Lokaler för undervisning

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Denna anvisning innehåller information om de lokaler som används i undervisningen samt information om deras användning, bokning och bl.a. utrustning, särskilt ur undervisningssynpunkt. Med lokaler för undervisning avses i första hand sådana egentliga undervisningslokaler vid Helsingfors universitet, som bokas via schema- och lokalbokningsprogrammet Optime, även om anvisningen också tar upp övriga lokaler som tidvis används i undervisningen (Unitube-studior, Examinarium-salar, mötesrum samt laboratorier o.d.). 

Boka lokal för undervisning

Att notera vid all bokning och användning av lokaler 

  • Notera principerna för lokalernas användning när du använder universitetets lokaler. För internt bruk, se Flamma (kräver inloggning med universitetets användarnamn). För externt bruk, se lokalernas informationssidor (endast på finska och engelska).
  • Personen som bokat en lokal ansvarar för att hålla bokningen uppdaterad och för att informera berörda parter om ändringar (t.ex. lärare och i fråga om ändringar i sista minuten även vaktmästarna).  
  • Bokningen av lokaler ska i princip följa byggnadernas öppettider. Gå till Helsinki.fi sidan Öppettider för att se öppettiderna för universitetets byggnader. Undervisningslokalernas öppettider finns även i Optimes kalender för lokaler (kräver inloggning med universitetets användarnamn). 

Boka undervisningslokal 

Undervisningslokalerna bokas via schema- och lokalbokningsprogrammet Optime. Undervisningslokalerna används även för andra ändamål inom universitetet än för undervisning (t.ex. disputationer, konferenser och evenemang) och en del av dem hyrs ut till utomstående. Under undervisningsperioderna kan undervisningslokalerna i regel bokas för andra ändamål än undervisning först efter att undervisningens behov är tillgodosedda, vanligtvis i början av juni. Mer detaljerade tidpunkter för varje campus uppdateras på första sidan i Optime i samband med att planeringen av undervisningen inleds för nästa läsår.  

Internt bruk: 

Externt bruk:

  • Kunder utanför universitetet hänvisas till den centraliserade lokalbokningstjänsten tilavaraus@helsinki.fi, tfn 02941 24500 (mån.–fre. kl. 12–13), när det gäller förfrågningar och bokningar som rör undervisningslokaler. Du kan också fråga om lokalerna genom att använda detta formulär (endast på finska och engelska).   

Bokningsbehörighet och avgifter för undervisningslokaler 

Undervisningslokalerna är indelade i två kategorier enligt bokningsbehörigheter och debiteringspraxis: 

  1. Lokaler i gemensam användning med timdebitering som kan bokas av alla. 
  2. Så kallade egna lokaler som enheterna (vanligen fakulteterna) betalar månadshyra för och som primärt endast kan bokas för ifrågavarande enhets behov. Om någon annan vill använda en sådan lokal, ska den begära om tillstånd för sin bokning av schemaplanerarna vid respektive fakultet varvid en timavgift uppbärs för användningen.  

Gå till Flamma för att se lokalernas priser för intern användning och till undervisningslokalernas informationssidor för att se priserna för kunder utanför universitetet (endast på finska). 

Boka andra lokaler för undervisning 

  • Mötesrummen, som också används för undervisning, bokas av schemaplanerarna via Optime. Om du behöver använda andra mötesrum i din undervisning än de som finns i Optime, boka dem själv via kalendern i Office365 (gå till Helpdesks sidor för instruktioner om OWA och Outlook). En del av mötesrummen har en fast kamera och mikrofon samt trådlös bildöverföring. 
  • Unitube-studiorna bokas egenhändigt via kalendern i Office365 (gå till Helpdesks sidor för instruktioner om OWA och Outlook). Du kan också kontrollera bokningssituationen via kalender-länkarna i Unitube-studiornas instruktioner. Universitetets personal har bokningsbehörighet. Om du är doktorand, begär per e-post om rätt att använda studion av studions kontaktperson
  • Examinarium-salarnas instruktioner finns på sidan Examinarium-instruktioner. Salarna kan endast bokas av studenter.   
  • Sådana speciallokaler som används i undervisningen och som inte finns i Optime bokas på olika sätt (t.ex. via kalendern i Office365 eller en fysisk bokningskalender). Vänd dig till schemaplanerarna vid frågor som gäller bokning av de här lokalerna.  

Grundläggande information om enskilda undervisningslokaler som bokas via Optime

Du hittar grundläggande information om de enskilda undervisningslokalerna som bokas via Optime på undervisningslokalernas informationssidor, i Optime och till viss del även på Flamma: 

Undervisningslokalernas informationssidor (endast på finska och engelska) har följande information om lokaler i gemensam användning: namn, antal platser, lokaltyp, utrustning, tillgänglighet, pris för kunder utanför universitetet, adress, bilder samt kontaktuppgifter till vaktmästarna och restaurangen som verkar i byggnaden. Av de s.k. egna lokalerna är det endast Minervatorget vid Pedagogiska fakulteten (på Brobergsterrassen) som har en egen informationssida. 

Optime har information om alla lokaler som kan bokas via tjänsten, dvs. om lokaler i gemensam användning och om s.k. egna undervisningslokaler: 

  • Undervisningskalendern visar lokalens namn.  
  • Lokalens kalender visar lokalens namn och antal platser. 
  • Mina bokningar visar lokalens namn. 
  • När du gör en bokningsförfrågan visas namn, antal platser, lokaltyp, utrustning, tillgänglighet och ifråga om lokaler i gemensam användning ytterligare en länk till lokalens informationssida. 

På Flamma finns mer information om Optimes kalender och om att boka undervisningslokaler för andra ändamål än undervisning. Flammas sida om undervisningslokaler och mötesrum har också information om vissa av enheternas s.k. egna lokaler. 

Klassificering av undervisningslokaler enligt ändamål

Undervisningslokalerna som bokas via Optime är indelade i fem kategorier enligt ändamål: 

  1. Lokaler med standardmöblering som lämpar sig för närundervisning
  2. Lokaler med flexibel möblering som lämpar sig för närundervisning
  3. Lokaler med standardmöblering som lämpar sig för när- och hybridundervisning
  4. Lokaler med flexibel möblering som lämpar sig för när- och hybridundervisning
  5. Multifunktionella lokalhelheter som lämpar sig för när- och hybridundervisning 

Klassificeringen gäller de av universitetets undervisningslokaler som är i gemensam användning, med undantag för datasalarna. Klassificeringen gäller alltså inte enheternas egna undervisningslokaler som de debiteras en månatlig hyra för. 

I klassificeringen beaktas lokalens struktur, möblering och audiovisuella utrustning, och lokalerna har indelats i kategorier enligt vilken slags undervisning eller aktivitet de lämpar sig särskilt väl för. Klassificeringen är avsedd att hjälpa både lärare och schemaplanerare välja rätt slags lokal, särskilt i samband med undervisningsplaneringen.  

Klassificeringen utvärderas under läsåret 2025–2026, varefter det beslutas om dess fortsatta användning och eventuella vidare utveckling. Respons på klassificeringen kan skickas till Optime-supporten på adressen optime-tuki@helsinki.fi.  

Kategorierna beskrivs närmare nedan. Allmänt att observera:  

  • Lokalernas kategorier syns för närvarande endast för schemaplanerarna. Planerarnas kontaktuppgifter finns på sidan Undervisningsprogram. Det går också att kontakta Optime-supporten på optime-tuki@helsinki.fi.
  • Lokalernas utrustning och andra uppgifter kan kontrolleras på deras presentationssidor (på finska och engelska).
  • Egen eller enhetens AV-utrustning kan användas i varje lokal. På så sätt kan lokalen användas på ett mångsidigare sätt än vad lokalens egen utrustning ger möjlighet till. I vissa byggnader går det också att låna utrustning av vaktmästarna. Kontaktuppgifterna finns i telefonkatalogen.
  • Anvisningen beskriver lokalerna ur undervisningens perspektiv, men detsamma gäller också för andra evenemang som ordnas i dem.
  • Med hybridundervisning avses i anvisningen en situation där en del av studenterna är närvarande i lokalen och en del deltar via en fjärranslutning.
  • Distansundervisning, där läraren undervisar i lokalen och studenterna deltar på distans, kan ordnas i alla lokaler antingen med den utrustning som hör till lokalen eller med egen eller enhetens utrustning.
  • En undervisningssituation är lättast att spela in i en lokal som har Unitubes inspelningsutrustning för föreläsningar.
  • Läs mer om lokaler som lämpar sig för hybrid- och distansundervisning och videoinspelning i avsnittet Hybrid- och distansundervisning

1. Lokaler med standardmöblering som lämpar sig för närundervisning 

Lokalen lämpar sig särskilt väl för närundervisning som baserar sig på föreläsningar och/eller diskussioner med studentgruppen.  

Möblering 
  • Lösa eller fasta möbler. Lokaler med lösa möbler har separata bord och stolar och borden kan flyttas med hjälp.  
AV-utrustning 
  • Projektor/skärm och ljudåtergivning: Finns i nästan alla lokaler.
  • Dator för läraren: Finns i alla.
  • Kameror: Ingen lokal har kamera.
  • Mikrofon: En del lokaler har mikrofon för talaren.  
Exempel på lokaler

2. Lokaler med flexibel möblering som lämpar sig för närundervisning 

Lokalerna lämpar sig särskilt väl för sådan undervisning där det är önskvärt att lokalen stöder arbete i en eller flera grupper samtidigt. 

Möblering
  • Lokalen har anpassningsbar möblering, det vill säga separata stolar och bord som är lätta att flytta. Enstaka lokaler har endast små bord som är fästa i stolarna. 
AV-utrustning 
  • Projektor/skärm och ljudåtergivning: Finns i de flesta lokaler.
  • Dator för läraren: Finns i de flesta lokaler.
  • Kameror: En del har, typen varierar.  
  • Mikrofon: Några har, typen varierar.  
Exempel på lokaler

3. Lokaler med standardmöblering som lämpar sig för när- och hybridundervisning 

Lokalerna lämpar sig särskilt väl för hybridundervisning där det inte är nödvändigt att de studenter som deltar på plats delas in i grupper mitt under undervisningen. Lokalerna lämpar sig också för närundervisning, så alla lokaler i denna kategori hör också till kategori 1. 

Möblering 
  • Lösa eller fasta möbler. Lokaler med lösa möbler har separata bord och stolar och borden kan flyttas med hjälp.  
AV-utrustning 
  • Projektor/skärm och ljudåtergivning: Finns i alla.
  • Dator för läraren: Finns i de flesta lokaler.
  • Kamera och mikrofon: Finns i alla, typen varierar.
  • Videokommunikationsutrustning: Finns i alla.
  • Unitube-utrustning: Finns i nästan alla lokaler.  
Exempel på lokaler

4. Lokaler med flexibel möblering som lämpar sig för när- och hybridundervisning 

Lokalerna lämpar sig särskilt väl för hybridundervisning där det är önskvärt att lokalen stöder de närvarandes arbete i en eller flera grupper samtidigt. Lokalerna lämpar sig också för närundervisning, så alla lokaler i denna kategori hör också till kategori 2. 

Möblering
  • Lokalen har anpassningsbar möblering, det vill säga separata stolar och bord som är lätta att flytta. Enstaka lokaler har endast små bord som är fästa i stolarna. 
AV-utrustning 
  • Projektor/skärm och ljudåtergivning: Finns i alla.
  • Dator för läraren: Finns i en del lokaler.
  • Kamera och mikrofon: Finns i alla, typen varierar.
  • Videokommunikationsutrustning: Finns i alla.
  • Unitube-utrustningFinns i en del lokaler.  
Exempel på lokaler

5. Multifunktionella lokalhelheter som lämpar sig för när- och hybridundervisning 

En multifunktionell lokalhelhet är inte nödvändigtvis en traditionell sal, utan den kan bestå av flera rum eller lämpar sig på annat sätt för mångsidig användning och möjliggör olika slag av interaktion. Lokaler i denna kategori lämpar sig särskilt väl för när- och hybridundervisning där grupparbete har en central roll. Lokalerna kan till stor del också användas för sådan undervisning för vilken en lokal i kategorin 1–4 skulle vara tillräcklig. 

Möblering
  • Lösa eller anpassningsbara möbler.
  • Lösa möbler har separata bord och stolar och borden kan flyttas med hjälp.
  • Anpassningsbar möblering har separata stolar och bord som är lätta att flytta. Enstaka lokaler har endast små bord som är fästa i stolarna.
AV-utrustning 
  • Projektor/skärm och ljudåtergivning: Finns i alla.
  • Vissa av lokalerna har flera bildskärmar som grupper kan arbeta trådlöst vid och grupparbetena kan visas på rummets huvudskärm.  Dessa lokaler är utrustade med ett grupparbetssystem (Cynap).
  • Dator för läraren: Finns i en del lokaler.
  • Kamera och mikrofon: Finns i alla, typen varierar.
  • Videokommunikationsutrustning: Finns i alla.
  • Unitube-utrustningFinns i en del lokaler.  
Lista över lokaler

Antal platser, lokaltyp, möblering och tillgänglighet i lokaler som bokas via Optime

Antal platser 

Undervisningslokalerna har ett fastställt antal sittplatser, som visas i informationen om lokalen. Antalet sittplatser omfattar sittplatser vid bord med undantag för lärarens plats. Vissa lokaler har dessutom flyttbara stolar.  

Lokaltyp  

Undervisningslokalerna är indelade i nedanstående kategorier:  

  • Annan speciallokal: Lokaltyp som används för undervisningslokaler som till sin utrustning och sitt användningsändamål inte tillhör de övriga fastställda lokaltyperna.
  • Auditorium, stigande golv: Undervisningslokal med läktare på lutande plan.
  • Datasal: Lokal med stationära eller bärbara datorer. De program som är allmänt använda vid universitet finns installerade på datorerna. Om du är i behov av ett speciellt program vid din undervisning, kontakta IT helpdesk (helpdesk@helsinki.fi) minst fyra veckor innan undervisningstillfället.
  • Entréhall: Entréhall eller foajé.
  • Färdighets- och konstämnen (endast Brobergsterrassen): Specialutrustad lokal som t.ex. lämpar sig för handarbetsundervisning.
  • Föreläsningssal, plant golv: Undervisningslokal med plant golv
  • Laboratorium: Lokal som lämpar sig för laborationer.
  • Mötesrum: Lokal som i första hand används för möten.

Möblering  

Undervisningslokalerna har tre olika slags möblering:

  • Anpassningsbara möbler: Separata bord och stolar, borden är lätta att flytta. En del lokaler har endast små bord som är fastsatta i stolarna.
  • Lösa möbler: Separata bord och stolar, borden kan flyttas med hjälp.
  • Fasta möbler: Fasta bord och bänkar som inte är flyttbara.

Tillgänglighet  

Undervisningslokalerna är indelade i tre kategorier i fråga om tillgänglighet:  

  • Tillgänglig: Lokalen är tillgänglig med rullstol.
  • Partiellt tillgänglig: Lokalen är inte nödvändigtvis tillgänglig med rullstol t.ex. på grund av smal hissdörr.
  • Otillgänglig: Lokalen är inte tillgänglig med rullstol. 

I ärenden som gäller tillgänglighet, vänligen kontakta byggnadens vaktmästare

Utrustning i undervisningslokaler som bokas via Optime

Undervisningslokalerna är utrustade för att tillgodose användarnas behov så bra som möjligt. Du kan hitta information om utrustningen av varje undervisningslokal i Optime och i lokalernas informationssidor (endast på finska och engelska). Följande utrustning ingår: 

  • Dator: Stationär eller bärbar dator för läraren.
  • Dokumentkamera: Digital kamera för fotografering av dokument eller föremål, och vars bild projiceras på en filmduk.
  • Eluttag för minst hälften av deltagarna: Eluttag för minst hälften av det angivna platsantalet för lokalen Uppgiften anges endast för lokaler med minst 46 platser.
  • Flygel (endast på Centrumcampus)  
  • Grupparbetssystem (Cynap): Trådlöst bildöverföringssystem för grupparbete som möjliggör bildöverföring på flera olika skärmar enligt lärarens val.
  • Induktionsslinga: Hjälpmedel för personer med hörselskada; med hjälp av slingan överförs ljudet trådlöst direkt till hörapparaten.
  • Kamera, med stativ: Kamera med flyttbart stativ.
  • Kamera, stationär: Stationär kamera på väggen eller i taket.
  • Ljudsummering (XLR): Ljudsummering gör det möjligt att ta ut ljudet från lokalens system till en separat enhet eller för t.ex. streamning.
  • Ljudåtergivning: Högtalare för ljudåtergivning.
  • Mikrofon för deltagarna: Trådlös mikrofon för att förstärka publikens röster samt möjlighet att styra talarens röst till en fjärranslutning och inspelning av föreläsningen.
  • Mikrofon för talaren: Bords-, hand- eller myggmikrofon för förstärkning av talarens röst samt möjlighet att styra rösten till en fjärranslutning och inspelning av föreläsningen.
  • Mikrofon som täcker hela lokalen: Mikrofon i taket eller på bordet i ett grupparbetsrum, med hjälp av vilken deltagarnas röster kan förstärkas och förmedlas till en fjärranslutning.
  • Piano
  • Projektor/skärm: Projektor eller skärm för att visa bild från datorn.
  • Ritplatta (Wacom): Ritplatta som läraren kan använda för att illustrera och rita på sin dators skrivbord, antingen i ett separat program eller direkt på skrivbordet.
  • Skrivtavla
  • Smartboard: Stor skärm med interaktiv touch-funktion.
  • Svarta tavlan
  • Svarta tavlan XL (endast på Campus Gumtäkt): ¾ av väggarna i undervisningslokalen består av svarta tavlor.
  • Trådlös bildöverföring: Möjlighet att trådlöst överföra bild och ljud från din egen bärbara dator till en projektor eller skärm.
  • Unitube: Möjlighet att spela in och direktuppspela material, i salen finns mikrofoner och stationära kameror (se också kapitlet Hybrid- och distansundervisning). När inspelningen är avslutad skickas den automatiskt till användarens Unitube-uppladdningssajt där den kan hanteras.
  • Videokommunikationsutrustning: Lokalens stationära kamera och mikrofon kan användas i videokommunikationsprogram, såsom Zoom (se också kapitlet Hybrid- och distansundervisning).
  • Webbkamera med mikrofon: Förmedling av lärarens bild röst via ett videokommunikationsprogram (se också kapitlet Hybrid- och distansundervisning).

Fråga byggnadens vaktmästare om t.ex. bärbar dator, flyttbara webbkameror och kastbara mikrofoner om du behöver sådana utöver lokalens stationära utrustning (listad i Optime). 

AV-stödet ordnar på varje campus stödkliniker, där du kan bekanta dig med och få vägledning i undervisnings- och möteslokalernas AV-teknik. Information om klinikerna hittar du i Flamma-nyheten (kräver inloggning med universitetets användarnamn, begär information från AV-stödet vid behov: av-tuki@helsinki.fi, 02941 24240).

Hybrid- och distansundervisning

Med hybridundervisning avses en undervisningssituation där en del av studenterna är närvarande i undervisningslokalen och en del deltar i undervisningen via en fjärranslutning. Med distansundervisning avses en undervisningssituation där läraren och studenterna inte befinner sig i samma lokal. 

En del av universitetets lokaler har utrustning för videoinspelning, direktuppspelning och fjärranslutning. De lokaler som har Unitube eller videokommunikationsutrustning i sin utrustningslista, har sådana redskap som behövs för både hybrid- och distansundervisning. Om man vill använda t.ex. videokommunikationsprogrammet Zoom i undervisningen, men det inte finns någon fast kamera och mikrofon i undervisningslokalen man bokat, måste utbildningsanordnaren själv ta med sig sådan utrustning som behövs (t.ex. webbkamera och mikrofon). 

Läs mer nedan om de lokaler och redskap för hybrid- och distansundervisning som finns tillgängliga vid universitetet. Gå till Skapa videor och podcasts för mer information om utrustningen.

Ändamålsenliga lokaler för hybridundervisning 

Med hybridundervisning avses en undervisningssituation där en del av studenterna är närvarande i undervisningslokalen och en del deltar i undervisningen via en fjärranslutning. Gå till Planering av konstruktivt samordnad undervisning – tio steg för mer information om planering av hybridundervisning.

Hybridundervisning är enklast att ordna i lokaler med stationär utrustning (t.ex. kamera och mikrofoner), som gör det möjligt att överföra undervisningen till deltagarna med hjälp av direktuppspelning via Unitube eller med ett videokommunikationsprogram (t.ex. Zoom). Den senare metoden möjliggör växelverkan på ett lättare sätt varvid även deltagarna kan överföra eget material. Unitubes direktuppspelning fungerar alltid i en riktning och således måste man använda sig av en kompletterande kanal (t.ex. Flinga) för att det ska vara möjligt att aktivera deltagarna och ta emot frågor.  

De lokaler som lämpar sig för hybridundervisning har följande kategorier i Optime: 

  • Unitube (mer information på Helpdesks sida för Unitube, endast på finska och engelska)
  • Videokommunikationsutrustning (videoviestintälaitteet på finska)

De här lokalerna har fasta videokameror och mikrofoner som ger hög kvalitet på bild och ljud i videokommunikation och videoinspelningar. 

Om man också vill överföra de närvarande deltagarnas röster via fjärranslutningen, vore det bra att använda en fast mikrofonlösning som täcker hela lokalen eller en kastbar mikrofon (CatchBox, fråga byggnadens vaktmästare). Om inget av ovanstående alternativ finns tillgängligt, kan man till exempel komma överens om att de som håller anföranden går till en sådan plats i lokalen dit man ställt de mikrofoner som finns till hands.

Lokaler med en komplett mikrofonlösning visas i Optime som utrustade med videokommunikationsutrustning (videoviestintälaitteet på finska). Du kan se lokalernas utrustningsinformation på lokalernas presentationssidor (endast på finska och engelska) eller då du bokar en lokal via Optime (se bokningsanvisningar i avsnittet Boka lokal för undervisning).

Ändamålsenliga lokaler för distansundervisning 

Med distansundervisning avses en undervisningssituation där både läraren och studenterna deltar i undervisningen via en fjärranslutning (t.ex. Unitube och Zoom). Gå till Planering av konstruktivt samordnad undervisning – tio steg för mer information om planering av distansundervisning.

Distansundervisning via Zoom går att utföra varsomhelst och lokalen behöver inte vara en av universitetets undervisningslokaler. Vid genomförandet kan man antingen använda flyttbar utrustning (t.ex. webbkamera) eller se till att den utrustning som behövs finns tillgänglig i den aktuella lokalen. De lokaler som lämpar sig för hybridundervisning lämpar sig också för distansundervisning. 

Välj en lokal med Unitube-utrustning om distansundervisningen sker via Unitube-direktuppspelning. Alla campusområden har Unitube-salar som lämpar sig för ändamålet. Dessutom kan Unitube-studiorna användas till distansundervisning. I fråga om Unitube bör man beakta att en direktuppspelningsanslutning endast fungerar i en riktning, och således måste man använda sig av en kompletterande kanal (t.ex. Flinga eller Presemo) för eventuella frågor. 

Lokaler som lämpar sig för att göra undervisningsvideor 

Undervisningsvideor kan användas som en del av distansundervisningen och de kan göras antingen separat eller medan den egentliga undervisningssituationen pågår.  

Det rekommenderas vanligen att man gör videorna i förväg vid en annan tidpunkt, eftersom det gör det lättare att fokusera på inspelningen och ta eventuella nya tagningar. Det är också bra att skriva ett manuskript för videon så att budskapet förmedlas på ett klart sätt. Videor går att använda på många sätt under en kurs: de kan ersätta föreläsningar, pigga upp undervisningssituationen, fungera som anvisningar osv.   

Man kan också göra en inspelning av undervisningssituationen som sådan. Det är ändå bra att notera att videor som är ett par timmar långa inte nödvändigtvis är den optimalaste pedagogiska lösningen. Likväl är de användbara när alla inte har haft möjlighet att delta i undervisningen eller när man t.ex. repeterar inför en tentamen. Det går också att skriva manuskript för vissa kortare inslag i undervisningssituationen, som efteråt går att editera till separata videor för senare användning. På det här sättet är det lätt att producera material för t.ex. nätkurser. 

Du kan göra en video i förväg 

  • i en Unitube-studio eller Unitube-sal, varifrån videon överförs till Unitubes uppladdningssajt. På Unitube-uppladdningssajten är det möjligt att publicera videon med Moodle-avgränsning eller att publicera den för en bredare publik på Unitubes visningsplattform Katsomo. Du kan ladda ned videon till dig själv från uppladdningssajten, om du t.ex. behöver editera den innan den publiceras.
  • genom att spara presentationen i Zoom och därefter publicera den på önskat sätt. Även dessa videor publiceras i regel i Unitube-uppladdningssajten, där det är möjligt att begränsa visningen av videon till ett visst Moodle-område. 
  • genom att spara presentationen i skärmdumpsprogrammet Screencast-O-Matic, som även tillåter lätt editering. Även dessa videor publiceras huvudsakligen i Unitube-uppladdningssajten. 

En undervisningssituation är lättast att spela in i en undervisningslokal som har Unitubes inspelningsutrustning för föreläsningar. De här lokalerna har en eller flera kameror och ett mikrofonsystem, som kan användas för att spela in videor. För att använda Unitube-systemet måste du identifiera dig med det kort du använder när du kopierar material (t.ex. ett identitetskort). Identifieringen dirigerar videofilen till sin rätta ägare på Unitubes uppladdningssajt för vidare behandling och publicering. 

En undervisningssituation kan också spelas in via Zoom. Gå till Andra sätt att göra videor för att lära dig mer om hur Zoom används.  

Läs mer om Unitube på Helpdesks sidor för Unitube (endast på finska och engelska). 

Läs mer om videornas tillgänglighet i undervisningen på sidan Delning av videor och poddsändningar.

Lokaler som lämpar sig för direktuppspelning, dvs. streaming 

Lokalerna som lämpar sig för direktuppspelning av undervisning är utrustade med Unitubes inspelningsutrustning för föreläsningar. Sådana lokaler har en fast kamera samt ett mikrofonsystem som kan användas både för inspelning av videor och för direktuppspelning (streaming). Direktuppspelning fungerar i en riktning, vilket innebär att deltagarna inte kan ställa frågor eller delta i diskussionen utan att använda en kompletterande kanal (t.ex. Flinga). Direktuppspelning har alltid en liten fördröjning, vilket är värt att hålla i minnet. 

Streamade (direktuppspelade) föreläsningar visas på den aktuella salens streamingsidor (endast på finska och engelska). 

För att använda Unitubes system måste du identifiera dig med det kort du använder när du kopierar material (t.ex. ett identitetskort). Identifieringen dirigerar videofilen till sin rätta ägare på Unitubes uppladdningssajt för vidare behandling och publicering. 

Observera att Unitube-studiorna också lämpar sig för direktuppspelning av undervisning. 

Läs mer om Unitube på Helpdesks sidor för Unitube (endast på finska och engelska).

Unitube-studiorna 

Helsingfors universitet har tre Unitube-studior: i Kajsahuset på Centrumcampus, i Exactum på Campus Gumtäkt och i A-huset på Campus Vik. Studiorna är tillgängliga enligt byggnadernas öppettider. Byggnadens vaktmästare släpper endast in dem som bokat studion på korrekt sätt. Alla som tillhör personalen vid Helsingfors universitet kan boka en studio utan avgift.  

Studiorna fungerar med självbetjäning. Universitetets undervisningsteknologiservice, som ansvarar för studiornas förvaltning och underhåll, ger handledning och stöd på beställning när man börjar använda en studio. 

Unitube-studiorna och deras utrustning lämpar sig för inspelning av olika undervisningsvideor (t.ex. presentationer och små paneldiskussioner) och för direktuppspelning via Unitube. Utrustningen i studiorna i Gumtäkt och Vik är tills vidare inte kompatibel med videkommunikationsprogram (t.ex. Zoom). 

Du kan hitta närmare anvisningar och kontaktuppgifterna på sidan Instruktioner för Unitube-studiorna.

Kontaktuppgifter