Bestämmelser om bedömning och tentamina

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Bedömaren av en studieprestation

Den som bedömer studieprestationer ska ha den sakkunskap som krävs för att ta emot prestationen.

Bedömningen omfattas av bestämmelserna om jäv. En jävig person får inte bedöma en studieprestation. Universitetets anvisningar om jäv finns på Flamma.

Vid en tentamen ska en och samma lärare bedöma alla svar på en viss uppgift, om inte ett annat förfarande är motiverat med hänsyn till tentamens art. Vid tentamina där bedömningen kräver exceptionell prövning ska det i den mån det är möjligt användas minst två bedömare.

Tentamina och tentamenstillfällen

Tentamina är antingen oberoende av undervisning eller undervisningsrelaterade (dvs. med anknytning till undervisning). Tentamina som är oberoende av undervisning är exempelvis sådana där studenten kan genomföra ett studieavsnitt i undervisningsplanen genom att tentera kurslitteraturen eller kursmaterialet. Tentamina med anknytning till undervisning är exempelvis sådana tentamina som ordnas under eller som avslutning på en föreläsningskurs och tentamina som gäller webbundervisning.

Tentamen kan ordnas vid en viss tidpunkt eller under en bestämd tidsperiod, och den kan äga rum antingen fysiskt i en lokal som universitetet anvisar eller på distans. Tentamen kan vara digital eller i pappersformat eller en kombination av dessa. Den kan också ordnas som ett muntligt eller praktiskt prov.

Ett examinationstillfälle där studenten genomför tentamen kallas för tentamenstillfälle. Tillfället är ett sätt att bedöma studentens kunskaper och det är också en inlärningssituation.

Allmänna tentamenstillfällen anordnas av Universitetsservicens tentamensservice. På allmänna tentamenstillfällen kan man skriva både tentamina som är oberoende av undervisning och tentamina med anknytning till undervisning. I det senare fallet är det i allmänhet fråga om omtentamina.

Anmälningstiden till ett allmänt tentamenstillfälle går ut tio (10) dagar före tillfället. Läraren kan inte ge en student tillstånd att delta i ett allmänt tentamenstillfälle om studenten inte har anmält sig på det sätt som krävs. Om studenten inte har anmält sig till det allmänna tentamenstillfället under anmälningstiden får hen inte delta och får inte heller några uppgifter.

Läraren ska skicka tentamensuppgifterna till arrangören senast tre vardagar före det allmänna tentamenstillfället. Frågorna ska vara sammanställda i en form som går att dela ut till studenterna. Likaledes ska uppgifterna i en digital salstentamen finnas på tentamensplattformen senast tre vardagar före det allmänna tentamenstillfället, så att Tentamensservicen kan försäkra sig om att uppgifterna fungerar och bistå läraren vid behov.

Läraren ska informera tentamensarrangören om vilka material studenterna får ha med sig eller ha tillgång till under tentamen och i vilken form. Läraren ska också meddela arrangören basuppgifterna om studieavsnittet samt samma anvisningar för tentamen som hen har meddelat studenten.

Om det är fråga om en tentamen med anknytning till din egen undervisning, ansvarar du själv för anordnandet och övervakningen. Tidpunkterna för undervisningsrelaterade tentamina samt omtentaminas tidpunkter och antal ska meddelas senast när undervisningen börjar. Tentamina med anknytning till undervisning ska dock alltid ha minst en omtagningsmöjlighet.

Om en tentamen med anknytning till undervisning ordnas vid ett undervisningstillfälle eller vid en tidpunkt som avtalats med läraren, behöver studenten inte anmäla sig till den. Då räcker det att studenten har anmält sig till undervisningen. Om studenterna ska anmäla sig också till undervisningsrelaterade tentamina ska de informeras om hur de ska göra.

Läraren ska ge studenten tillräckliga anvisningar för tentamen och se till att tentamenstillfället löper som det ska.

Läs mer här om tentamina och hur de ordnas

Språket i tentamensuppgifter och tentamenssvar

Studenten har rätt att använda finska eller svenska i sina studieprestationer och att få uppgifterna i skriftliga tentamina och andra uppgifter som ingår i studierna på det språk som hen uppger, finska eller svenska, om inte ämnets eller undervisningens art kräver något annat.

I engelskspråkiga utbildningsprogram ges och besvaras uppgifterna på engelska.

I svenskspråkiga utbildningsprogram ges och besvaras tentamensuppgifterna på svenska.

I språkämnena får och besvarar studenten vanligtvis uppgifterna på språket i fråga.

I tentamina med anknytning till undervisning är utgångspunkten att uppgifterna ges på samma språk som undervisningen har getts på.

  • Om undervisningen har getts på finska kan en svenskspråkig student, om hen så vill, be att få uppgifterna på både finska och svenska och besvara dem på svenska. Studenten ska dock meddela detta i god tid, senast tio (10) dagar före tentamen. Det är tillräckligt att studenten meddelar att hen är svenskspråkig.
  • Om undervisningen har getts på svenska ges uppgifterna på svenska. En finskspråkig student kan besvara dem på finska eller svenska.
  • Om undervisningen har getts på flera än ett undervisningsspråk, kan uppgifterna ges till exempel på det språk som använts för avsnittet i fråga.
  • Om undervisningen vid ett utbildningsprogram på ett inhemskt språk eller vid ett flerspråkigt utbildningsprogram har getts på engelska, ges uppgifterna på engelska. Studenten får besvara frågorna på finska, svenska eller engelska om hen avlägger examen på ett inhemskt språk. Om studenten avlägger examen på engelska i ett flerspråkigt program ska hen emellertid besvara frågorna på engelska.
  • Om studenten avlägger en tvåspråkig examen (finska och svenska eller svenska och finska) är huvudregeln att uppgifterna ges och besvaras på det språk som undervisningen har getts på.

Läs mer här om språkprinciperna för studier och examina

Tentamensuppgifters och bedömningsgrunders offentlighet samt sekretessbeläggning av studenternas svar

Tentamensuppgifterna och bedömningsgrunderna är i regel offentliga. De kan vara sekretessbelagda endast i de situationer som nämns i 24 § i offentlighetslagen, det vill säga när utlämnandet av information om dem skulle äventyra tentamens syfte eller en användning av uppgifterna i framtiden.

Om det med stöd av offentlighetslagen finns grunder för sekretessbeläggning av uppgifterna och eventuellt också av bedömningsgrunderna, beslutar fakultetsrådet om sekretessbeläggningen. Beslutet kan gälla ett enskilt studieavsnitt eller en viss typ av undervisning. Sekretessen bestäms i samband med att undervisningsplanen eller ändringar i den godkänns.

Sekretessbelagda uppgifter och bedömningsgrunder utlämnas inte till andra än de berörda parterna, som är de studenter och lärare som deltagit i examinationen av studieavsnittet eller undervisningen i fråga samt den förvaltningspersonal som arbetar med avsnittet eller undervisningen. När en student får sekretessbelagda tentamensuppgifter och bedömningsgrunder på basis av sitt deltagande i tentamen dvs. partsoffentlighet, måste hen informeras om att hen omfattas av sekretessplikt och tystnadsplikt i fråga om den information hen har fått. Hen får inte heller använda sekretessbelagda uppgifter för att skaffa sig själv eller någon annan fördel eller för att skada någon annan.

Enligt 40 § i universitetets examens- och rättssäkerhetsinstruktion får tentamenssvar och lärarens anteckningar om bedömningen inte lämnas ut till utomstående eller offentliggöras utan tillstånd av studenten. Svaren får inte utan studentens tillstånd användas i undervisning eller forskning.

Bedömning av tentamenssvar och registrering av vitsord

Om tentamen innehåller obligatoriska avsnitt eller avsnitt som måste genomföras med godkänt betyg för att svaren i de övriga avsnitten ska bedömas, ska studenterna informeras om detta senast i samband med tentamensanmälan, eller senast tio (10) dagar före tentamen i fråga om en tentamen som inte kräver anmälan.

Svaren bedöms enligt den skala som anges i undervisningsplanen. Bedömningsresultatet registreras i studieförvaltningssystemet. I specialfall gäller följande:

  • Om studenten infinner sig till en tentamen som ordnas som en salstentamen och hen antingen låter helt bli att besvara uppgifterna eller besvarar dem på ett sådant sätt att läraren underkänner svaren, registreras studentens prestation med underkänt vitsord i studieförvaltningssystemet. Om tentamen anordnas i en digital lärmiljö och studenten öppnar tentamensområdet men inte besvarar uppgifterna eller besvarar dem på ett sådant sätt att läraren underkänner svaren, registreras studentens prestation med underkänt vitsord i studieförvaltningssystemet. Det rekommenderas att om man använder Moodle ska tentamen utformas som en aktivitet som skapar ett tydligt spår som visar att studenten har gått in på tentamensområdet.
  • Underkända vitsord är ”0” och ”underkänd”. Som underkänt vitsord antecknas 0 när undervisningsplanen anger att studieprestationen bedöms enligt skalan 0–5. Som underkänt vitsord antecknas underkänd när undervisningsplanen anger att studieprestationen bedöms enligt skalan godkänd–underkänd eller goda kunskaper – nöjaktiga kunskaper – underkänd. Den sistnämnda skalan används vid bedömningen av studierna i det andra inhemska språket.
  • Om studenten uteblir från en tentamen som ordnas som en salstentamen, antecknas inget i studieförvaltningssystemet. Om tentamen anordnas i en digital lärmiljö och studenten inte öppnar tentamensområdet, antecknas inget i studieförvaltningssystemet.

Det är inte möjligt att avstå från en tentamen och det kan inte registreras i studieförvaltningssystemet att studenten har avstått. Om studenten har sett tentamensuppgifterna, antecknas ett vitsord i studieförvaltningsregistret enligt skalan 0–5, godkänd–underkänd eller goda kunskaper – nöjaktiga kunskaper – underkänd. Vitsordet beror på studentens svar.

 

Tidsfrist för bedömningen och publicering av svaren

Läraren ska bedöma en studieprestation i god tid före följande tillfälle att genomföra prestationen eller före anmälan till detta tillfälle, dock senast en månad efter att prestationen genomförts. Bedömningstiden för prestationer som genomförts mellan den 1 juni och den 31 augusti kan dock vara längre än en månad. Resultaten i det riksomfattande förhöret inom specialistläkar- och specialisttandläkarutbildningen meddelas sex (6) veckor efter förhöret.

Läraren ska bekräfta bedömningen av studieprestationen. Om en tentamen har bedömts av flera personer, ska namnet på varje bedömare anges samt vilka uppgifters svar respektive bedömare har bedömt.

Studenten ska få information om sitt vitsord ur studieförvaltningssystemet. Om studieprestationerna inte registreras i studieförvaltningssystemet, är det rekommendabelt att meddela studentens vitsord endast till studenten själv. Om detta är en utmaning till exempel på grund av det stora antalet studenter, kan vitsorden meddelas enligt studentnummer i den digitala lärmiljön på så sätt att uppgifterna endast kan ses av de studenter som deltar i undervisningen eller studieavsnittet i fråga. Studenternas namn får inte meddelas i detta sammanhang.

Om minst fem studenter har genomfört samma studieprestation vid samma tillfälle ska läraren beräkna hur vitsorden har fördelats. Läraren får själv välja hur vitsordsfördelningen presenteras. Fördelningen kan till exempel presenteras som ett diagram eller en tabell. Informationen om vitsordsfördelningen får inte innehålla studentnummer, studenters namn eller andra identifikationsuppgifter.

 

Tentamenssvar till påseende och publicering av bedömningsgrunder

Efter att resultaten har meddelats har studenten alltid rätt att få sina egna svar till påseende. Hen har också rätt att få veta bedömningsgrunderna och hur de har tillämpats på hens studieprestation. Studenten ska alltså ha möjlighet att granska hur hens svar har bedömts.

Senast när resultaten offentliggörs ska studenterna informeras om var tentamenssvaren förvaras samt när och var studenten kan se sina studieprestationer. Studenten har rätt att på egen bekostnad få en kopia av sina svar. Om läraren har använt sig av den digitala lärmiljön Moodle har hen möjlighet att öppna studentens egna svar till påseende för studenten.

De tentamensspecifika bedömningsgrunderna ska offentliggöras senast när tentamensresultaten meddelas.

Läraren bestämmer vilket sätt att offentliggöra bedömningsgrunderna som är det ändamålsenliga. Bedömningsgrunderna kan exempelvis offentliggöras i en tentamensrespons eller vid ett responstillfälle, om det är fråga om respons som ges till en stor grupp studenter. Om det endast är fråga om ett mindre antal studieprestationer som bedömts kan det vara ändamålsenligt att responsen ges på lärarens mottagning.

När det på grund av tentamens art eller antalet deltagare inte är ändamålsenligt att utarbeta och offentliggöra detaljerade bedömningsgrunder, ska det i samband med offentliggörandet av resultaten informeras om hur studenterna kan få information om grunderna och hur de har tillämpats i deras fall.

I enlighet med 44 § i universitetslagen ska studenternas svar förvaras i minst sex månader räknat från den tidpunkt då resultatet offentliggjordes. Universitetets anvisningar om förvaring och förstöring av handlingar finns på Flamma.
 

Läs här om omprövningsförfarandet vid bedömning av studieprestationer.

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.