Minneslista för nya lärare

Instruktionen hör till följande teman

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

Välkommen att undervisa vid Helsingfors universitet! Denna instruktion innehåller allmän information om introduktion av nya lärare, som stöd för att sätta sig in i frågor på egen hand samt för att få den rådgivning som behövs när undervisningen påbörjas. Instruktionen innehåller även information för lärare vid universitet och för kontaktpersoner, som stödjer deltagandet i universitetets undervisningsverksamhet.

Var får du introduktion i undervisningsarbetet?

Den närmaste chefen ansvarar för att en ny anställd blir introducerad. Din chef kan dock delegera praktiska introduktionsuppgifter till flera personer, och olika enheter vid universitetet har olika rutiner för att sköta introduktionen. Om du har några frågor kring introduktionen, kan du dock alltid ställa dem till din chef. Introduktionen är ett samarbete, där det även är viktigt att du självständigt tar del av instruktioner och dokument och aktivt ställer frågor. När du arbetar med undervisningsuppgifter kan det vara nyttigt att ta reda på vem som är utbildningsprogrammets ledare och vilka slags saker som kan behandlas inom utbildningsprogrammets ledningsgrupp – deltagande i planering och utveckling av undervisningen görs under ledning av utbildningsprogrammen. Mer information om introduktion vid universitetet hittar du i Flamma.

Information undervisning vid universitetet hittar du här.  Information de strategiska målen för undervisningen hittar du i universitetets strategi.

Minneslista för nya anställda

Mer information om introduktion vid HU hittar du i Flamma och Minneslistan för nya anställda i Moodle-lärmiljön, där du kan ta del av centrala personalärenden, som anställningsfrågor, samt praktiska saker som ska skötas i början av anställningsförhållandet.

Självständiga studier om undervisningsfrågor

I Instruktionerna för undervisningsarbetet hittar du information som du behöver när du undervisar vid Helsingfors universitet. För att komma igång ska du bekanta dig med följande teman på egen hand (du hittar alla teman på förstasidan):

När du håller kursen första gången, ska du bekanta dig med åtminstone följande teman (du hittar alla teman på förstasidan):

Du behöver sätta dig in i utbildningsprogrammets undervisningsplan och bekanta dig med utbildningsprogrammets kunskapsmål för att kunna planera kursen så att det blir en fungerande del av helheten för utbildningsprogrammet. Du hittar undervisningsplanerna för alla utbildningsprogrammen i Instruktioner för studerande, för kandidat- och magisterprogrammen på sidan Undervisningsplan och motsvarigheter för studier och för doktorandprogrammen på sidan Doktorsexamens omfattning och uppbyggnad.

Om du i ditt nya uppdrag verkar som en handledande lärare (till exempel ISP-handledare / lärartutor / egen lärare), bekanta dig också med följande instruktioner

I temat Att handleda studier hittar du mycket bra material gällande handledningen av studerande.

Om du inte hittar det du letar efter i instruktionerna, hjälper Universitetsservicens personal dig gärna:

Ansökan om användarnamn för undervisningsändamål

Universitetets användarnamn behövs för att använda de flesta arbetsredskapen för undervisning. Om du ännu inte har användarbehörighet, följ dessa anvisningar.

Alla som ansöker om användarbehörighet ska i sin ansökan uppge en kontaktperson, som i undervisningsfrågor är chefen eller motsvarande. Om du inte har ett anställningsförhållande på universitetet, inhämtas ett förordande av den kontaktperson som du uppgett för att bevilja användarbehörighet. Kursens ansvariga lärare kan ge förordandet.

Är en gästföreläsare på väg till din kurs?

Kursens ansvariga lärare vid universitetet ansvarar för det praktiska genomförandet av undervisningen i enlighet med undervisningsplanen. Som ansvarig lärare ska du se till att gästläraren har tillräckliga uppgifter om kursens undervisningsplan samt utvärderingsmetoder och -kriterier samt universitetets beslut som gäller undervisningen.

Om gästläraren inte har användarbehörighet vid universitetet, kan du ansöka om en lättbehörighet för honom eller henne, med vilken läraren kan använda till exempel Moodle, Wiki och Flamma. Anvisningar för att ansöka om lättbehörighet hittar du här.

Timundervisning som ges av personal utanför universitetet

Se anvisningarna om löner och arvoden som betalas för timundervisning.

Fastställande av kursens arbetstid

Den arbetstid som används för timundervisning och de timmar som ersättningen grundar sig på fastställs enligt följande genom att tiden enligt punkterna 1-3 räknas samman:

1. En undervisningstimme (gäller inte inspelningar som redan gjorts), annat arbete med studenter i realtid eller annat arbete som arbetsgivaren bestämt och som är bundet till klockslag. När arbetstiden och grunden för ersättningen fastställs betraktas en timme (60 min) som längden av en undervisningstimme (45 min).

2. Den tid som används för att förbereda undervisningen bestäms utifrån kursens omfattning (studiepoäng, sp) och huruvida det är fråga om en ny, förnyad eller återkommande kurs.

  Återkommande kurs Förnyad kurs Ny kurs
1-3 sp 5 h 15 h  30 h
4-6 sp 10 h  30 h 50 h
7-9 sp 15 h  45 h 70 h
minst 10 sp 20 h 60 h

90 h

3. Den tid som används för handledning av undervisningen och för granskning och bedömning av kursprestationer bestäms utifrån det planerade antalet studenter:

  • 1–30 studenter = 10 h
  • 31–70 studenter = 20 h
  • 71–120 studenter = 30 h
  • Mer än 120 studenter = 40 h

Delade kurser som förbereds tillsammans

Om flera lärare deltar i undervisningen (delade kurser) och de tillsammans förbereder undervisningshelheten, överenskoms det med lärarna till vilka delar var och en deltar i att hålla undervisningstimmarna, i förberedningen av undervisningen, i handledningen och granskningen av kursprestationer, i att ge respons och bedöma studieprestationer samt i andra behövliga uppgifter. Utifrån detta bestäms den arbetstid som respektive lärare använder för timundervisning. Om det inte finns någon överenskommelse med lärarna om fördelningen av undervisningsuppgifterna, anses den arbetstid som respektive lärare använder för undervisningen vara lika stor.

Fastställande av arbetstiden för ett enskilt undervisningstillfälle och en kurs som består av flera lärares enskilda undervisningstillfällen

Om en lärare som inte är anställd vid universitetet håller en enskild föreläsning eller ett annat undervisningstillfälle, anses arbetstiden vara undervisningstimmen och förberedelsetiden vara två timmar per undervisningstimme.

Exempel: Läraren håller en föreläsning och undervisningstimmarna är sammanlagt 90 minuter. Förberedelserna anses kräva fyra timmar tid (2 h * 2). Lön betalas för sammanlagt 6 timmar.

Lärarnas arbetstid fastställs på detta sätt också på kurser som består av flera lärares enskilda undervisningstillfällen.

Kurser som består av flera lärares enskilda undervisningstillfällen kan också ha en lärare som allmänt ansvarar för handledningen av studenterna på kursen och för granskningen och bedömningen av kursprestationer. Den andel av av undervisningstiden som en sådan lärare använder för handledning samt granskning och bedömning av kursprestationer bestäms enligt det planerade antalet studenter på det sätt som beskrivits ovan.

Ersättningar som betalas till personal utanför universitetet för utarbetande och be-dömning av tentamina samt handledning av avhandlingar

Om en lärare utanför universitetet utarbetar eller bedömer en tentamen utan att det är fråga om timundervisning som beskivit ovan, utbetalas ersättning för utarbetandet och bedömningen av tentamen enligt denna punkt. För utarbetande och bedömning av en tentamen utbetalas arvoden enligt följande:

  • Arvode för utarbetande av en tentamen: 50 euro.
  • Arvode för korrigering och bedömning av en tentamen: 50 euro per påbörjat tiotal studenter.
  • Det arvode som utbetalas för korrigering och bedömning av en separat essä eller inlärningsuppgift är 10 euro per student.

För handledning och granskning av en avhandling utbetalas följande arvoden:

  • Granskning av avhandling inom lägre högskoleexamen: 50 euro
  • Granskning av avhandling inom högre högskoleexamen: 125 euro
  • Granskning av licentiatavhandling: 150 euro
  • Förhandsgranskning av doktorsavhandling: 400 euro
  • Arvode för opponent: 500 euro

För handledning av fördjupade studier där minst 10 timmar handledningsarbete ingår (magisteravhandling) betalas en ersättning på 300 euro.

För handledning av påbyggnadsstudier där minst 10 timmar handledningstimmar ingår per år betalas en ersättning på 500 euro. Ersättning för handledning av påbyggnadsstudier betalas för högst fyra års tid. På enhetsnivå är det möjligt att avvika från beloppet på den ersättning som betalas för handledning av påbyggnadsstudier och från den arbetstid som används för handledningen.

Se även Instruktioner för studerande

Du hittar relaterat innehåll för studerande i Studietjänsten.