Prestationssätt

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Val av prestationssätt

Vid val av prestationssätt för studierna eftersträvas en konstruktiv samordning mellan studieavsnittets kunskapsmål och bedömningskriterierna. Med valet av prestationssätt kan vi hjälpa studenten att lära sig det vetenskapsområdesspecifika innehållet i ett studieavsnitt och stödja utvecklingen av studentens generiska färdigheter och expertfärdigheter, till exempel akademiska färdigheter, arbetslivsfärdigheter och interaktionsfärdigheter samt göra undervisningen mer interaktiv och studentorienterad.

I valet av prestationssätt för ett studieavsnitt är det bra att hålla i minnet dimensioneringen av studierna och den arbetsmängd som de valda prestationssätten betyder för studenten. På sidan Dimensionering av studerandes arbetsmängd och studiepoäng finns närmare information.

När ett studieavsnitt har undervisning som ett studiemoment innehåller prestationssättet också information om undervisningssättet, det vill säga huruvida undervisningen är kontakt- eller distansundervisning eller en kombination av dessa, eller om undervisningen erbjuds på nätet till exempel som inspelningar. Undervisningssätten beskrivs noggrannare i kapitlet Olika prestationssätt och undervisningssätt på denna sida. Från och med 1.8.2024 kommer studieförvaltningen att komplettera Sisu med information om undervisningssätt för de studiemoment som innehåller undervisning. Undervisningssätten påverkar från och med hösten 2024 bland annat sökresultaten i Studietjänstens kurssökning och sökningen av öppna universitetsstudier på webbplatsen helsinki.fi. För att studenterna ska få korrekt information om studiemomentens undervisningssätt är det mycket viktigt att du ger planerarna rätt information om din undervisning i samband med planeringen av undervisningsprogrammet och att du informerar dem om sättet av din undervisning förändras. Schemaplanerarnas kontaktuppgifter finns på sidan Undervisningsprogram.

Prestationssätten kan kräva närvaro. Du kan läsa mer om närvarobestämmelserna på sidan Deltagande i undervisningen. Vid planeringen av prestationssätt bör du beakta att utbildningsprogrammen strävar till att prestationssätten ska vara mångsidiga och utformade som en helhet så att studiehelhetens och examens prestationssätt bildar en helhet. Samarbeta därför med utbildningsprogrammets andra lärare när du planerar och väljer prestationssätt. Prestationssätten fastställs på en överordnad nivå i den treåriga undervisningsplanen som fakultetsrådet fattar beslut om på utbildningsprogrammets ledningsgrupps framställning. Informationen i undervisningsplanen preciseras i det läsårsvisa undervisningsprogrammet som fastställs av utbildningsprogrammets ledningsgrupp. Preciseringarna gäller bland annat huruvida undervisningen genomförs som kontakt- eller distansundervisning. Läs mer på sidorna Undervisningsplan och Undervisningsprogram.

Gemensamma spelregler

Med tanke på studenternas studieplanering är det mycket viktigt att du uppdaterar den detaljerade informationen om undervisningen för ditt studiemoment och eventuella alternativa sätt att delta samt prestationsformer med tidsfrister (t.ex. tidsfrister för att lämna in uppgifter) på kurssidorna innan anmälningstiden börjar – gärna redan i samband med att undervisningsprogrammet publiceras. Anvisningar för uppdatering av kurssidorna finns på sidan Kurssidor.

I enlighet med riktlinjerna för examina och studier måste studenterna följa de tidsfrister som gäller för studieuppgifterna, och du som lärare ska informera om tidsfristerna senast när undervisningen börjar. Tidsfristen för inlämning av uppgifter ska fastställas så att den är rimlig med tanke på såväl genomförandet av studierna som ditt tidsschema. Du ska också ge anvisningar om i vilken form uppgifterna ska lämnas in.

Om studenten inte lämnar in sitt arbete inom tidsfristen, är du som lärare inte skyldig att ta emot arbetet senare, utan du kan kräva att hen deltar i undervisningen på nytt.

Om ingen annan tidsfrist har fastställts ska studenten genomföra alla eventuella delprestationer som ingår i studieavsnittet inom ett år från den första delprestationen. I undervisningsplanen kan det bestämmas att studenten kan få en längre tidsfrist än ett år för genomförande av en delprestation som saknas, om nästa tillfälle att genomföra prestationen inte ges tidigare. Studieavsnittet kan också vara integrerat, och då genomför studenten avsnittet under flera läsår på det sätt som anges i undervisningsplanen och specificeras i undervisningsprogrammet.

Stöd för planering av prestationssätt

Genom studentrespons får du information om hur väl prestationssätten främjar lärandet. Du kan samla in respons redan medan undervisningen pågår. Insamling och behandling av feedback.

Centret för universitetspedagogik HYPE anordnar universitetspedagogisk utbildning som kan ge dig tips och information om hur du utvecklar dina undervisningsmetoder så att de passar din undervisning

Olika prestationssätt och undervisningssätt (fr.o.m. 1.8.2024)

Prestationssätt kan vara till exempel:                                                                                   

  • Essäer
  • Praktik
  • Övningsuppgifter
  • Fältövningar
  • Förhör
  • Laboratoriearbete
  • Föreläsningar och föreläsningstentamina
  • Studiedagböcker
  • Portfolior
  • Projekt
  • Grupparbeten
  • Seminarier
  • Besök och exkursioner

Definitioner av undervisningssätten, det vill säga kontakt-, distans- och flerformsundervisning (gäller bara studiemoment som inleds 1.8.2024 och innehåller undervisning/och eller undervisningsinspelningar):

Kontaktundervisning (också känd som närundervisning)

  • Studiemoment där alla undervisningstillfällen som är bundna till ett visst klockslag ordnas som kontaktundervisning, det vill säga att läraren och studenterna fysiskt befinner sig i samma rum.

Distansundervisning

  • Studiemoment där alla undervisningstillfällen som är bundna till ett visst klockslag ordnas som distansundervisning, det vill säga att läraren och studenterna fysiskt befinner sig i olika rum och kommunicerar via fjärranslutning. Läraren kan undervisa till exempel hemifrån, från sitt arbetsrum eller från en undervisningslokal som bokats för hen och där det finns utrustning för distansundervisning.

Flerformsundervisning (innehåller kontakt- och distansundervisning)

  • Studiemoment där en del av de undervisningstillfällen som är bundna till ett visst klockslag genomförs som kontaktundervisning (läraren och studenterna fysiskt i samma rum) och en del som distansundervisning (läraren och studenterna fysiskt i olika rum).
  • Alla eller en del av undervisningstillfällena kan också ordnas som hybridundervisning (läraren och en del av studenterna är fysiskt i samma rum och en del kommunicerar via fjärranslutning). Vid hybridundervisning har deltagarna kunnat komma överens på förhand om vem som deltar på distans och vem på plats, eller också har deltagarna fritt kunnat välja på vilket sätt de vill delta.
  • Exempel:
    • Studiemomentets gemensamma inledande eller avslutande träff för hela gruppen ordnas som kontaktundervisning medan övrig schemalagd undervisning ordnas som distansundervisning. Därutöver ska studenterna titta på undervisningsinspelningarna i Moodle inom de tidsfrister som läraren angett.
    • Vartannat undervisningstillfälle ordnas som kontaktundervisning och vartannat som distansundervisning.
    • Studiemomentets undervisning ordnas som hybridundervisning och studenten kan själv välja om hen deltar i undervisningen (i alla eller enskilda undervisningstillfällen) på distans eller på plats.

Nätundervisning (också känd som webbundervisning)

  • Studiemoment där undervisningstillfällena inte är bundna till något klockslag, utan undervisningen ges till exempel som inspelningar. Det kan finnas tidsfrister för när studenterna senast ska ha tittat på inspelningarna och/eller de kan vara schemalagda till exempel på veckonivå. 

Beakta att studiemoment vars undervisning ordnas på alla de sätt som nämns ovan också kan innehålla

  • självständiga studier som oftast består av uppgifter som studenten ska genomföra inom någon viss tidsfrist och/eller som är schemalagda till exempel på veckonivå. Självständiga studier kan till exempel bestå av att läsa litteratur, skriva en inlärningsdagbok eller titta på undervisningsinspelningar.
  • arbete i grupp som kan vara schemalagt till exempel på veckonivå, men mötena är vanligtvis schemalagda av studentgruppen själv och studenterna kan själva bestämma huruvida mötena genomförs på plats eller på distans.
  • en tentamen som kan vara schemalagd och som kan genomföras på plats eller på distans. Tenterna kan vara en eller flera till antalet.

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.