Jatkuva oppiminen ja avoin yliopisto-opetus

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Avoimet yliopisto-opinnot tarjoavat monia mahdollisuuksia oman osaamisen päivittämiseen ja laajentamiseen kaikille. Jatkuvan oppimisen opintotarjonnasta suurin osa on avoimia yliopisto-opintoja (Lue lisää Jatkuva oppiminen).   

Helsingin yliopiston strategiset tavoitteet:

  • Tiede ja oppiminen kuuluvat kaikille.
  • Vastataan työelämän osaamistarpeiden muutoksiin myös muilla tavoilla kuin tutkintoon tähtäävillä opinnoilla.
  • Avoimet yliopisto-opinnot edistävät myös tutkinto-opiskelijoiden opintojen valmistumista. Avoimia yliopisto-opintoja on tarjolla sekä lukuvuoden aikana että kesällä.

Lue lisää Helsingin yliopiston strategisista valinnoista (helsinki.fi).

Avoimet yliopisto-opinnot

Avoimet yliopisto-opinnot ovat Helsingin yliopiston opetussuunnitelmien mukaisia kursseja. Lisätietoa opetussuunnitelmasta löydät sivulta Opetussuunnitelma. Avoimen yliopiston kursseilla on samat vaatimukset ja arviointikriteerit kuin tutkinto-opetuksessa. Kursseille ei ole ikärajoja, mutta kursseilla voi olla esitieto- tai ennakkovaatimuksia. Kurssit ovat pääsääntöisesti maksullisia (hinnat vaihtelevat 15 €- 45 €/opintopiste). Opiskelija maksaa maksun ilmoittautuessaan.

Tavoitteena on, että opiskelu onnistuu joustavasti työn ohessa. Monet kursseista järjestetään verkkokursseina. Opetuksen järjestäminen verkkokurssina palvelee sekä tutkinto-opiskelijoita että avoimen yliopiston opiskelijoita. Avointa yliopisto-opetusta järjestetään myös siten, että koulutusohjelman kursseille on sovittu kiintiöitä avoimen yliopiston opiskelijoille. Avoimia yliopisto-opintoja on tarjolla kaikista tiedekunnista ja kymmenistä koulutusohjelmista. Voit tutustua kurssitarjontaan helsinki.fi-sivustolla.

Miten avointa yliopisto-opetusta järjestetään?

Tiedekunnat ja koulutusohjelmat vastaavat avoimien yliopisto-opintojen opintotarjonnasta ja resursseista. Avoimet yliopisto-opinnot ovat osa koulutusohjelmien opetuksen kokonaisuutta ja opetusohjelmatyötä. Lue lisää opetusohjelmatyöstä sivulta Opetusohjelma.

Opintoja voidaan järjestää esim. seuraavilla tavoilla: 

  1. Avoimen yliopiston oma kurssi tutkinto-opiskelijoiden kurssin rinnalle 
  2. Avoimen yliopiston oma kurssi, jossa maksuttomia paikkoja tutkinto-opiskelijoille 
  3. Tutkinto-opiskelijoiden kurssille paikkoja avoimen opiskelijoille 
  4. Kaikille avoimet MOOC-verkkokurssit  

Miksi valita vaihtoehto 1: Avoimen yliopiston oma kurssi tutkinto-opiskelijoiden kurssin rinnalle  

  • Avoimien opintojen kysyntä ja avoimen opiskelijoiden suunnitellut opiskelijamäärät ovat niin suuria, ettei yhteisopetuskurssia tutkinto-opiskelijoiden kanssa ole mahdollista toteuttaa 
  • Lisätään joustavia vaihtoehtoisia mahdollisuuksia kurssin suorittamiseen tutkinto-opiskelijoille (omakustanteisesti) 
  • Tutkinto-opiskelijoiden ja avoimen opiskelijoiden tarpeet kurssin etenemisvauhdissa ja aikataulutuksessa eroavat toisistaan   

Miksi valita vaihtoehto 2: Avoimen yliopiston oma kurssi, jossa paikkoja tutkinto-opiskelijoille  

  • Opetusohjelmakauteen sisältyvä kesäopetus (maksutonta tutkinto-opiskelijoille) 
  • Tutkinto-opetuksen pullonkaulakurssit 
  • Tilanteet, joissa kaikki tutkinto-opiskelijat eivät mahdu heille tarkoitetulle toteutukselle esim. malliajoitusten muuttuessa OPS-kausien taitteessa 
  • Tilanteet, joissa uusina tutkinto-opiskelijoina aloittavilla on jo aiemmin suoritettuja opintoja perusopinnoista ja heidän malliajoituksensa vaatii yksilöllisiä ratkaisuja 
  • Tutkinto-opiskelijoille on mahdollisuus järjestää maksuttomia kiintiöitä 

Miksi valita vaihtoehto 3: Koulutusohjelmien kurssille kiintiöitä avoimen opiskelijoille  

  • Saadaan laajennettua ja monipuolistettua avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaa 
  • Niissä tapauksissa, kun ei ole järkevää toteuttaa kokonaan omaa avoimen yliopiston kurssia (esim. kysynnän ollessa pienempää), yhteisopetuksen avulla saadaan tarvittavia/haluttuja kursseja avoimeen tarjontaan
  • Jos tutkinto-opiskelijoiden määrä kurssilla on pieni (esim. erilaiset valinnaiset kurssit), toteuttamiseen tarvittava opiskelijamäärä voidaan pyrkiä varmistamaan lisäämällä kurssille paikkoja avoimen opiskelijoille   
  • Opettajilta on saatu hyvää palautetta heterogeenisistä opetusryhmistä ja siitä, miten jatkuvan oppimisen opiskelijat tuovat opetustilanteisiin kokemusta ja näkemystä työelämästä ja sen tarpeista   

Lue lisää erillisestä tiedostosta, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun avaa paikkoja omalle kurssille.

Miksi valita vaihtoehto 4: Kaikille avoimet MOOC-verkkokurssit

Digitaalisen opetuksen ja jatkuvan oppimisen palvelut opettajan tukena verkkokurssien, etäopetuksen ja opetuksen avaamisen toteuttamisessa

Digitaalisen opetuksen ja jatkuvan oppimisen palveluista saat tukea 

  • joustavien oppimisratkaisujen etsimiseen ja toteuttamiseen 
  • käytännön apua opintojen verkkopedagogisiin ratkaisuihin (tutustumiskurssit, MOOC, Moodle).​ 
  • koulutusohjelmien avoimen yliopisto-opetuksen avaamiseen liittyvissä kysymyksissä

Avoimia yliopisto-opintoja koordinoivat koulutusasiantuntijat, ota yhteys lomakkeella. Koulutusasiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä koulutusohjelmien ja koulutussuunnittelijoiden kanssa.

Etäopetuksen järjestämisestä on kerrottu myös sivulla Linjakas opetus ja opetuksen suunnittelun 10 vaihetta.