Att bygga en digital lärmiljö

Tillhör teman:

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Även om en kurs ges genom distansundervisning följer planeringen i stort sett samma principer som klassrumsbaserad undervisning. Det är viktigt att ta hänsyn till studentgruppen (dvs. målgruppen), undervisningens innehåll, material, eventuella uppgifter för att engagera studenterna samt övriga inlärningsuppgifter och bedömningen av lärandet.

När du etablerar en ny digital inlärningsmiljö är det dessutom bra att ta i beaktande ditt eget kunnande och dina egna energiresurser. Du bör också bedöma ditt behov av utbildning eller stöd med önskade digitala verktyg, särskilt om de är nya för dig. 

Att bygga en digital lärmiljö

När man utformar den digitala miljön för en kurs är det viktigt att fundera över vilka digitala verktyg som bäst stöder de målsättningar som kursen har. Nedan finns en lista över potentiella verktyg, men deras detaljerade användning bör man bekanta sig med i  de verktygsspecifika instruktionerna. 

Vid Helsingfors universitet är den primära digitala inlärningsmiljön Moodle, där du kan publicera kursrelaterade instruktioner, scheman, inlärningsuppgifter och deras inlämningar, distanstentamina, bedömningar med mera. Instruktioner för Moodle och anvisningar för beställning av kursytor finns i universitetets Instruktioner för undervisning och Lärarens Moodle-guide

För distansundervisning och interaktion i realtid använder Helsingfors universitet till mestadels Zoom. Zoom är lämpligt för föreläsningar, seminarier, gruppundervisning och smågruppsaktiviteter som genomförs på distans eller i hybridformat. Observera att Zoom inte lagrar kursmaterial, så det behöver ännu stöd av Moodle i undervisningssyfte. Se instruktionerna för att skapa ett Zoom-möte för en kurs

Förutom Moodle och Zoom kan kursen också använda följande separata engagemangsverktyg: 

  • Presemo: Lämplig för att skapa chattar, omröstningar och undersökningar. 

  • Miro: Ett mer avancerat whiteboard-verktyg för kunskapsuppbyggnad i samarbete. 

Zoom innehåller även en inbyggd whiteboard och en omröstningsfunktion, som möjliggör olika former av studentengagemang. Dessa verktyg lämpar sig bäst för distansundervisning. I hybridundervisning är det ofta bättre att erbjuda hela gruppen ett verktyg för gemensamt engagemang som är skilt från Zoom (t.ex. Presemo). På så sätt behöver deltagare som är fysiskt närvarande inte starta Zoom-applikationen för att delta i aktiviteter. Detta tillvägagångssätt hjälper också till att minska problem som ljudåterkoppling och risken för att överskrida rummets nätverkskapacitet.

Skapa och publicera utbildningsvideor

Kurserna kan även innehålla utbildningsvideor som läraren har producerat. Dessa videor är ofta för stora för att laddas upp direkt till kursens Moodle-område (maximal filstorlek är 50 MB), så de måste först publiceras på en separat videoplattform. Vid Helsingfors universitet används följande plattformar för publicering av videor:

  • Unitube-uppladdningssajten: Videor kan delas via en helt offentlig länk, en privat länk eller bäddas in i ett Moodle-kursområde med begränsad åtkomst. 

  • Thinglink: Används för 360-graders videor och interaktivt visuellt innehåll. 

  • OneDrive/Stream/Teams: Videor kan delas via en länk eller begränsas till en specifik grupp baserat på användarautentiseringsuppgifter.

Publicera studentproducerade videor

Unitube lämpar sig för publicering av videomaterial som producerats av både lärare och studerande. På Unitube kan videor som anknyter till undervisningen publiceras med så kallad Moodle-begränsad åtkomst, vilket innebär att de endast är synliga för användare inom det specifika Moodle-kursområdet. Om det inte är nödvändigt att begränsa Moodle, kan man använda funktionen dela via länk i Unitube. Detta ger en dold länk som fritt kan delas med valfritt medium (t.ex. en blogg). Du behöver inte logga in för att titta på videon, så alla som har länken kan komma åt den. Videor som är begränsade till ett Moodle-område kan inte ses utanför det specifika kursområdet, vilket gör dem något mer skyddade. Denna begränsning kontrolleras dock helt av läraren och kräver lärarrättigheter i Moodle. Därför lämpar den sig bäst för videor som läraren producerar, inte för videor som delas av elever. 

Välj synlighetsinställning för samlingen av Unitube-uppladdningssajten

Bild 1. Synlighetsinställning för samlingen av Unitube-uppladdningssajten. "Delad via länk" (mellersta alternativet) är det enklaste sättet att distribuera en video utan att den blir synlig för allmänheten på nätet.

Om videomaterial produceras i samarbete under kursens gång kan det samlas in med hjälp av Unitube uppladdningssajt och OneDrive, som är en del av universitetets M365-tjänster. Med hjälp av en gemensam Onedrive-mapp som läraren skapat kan eleverna lämna in sitt arbete på en gemensam plats, från vilken videorna kan publiceras på önskat sätt (t.ex. som en videoserie i Unitube-uppladdningssajten). Videor kan också visas direkt i OneDrive, men det rekommenderas inte som en långsiktig publiceringsplattform. 

I undervisningen är det viktigt att tillsammans komma överens om hur studentproducerade videor får delas och användas. Kommer till exempel en del av materialet att vara helt publikt, medan andra delar bara är till för användning inom kursgruppen? Sådana avtal hjälper till att förhindra att materialet hamnar i fel händer. Det är alltid möjligt för videoinnehåll att spridas, oavsett skyddsnivå. Till exempel kan programvara för skärminspelning användas för att spela in en video om den kan ses på en personlig enhet. Mycket privat material (t.ex. en träningssituation) bör inte laddas upp direkt till någon videovisningsplattform. Vid behov kan sådant innehåll visas för eleverna under en klassrumssession.