeskustelualue = Forum)


Mer information:
Workshop och Forum i Lärarens Moodle-guide (på finska)
Workshop och Forum i Moodle.org (på engelska)
Forum Åbo Akademis Moodle-guide

Självvärdering

Bedömningssätt: Studenterna bedömer sina egna kunskaper och uppgifter utifrån givna bedömningskriterier. Självvärdering lämpar sig för att stödja lärfärdigheter, allmänna arbetslivsfärdigheter och självreflektionsförmåga.  

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Självvärdering är en färdighet som krävs både i studierna och i arbetslivet och som det är bra att öva på. Den uppmuntrar studenten att ta ansvar för sitt lärande. 

Saker att beakta: Studenten behöver bra anvisningar för självvärdering. Bedömningskriterierna ska anges tydligt. Det kan vara svårt för studenter att utvärdera sina kunskaper på ett korrekt sätt. Därför bör läraren diskutera med studenterna om hur kriterierna ska tillämpas i praktiken. 

I vilket skede görs bedömningen? Självvärdering lämpar sig för diagnostisk och formativ bedömning samt som stöd för summativ bedömning. 

Teknisk plattform: Självvärdering kan göras på flera olika plattformar. Självvärderingen kan skrivas till exempel i Word eller med Moodles aktiviteter Inlämningsuppgift eller Workshop. Också aktiviteten Kunskapstest kan användas för att bedöma den egna kompetensen
 

Mer information:
Moodle instruktioner i Lärarens Moodle-guide (på finska)
Moodle instruktioner i Moodle.org (på engelska)

 

Inlärningsdagbok

Bedömningssätt: Studenten granskar sin utveckling regelbundet under inlärningsprocessen. Inlärningsdagboken synliggör inlärningsprocessen för både läraren och studenten själv, inte bara resultatet.  

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Den utvecklar lärfärdigheterna när studenten gör sin egen inlärningsprocess synlig genom att skriva om den. 

Saker att beakta: Berätta vad en inlärningsdagbok innebär på denna kurs, vilka teman den kan ha och vilka frågor studenten önskas svara på i sin inlärningsdagbok. Fundera över om inlärningsdagboken ska lämnas in i delar eller allt i ett och om studenterna ska få respons på den halvvägs under kursen. Bedömningskriterierna ska anges tydligt. Fundera över om studenterna kan använda sig av grupprespons, självvärdering eller anonym kamratbedömning för respons och bedömning. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för formativ och summativ bedömning. 

Teknisk plattform: Som plattform kan man använda Moodles aktivitet Inlämningsuppgift och även funktionen Bedömningsmatris som hjälp vid bedömningen.  

Portfölj

Bedömningssätt: En samling av egna reflektioner, prestationer, arbeten, uppgifter och respons som studenten sammanställer och analyserar djupgående. Portföljen lämpar sig väl för att stödja utvecklingen av den egna expertisen under studierna. Lämpar sig för långvarigt arbete, till exempel under kandidatstudierna. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Portföljen gör också inlärningsprocessen synlig, inte bara resultatet. Utvecklar allmänna arbetslivsfärdigheter och reflektionsförmåga. Stöder identifiering och utvärdering av den egna kompetensen. 

Saker att beakta: Portföljer innefattar ofta omfattande dokumentering av lärandet och det tar tid för läraren att gå igenom dem. Det är också bra att avsätta tid för att öva och instruera i portföljarbetet. Bedömningskriterierna ska anges tydligt. Det finns skäl att reflektera över om det är processen eller slutresultatet som ska utvärderas och om respons ska ges på processen, slutresultatet eller båda. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för formativ och summativ bedömning. Kan också användas till stöd för att identifiera tidigare förvärvad kompetens. 

Teknisk plattform: Helsingfors universitet har ingen separat applikation för portfolioarbete. Egna arbeten och anteckningar kan till exempel sammanställas i mappen OneDrive i Microsoft 365, och vid behov kan du dela behörigheter för den. Den portfölj som presenteras kan utarbetas till exempel med hjälp av verktyg inom Office (OneNote, Word, Powerpoint) eller Xwiki, som i princip är offentlig, men genom att definiera dess behörigheter kan du avgränsa läsning och kommentarer till läraren.  

Muntliga tentamina och diskussioner

Bedömningssätt: Studenten svarar på lärarens frågor eller diskuterar muntligt med gruppen under närvaro av läraren. Fördelen med en muntlig tentamen är att studenten kan synliggöra sin tankeprocess och läraren kan ställa preciserande frågor. Utöver slutledningen får studenten också beskriva hur hen kom fram till svaret. Lämpar sig till exempel för att definiera begrepp och för kreativ problemlösning. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Utvecklar tänkandet när studenten reflekterar högt över sitt svar under diskussionen. Om andra studenter är närvarande får studenterna lära sig av varandra. Utvecklar muntliga kommunikations- och argumentationsfärdigheter. Ger variation åt studenter som har svårt att uttrycka sig skriftligt.  

Saker att beakta: Bedömningskriterierna ska anges tydligt. En del av studenterna kan vara mer nervösa inför ett muntligt tentamenstillfälle än ett skriftligt. Anonymitet är inte möjligt. Om tentamenstillfället inte spelas in, fundera över hur du som lärare kan skriva upp studentens svar för bedömning. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för diagnostisk, formativ och summativ bedömning. Kan genomföras individuellt eller som par- eller gruppbedömning. Lämpar sig för att säkerställa att kunskapsmålen för kursen har uppnåtts och att inga uppgifter har gjorts med hjälp av AI. 

Teknisk plattform: Som verktyg kan användas Zoom eller Teams. Obs! Dataskyddet för distansövervakning ska beaktas.


Mer information: 

Dataskyddsinstruktioner för övervakningen av tentamina på distans

Praktiska prov och simuleringar

Bedömningssätt: Studenten övar praktiska färdigheter genom simulering och ger ett prov på sina färdigheter. Lämpar sig särskilt väl för bedömning av färdigheter och deras utveckling. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Med hjälp av praktiska prov kan kompetensen på en högre nivå och tillämpandet av kunskaperna i praktiken bedömas. De stöder lärandet och utvecklingen som expert i arbetslivet genom verkliga eller simulerade situationer.  

Saker att beakta: Beroende på undervisningsämnet ska en fysisk eller virtuell lärmiljö förberedas för undervisningssituationen. Bedömningskriterierna ska anges tydligt. De flesta praktiska proven ordnas vid en viss tid och plats. De kan vara tidskrävande ur lärarens och studentens synvinkel. 

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig främst för summativ och formativ bedömning. 

Teknisk plattform: Som enklast kan provet genomföras med hjälp av Zoom eller Teams som webbkonferens eller videoinspelning.  

Podcaster, videor, bilder

Bedömningssätt: Studenterna producerar medieinnehåll, till exempel i form av videobilder eller ljudfiler, i enlighet med överenskomna mål. Det går att bedöma olika nivåer av kompetens, såsom förståelse av begrepp, tillämpning av det inlärda, olika färdigheter. 

På vilket sätt stöder bedömningsformen lärandet? Stöder kommunikations- och samarbetsfärdigheter samt muntliga färdigheter. Motiverande och aktiverande som uppgift. Stöder kreativt tänkande, eget uttryck och kombinering av saker. Ger variation åt dem som upplever skriftliga uppgifter som krävande.  

Saker att beakta: Bedömningskriterierna ska anges tydligt. Ska också genomförandet bedomas utöver innehållet? Studenterna behöver tid för planering och genomförande samt till exempel för att bekanta sig med redigeringsprogrammen. Hur och var materialet delas bör planeras på förhand. Det är ofta meningsfullt att bekanta sig med andra studenters videor, bilder och podcaster, och det hjälper en att lära sig av andras arbeten. Också upphovsrätter ska beaktas och i tillämpliga delar även materialets tillgänglighet.  

I vilket skede görs bedömningen? Lämpar sig för diagnostisk, formativ och summativ bedömning.  

Teknisk plattform: Videon kan göras på olika sätt, till exempel genom att använda en webbkamera och Zoom för att dela material, eller till exempel via en egen mobil enhet. I Moodle kan du ladda upp en mindre videofil (under 50 MB) direkt eller dela en länk till exempel från Unitube. Ett alternativ för redigering är exempelvis applikationen ScreenPal eller redigeringsprogrammet i din egen telefon. Du kan spela in en podcast till exempel på din telefon. Universitetet har också Unitube-studior.


Mer information: