Tavoitteena on teorian ja käytännön vuoropuhelun kautta:
Opettajalle ja ohjaajalle:
- Tarjota konkreettisia työvälineitä oman työn tueksi (opetukseen, hopsaukseen, portfoliotyöhön jne.);
- hahmottaa uravalmiuksien kehittyminen koko opintopolun mittaisena ja monimuotoisena prosessina ja
- havainnollistaa, miten ja miksi urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse ennen kaikkea opiskeluhyvinvoinnin ja -motivaation tukemisesta.
Opiskelijalle:
- Opetukseen ja ohjaukseen integroimiesi tehtävien ja keskustelujen kautta lisätä ymmärrystä siitä, mistä urasuunnittelussa on kyse ja tarjota välineitä opiskelijan omien uravalmiuksien kehittämiseen.
- Huom! Opiskelijoille on julkaistu oma itseopiskelumateriaalien kokonaisuus Työkaluja uran ja tulevaisuuden suunnitteluun. Vinkkaathan opiskelijoillesi myös siitä!
Opiskelumotivaation ja -hyvinvoinnin tukemista
On tärkeä huomata, että urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse opiskelumotivaation ja -hyvinvoinnin tukemisesta. Elina Marttinen (2017) havaitsee väitöskirjassaan, että nuoret aikuiset ovat tänä päivänä enemmän hukassa identiteettinsä kanssa kuin koskaan ennen ja korostaa konkreettisten, omaan tulevaisuuteen ja uraan kohdistuvien tavoitteiden merkitystä oman (asiantuntija-)identiteetin rakentamisessa.
Urasuunnittelussa on siis kyse holistisesta tulevaisuuteen orientoitumisesta ja oman identiteetin työstämisestä, ja sen keskeisimmät elementit ovat toimijuus ja merkityksellisyys. Tristram Hooley (2017) määritteleekin uran poluksi, joka kulkee koko elämän läpi sisältäen oppimisen ja työskentelyn.
Urasuunnittelu on näin ollen alkanut jo ennen opintoja ja jatkuu myös sen jälkeen. Näin jokaiseen elämän suunnanottoon liittyy aina myös urasuunnittelua tai tulevaisuuteen orientoitumista – oli se sitten luonteeltaan strategista tai sattumanvaraisempaa.
Opiskelijan on siis tärkeää hahmottaa, miten opiskelu kytkeytyy hänen omaan urasuunnitteluunsa ja mitä relevanssia ja potentiaalia omalla asiantuntijuudella on työuran ja muiden elämänalueiden kannalta. Tämä vaatii kuitenkin aktiivista työstämistä, eikä tapahdu itsestään.
Asiantuntijuus pääomina
Materiaalipankin teoreettisena viitekehyksenä on Michael Tomlinsonin (2017) kehittämä malli, jossa asiantuntijuus hahmotetaan erilaisina pääomina. Mallissa työllistymis- ja uravalmiudet voidaan jakaa viiteen erilaiseen pääomaan, joiden kartuttaminen muodostaa pohjan opintoaikaiselle asiantuntijaidentiteetille, urasuunnittelulle ja työelämään siirtymiselle. Pääomia kerrytetään paitsi opinnoissa, myös muiden kokemusten kautta ja ne sisältävät inhimillisiä, sosiaalisia, kulttuurisia,psykologisia ja identiteettiin liittyviä valmiuksia.
Näistä valmiuksista inhimillinen pääoma kytkeytyy eniten oppimiseen ja osaamisen kertymiseen,sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma taas kytkeytyvät toimintaympäristöihin. Psykologinen pääoma ja identiteettipääoma puolestaan tulevat lähimmäksi yksilöä itseään.
Pääomamalli auttaa hahmottamaan urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun koko opintopolun mittaisena prosessina. Yksittäisillä interventioilla, kuten erillisillä työelämäkursseilla, on aina haasteena se, että osalle opiskelijoista pohdinnat tulevat eteen väärään aikaan. Lisäksi urasuunnittelun keskeiset kysymykset ja pääomatarpeet ovat todennäköisesti erilaisia kandin johdantokurssin ja graduseminaarin osallistujilla. Materiaalipankki antaa työkaluja teemojen nivomiseksi opetukseen opintojen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti ja muuhun substanssiin linkittyen.
Opiskelijan kokemukset opettajan työvälineinä
Seuraava kuvaaja (pdf) havainnollistaa, miten opiskelijan tulevaisuuspohdinnat ja asiantuntijaidentiteetti kehittyvät opinnoissa (ja muilla elämänalueilla) hankittujen kokemusten kautta. Kyseessä on jatkuva ja hermeneuttinen prosessi: uudet kokemukset vaikuttavat ajatteluun ja kokemukseen itsestä, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, millaisten uusien kokemusten pariin opiskelija seuraavaksi hakeutuu ja niin edelleen.
Opettajalle opiskelijoiden tulevaisuuskysymykset eivät välttämättä aina selkeästi näyttäydy, mutta on tärkeä huomata, että opettaja, ohjaaja ja koulutusohjelma tarjoavat opiskelijalle juuri niitä välineitä, joilla tämä hakee vastauksia omiin tulevaisuuspohdintoihinsa. Näitä kuvaavat sinivihreät ympyrät. Ne ovat luonteeltaan opintojen sisältöihin, opiskelutapoihin, kokemuksiin ja vuorovaikutukseen perustuvia ja niveltyvät ajallisesti koko opintopolulle. Osa on syvällä opintojen ytimessä, osa on työelämään, omaan alaan ja verkostoitumiseen liittyviä opinnollistettuja sisältöjä.
Urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse opiskelijan prosessien tukemisesta. Tuelle keskeistä on opiskelijoiden omien opintojen, muiden kokemusten ja tulevaisuuspohdintojen välisten linkitysten löytäminen ja tutkailu. Materiaalipankin tehtävät on suunniteltu avuksesi juuri tähän tarkoitukseen: ne hyödyntävät opiskelijan omia kokemuksia tulevaisuuspohdintojen pontimena ja materiaalina, ja antavat liikkumatilaa niin, että jokainen voi lähestyä tehtäviä omasta prosessistaan käsin.
Tulevaisuuteen orientoitumisen ja asiantuntijaksi kasvun prosessit ovat yksilöllisiä ja etenevät kullakin omaa tahtiaan. Opintopolun vaihe kuitenkin vaikuttaa siihen, millaista tukea milloinkin tarvitaan: maisterivaiheessa oma asiantuntijaidentiteetti on keskimäärin vähintään jo jollain tavoin tunnistettavissa, kun taas kandin 1. vuosikurssilla koko sana saattaa kuulostaa kovin kaukaiselta. Tohtoriopiskelijoilla pääomiin ja tulevaisuuspohdintoihin vaikuttaa esimerkiksi se, ovatko he suuntautumassa urallaan yliopiston sisä- vai ulkopuolelle.
