Urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuen materiaalipankki

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt.

Tervetuloa uraohjaajien toteuttamaan materiaalipankkiin. Materiaalipankin avulla voit integroida ura- ja tulevaisuudensuunnittelua, asiantuntijaksi kasvua ja työelämäorientaatiota tukevia teemoja ja tehtäviä osaksi opetustasi ja ohjaustasi uudella tavalla.

Materiaalipankki koostuu kolmesta osasta: Aluksi avaamme materiaalipankin tavoitteita sekä sitä, mistä urasuunnittelussa ja sen tuessa on meidän uraohjaajien mielestä kyse. Sitten esittelemme pankin tehtävien teoreettista viitekehystä, ja lopusta löydät joukon tehtäviä, joita voit vapaasti hyödyntää omassa opetuksessasi ja ohjauksessasi.

Me uraohjaajat otamme mielellämme vastaan kommentteja materiaalipankin sisällöstä ja vastaamme kysymyksiisi. Saat meihin yhteyden sähköpostitse osoitteella careerguidance@helsinki.fi.

Mistä on kyse?

Tavoitteena on teorian ja käytännön vuoropuhelun kautta:

Opettajalle ja ohjaajalle:
  • Tarjota konkreettisia työvälineitä oman työn tueksi (opetukseen, hopsaukseen, portfoliotyöhön jne.);
  • hahmottaa uravalmiuksien kehittyminen koko opintopolun mittaisena ja monimuotoisena prosessina ja
  • havainnollistaa, miten ja miksi urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse ennen kaikkea opiskeluhyvinvoinnin ja -motivaation tukemisesta.
Opiskelijalle:
  • Opetukseen ja ohjaukseen integroimiesi tehtävien ja keskustelujen kautta lisätä ymmärrystä siitä, mistä urasuunnittelussa on kyse ja tarjota välineitä opiskelijan omien uravalmiuksien kehittämiseen.
  • Huom! Opiskelijoille on julkaistu oma itseopiskelumateriaalien kokonaisuus Työkaluja uran ja tulevaisuuden suunnitteluun. Vinkkaathan opiskelijoillesi myös siitä!

Opiskelumotivaation ja -hyvinvoinnin tukemista

On tärkeä huomata, että urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse opiskelumotivaation ja -hyvinvoinnin tukemisesta. Elina Marttinen (2017) havaitsee väitöskirjassaan, että nuoret aikuiset ovat tänä päivänä enemmän hukassa identiteettinsä kanssa kuin koskaan ennen ja korostaa konkreettisten, omaan tulevaisuuteen ja uraan kohdistuvien tavoitteiden merkitystä oman (asiantuntija-)identiteetin rakentamisessa.

Urasuunnittelussa on siis kyse holistisesta tulevaisuuteen orientoitumisesta ja oman identiteetin työstämisestä, ja sen keskeisimmät elementit ovat toimijuus ja merkityksellisyys. Tristram Hooley (2017) määritteleekin uran poluksi, joka kulkee koko elämän läpi sisältäen oppimisen ja työskentelyn.

Urasuunnittelu on näin ollen alkanut jo ennen opintoja ja jatkuu myös sen jälkeen. Näin jokaiseen elämän suunnanottoon liittyy aina myös urasuunnittelua tai tulevaisuuteen orientoitumista – oli se sitten luonteeltaan strategista tai sattumanvaraisempaa.

Opiskelijan on siis tärkeää hahmottaa, miten opiskelu kytkeytyy hänen omaan urasuunnitteluunsa ja mitä relevanssia ja potentiaalia omalla asiantuntijuudella on työuran ja muiden elämänalueiden kannalta. Tämä vaatii kuitenkin aktiivista työstämistä, eikä tapahdu itsestään.

Asiantuntijuus pääomina

Materiaalipankin teoreettisena viitekehyksenä on Michael Tomlinsonin (2017) kehittämä malli, jossa asiantuntijuus hahmotetaan erilaisina pääomina. Mallissa työllistymis- ja uravalmiudet voidaan jakaa viiteen erilaiseen pääomaan, joiden kartuttaminen muodostaa pohjan opintoaikaiselle asiantuntijaidentiteetille, urasuunnittelulle ja työelämään siirtymiselle. Pääomia kerrytetään paitsi opinnoissa, myös muiden kokemusten kautta ja ne sisältävät inhimillisiä, sosiaalisia, kulttuurisia,psykologisia ja identiteettiin liittyviä valmiuksia.

Näistä valmiuksista inhimillinen pääoma kytkeytyy eniten oppimiseen ja osaamisen kertymiseen,sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma taas kytkeytyvät toimintaympäristöihin. Psykologinen pääoma ja identiteettipääoma puolestaan tulevat lähimmäksi yksilöä itseään.

Pääomamalli auttaa hahmottamaan urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun koko opintopolun mittaisena prosessina. Yksittäisillä interventioilla, kuten erillisillä työelämäkursseilla, on aina haasteena se, että osalle opiskelijoista pohdinnat tulevat eteen väärään aikaan. Lisäksi urasuunnittelun keskeiset kysymykset ja pääomatarpeet ovat todennäköisesti erilaisia kandin johdantokurssin ja graduseminaarin osallistujilla. Materiaalipankki antaa työkaluja teemojen nivomiseksi opetukseen opintojen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisesti ja muuhun substanssiin linkittyen.

Opiskelijan kokemukset opettajan työvälineinä

Seuraava kuvaaja (pdf) havainnollistaa, miten opiskelijan tulevaisuuspohdinnat ja asiantuntijaidentiteetti kehittyvät opinnoissa (ja muilla elämänalueilla) hankittujen kokemusten kautta. Kyseessä on jatkuva ja hermeneuttinen prosessi: uudet kokemukset vaikuttavat ajatteluun ja kokemukseen itsestä, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, millaisten uusien kokemusten pariin opiskelija seuraavaksi hakeutuu ja niin edelleen.

Opettajalle opiskelijoiden tulevaisuuskysymykset eivät välttämättä aina selkeästi näyttäydy, mutta on tärkeä huomata, että opettaja, ohjaaja ja koulutusohjelma tarjoavat opiskelijalle juuri niitä välineitä, joilla tämä hakee vastauksia omiin tulevaisuuspohdintoihinsa. Näitä kuvaavat sinivihreät ympyrät. Ne ovat luonteeltaan opintojen sisältöihin, opiskelutapoihin, kokemuksiin ja vuorovaikutukseen perustuvia ja niveltyvät ajallisesti koko opintopolulle. Osa on syvällä opintojen ytimessä, osa on työelämään, omaan alaan ja verkostoitumiseen liittyviä opinnollistettuja sisältöjä.

Urasuunnittelun ja asiantuntijaksi kasvun tuessa on kyse opiskelijan prosessien tukemisesta. Tuelle keskeistä on opiskelijoiden omien opintojen, muiden kokemusten ja tulevaisuuspohdintojen välisten linkitysten löytäminen ja tutkailu. Materiaalipankin tehtävät on suunniteltu avuksesi juuri tähän tarkoitukseen: ne hyödyntävät opiskelijan omia kokemuksia tulevaisuuspohdintojen pontimena ja materiaalina, ja antavat liikkumatilaa niin, että jokainen voi lähestyä tehtäviä omasta prosessistaan käsin.

Tulevaisuuteen orientoitumisen ja asiantuntijaksi kasvun prosessit ovat yksilöllisiä ja etenevät kullakin omaa tahtiaan. Opintopolun vaihe kuitenkin vaikuttaa siihen, millaista tukea milloinkin tarvitaan: maisterivaiheessa oma asiantuntijaidentiteetti on keskimäärin vähintään jo jollain tavoin tunnistettavissa, kun taas kandin 1. vuosikurssilla koko sana saattaa kuulostaa kovin kaukaiselta. Tohtoriopiskelijoilla pääomiin ja tulevaisuuspohdintoihin vaikuttaa esimerkiksi se, ovatko he suuntautumassa urallaan yliopiston sisä- vai ulkopuolelle.

Kun opiskelija orientoituu kohti omaa tulevaisuuttaan, hän prosessoi niin omaa osaamistaan, uravalmiuksiaan ja kokemusta omasta asiantuntijuudestaan, rakentuvaa identiteettiään kuin omia tietojaan ja kokemuksiaan työelämästä. Näihin tulevaisuuspohdintoihin vaikuttavat monenlaiset kokemukset opintopolulla ja työelämässä, kuten tutkintovaatimukset, opetussuunnitelma ja substanssiopetus, ura- ja asiantuntijuuskurssit, HOPS-ohjaus ja omaopettajaohjaus, projektit ja muu yhteistyö työelämän kanssa, harjoittelu ja muu opintoihin liittyvä toiminta, kuten järjestötyö tai mentorointi.
 

Pääomat pähkinänkuoressa

Pääomilla tarkoitetaan siis omaan itseen, toimintaympäristöihin ja osaamiseen liittyviä ura- ja työllistymisvalmiuksia, jotka yhdessä muodostavat sen, mitä kutsumme asiantuntijuudeksi.

  • Vaikka pääomat esitellään omina kokonaisuuksinaan, on tärkeä huomata, että ne ovat aina tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään. Niitä käytetään ja tarvitaan aina erilaisissa toimintaympäristöissä, myös opintojen aikana.
  • Pääomien osaamistavoitteiden perusteella voit pohtia, mitkä näkökulmat olisivat opiskelijoillesi tai ohjattavillesi keskeisiä missäkin kohtaa opintoja.
  • Videolta Opinnot, ura ja asiantuntijuus näet, miten olemme avanneet pääoma-ajattelua opintojaan aloittaville opiskelijoille.

Voit katsella Opinnot, ura ja asiantuntijuus -videon tästä linkistä (Unitube-video).

Voit lukea tarkemmin eri pääomista täältä (pdf).

Inhimillinen pääoma
Graduate Capital -mallikuva, inhimillinen pääoma korostettuna.

Inhimillinen pääoma on tutkinnon antamien tietojen, taitojen ja osaamisen kehittämistä kohti asiantuntijuutta.

Keskeiset valmiudet: osaaminen, tiedot, taidot, urataidot

Jakaantuu osa-alueisiin: tutkinnon antamat taidot, työllistymistaidot

Osaamistavoitteet, osa-alueiden painopisteet ja millaisilla tehtävillä inhimillistä pääomaa voi tukea (lataa pdf)
Sosiaalinen pääoma
Graduate Capital -mallikuva, sosiaalinen pääoma korostettuna.

Sosiaalinen pääoma on verkostoja ja sosiaalisia suhteita, joiden avulla edistetään omien vaihtoehtojen tuntemusta ja työmarkkinoille pääsyä.

Keskeiset valmiudet: verkostot, kontaktit, sosiaaliset suhteet, verkostoituminen.

Jakaantuu osa-alueisiin: vaihtoehtojen tuntemus, verkostoituminen

Osaamistavoitteet, osa-alueiden painopisteet ja millaisilla tehtävillä sosiaalista pääomaa voi tukea (pdf)
Kulttuurinen pääoma
Graduate Capital -mallikuva, kulttuurinen pääoma korostettuna.

Kulttuurinen pääoma on eri organisaatioiden, toimijoiden ja sektoreiden kulttuurien ymmärtämistä. Se näkyy kykynä esitellä itsensä ja profiilinsa uskottavalla tavalla.

Keskeiset valmiudet: sisäistetty käytös, symboliset resurssit, kulttuurisesti arvostettu tietämys

Jakaantuu osa-alueisiin: tutkinnon ulkopuolinen osaaminen, oma paikka työmarkkinoilla

Osaamistavoitteet, osa-alueiden painopisteet ja millaisilla tehtävillä kulttuurista pääomaa voi tukea (pdf)
Identiteettipääoma
Graduate Capital -mallikuva, identiteettipääoma korostettuna.

Identiteettipääoma on omien kokemusten, arvojen, motivaation ja saavutusten ymmärtämistä osana omaa tarinaa ja ammatillista profiilia. Se on henkilökohtainen ja yksilöllinen osa-alue.

Keskeiset valmiudet: kokemukset ja henkilökohtainen narratiivi, työllistyvyyteen investointi, identiteetin muodostus

Jakaantuu osa-alueisiin: arvot ja vahvuudet; merkitykset, kokemukset ja suunnitelmat

Osaamistavoitteet, osa-alueiden painopisteet ja millaisilla tehtävillä identiteettipääomaa voi tukea (pdf)
Psykologinen pääoma
Graduate Capital -mallikuva, psykologinen pääoma korostettuna.

Psykologinen pääoma on kykyä sopeutua muuttuviin työmarkkinoihin. Siihen liittyy myös kyky stressin- ja paineensietokyky sekä sinnikkyys. Se on hyvin henkilökohtainen osa-alue.

Keskeiset valmiudet: vastoinkäymisten sietokyky, sopeutuvuus, sinnikkyys

Osaamistavoitteet, osa-alueiden painopisteet ja millaisilla tehtävillä psykologista pääomaa voi tukea (pdf)

Tehtävät

Alta löydät materiaalipankin tehtävät. Tehtävät on jaettu keskeisimmän pääoman mukaan, mutta koska pääomien väliset rajapinnat eivät ole aina yksiselitteisiä ja tehtävät sisältävät useita näkökulmia, on taulukoissa mainittu myös, mihin muihin pääomiin kukin tehtävä liittyy.

Taulukosta näet myös, onko tehtävä suunniteltu pääasiallisesti opetukseen vai ohjaukseen ja onko se yksilö- vai ryhmätehtävä (vai molempia). Tehtävät latautuvat valmiina PowerPoint-esityksinä Moodlesta. Saadaksesi tehtävätiedostot avattua, sinun pitää kirjautua Moodleen.

Jokaisen tehtävän alussa on Opettajalle-dia, jossa avataan tehtävän tavoitteet, toteutustavat ja vinkit purkamiseen. Dialla myös mainitaan, mikäli tehtävä edellyttää edeltäviä tehtäviä. Jotkut tehtävät sisältävät myös osatehtäviä. Opettajalle-dialla on myös arvioitu tehtävään käytettävää aikaa. Huomioithan, että dioihin lisätyt hyperlinkit toimivat vain esitystilassa (presentation mode).

Osa tehtävistä, kuten Elämänviiva ja Meta-CV, soveltuvat myös pidempien kaarien kehystehtäviksi, joihin voi integroida muita materiaalipankin tehtäviä esimerkiksi eri kohdissa kurssia, opiskelijoiden portfoliossa tai muussa pitkittäistoteutuksessa. Myös tästä kerrotaan Opettajalle-dialla.

Inhimillinen pääoma

Tehtävän nimi (linkki tehtävään Moodlessa, edellyttää kirjautumista)

Tehtävän kuvaus

Muut tehtävään liittyvät pääomat

Liittyykö tehtävä olennaisesti opetukseen vai

ohjaukseen

Tehtävän ensisijainen 

työskentelytapa (yksilö- vai ryhmätehtävä)

CV:n laatiminen Opiskelija tutustuu CV:n laatimisen perusteisiin. Vertaisryhmässä opiskelija saa palautetta CV:stään toisilta opiskelijoilta. kulttuurinen opetus yksilö (CV) + ryhmä (vertais-palaute)
Digitaaliset ura- ja työnhakutaidot: Someta duuniin -sivusto Sivusto, josta löytyy materiaalia Digitaaliset urataidot -tehtävän tueksi. kulttuurinen, identiteetti opetus yksilö
Digitaaliset ura- ja työnhakutaidot Opiskelija tutustuu digitaalisen ympäristön merkitykseen urasuunnittelussa ja työnhaussa sekä pohtii konkreettisia toimia omien digitaalisten urataitojensa kehittämiseen. kulttuurinen, identiteetti opetus yksilö + ryhmä
Hakemuskirje Tehtävässä käydään läpi hakemuskirjeen perusrakennetta. Opiskelija saa myös vertaispalautetta kirjoittamastaan hakemuskirjeestä. kulttuurinen opetus yksilö + ryhmä
Osaamisen osa-alueet ja oman osaamisen tunnistaminen Opiskelija pohtii omaa osaamistaan ja jaottelee sitä erilaisiin osa-alueisiin. kulttuurinen, identiteetti opetus yksilö + ryhmä
Työelämäyhteistyön käsikirja opiskelijalle Käsikirja, joka tarjoaa opiskelijalle erilaisia näkökulmia työelämään valmistautumiseen sekä työelämän tuomiseen lähemmäksi omia opintoja. kulttuurinen opetus yksilö
Työhaastatteluun valmistautuminen Työhaastattelusimulaatiossa opiskelija harjoittelee työhaastattelutilannetta ja saa vinkkejä työhaastatteluun valmistautumiseen. kulttuurinen, sosiaalinen, identiteetti, psykologinen opetus ryhmä
Työnhaun prosessi ja siihen liittyvät tehtäväkortit Opiskelija hahmottelee kokonaiskuvaa työnhaun prosessista ja siihen liittyvistä aihealueista. kulttuurinen opetus ryhmä
Sosiaalinen pääoma

Tehtävän nimi (linkki tehtävään Moodlessa, edellyttää kirjautumista)

Tehtävän kuvaus

Muut tehtävään liittyvät pääomat

Liittyykö tehtävä olennaisesti opetukseen vai

ohjaukseen

Tehtävän ensisijainen 

työskentelytapa (yksilö- vai ryhmätehtävä)

Informaatio-haastattelu ja muokattava Word-pohja opettajalle Opiskelija etsii henkilön, joka työskentelee kiinnostavassa työtehtävässä tai organisaatiossa, ja haastattelee tätä. kaikki opetus yksilö+ ryhmä (tehtävän purku)
Työllistyminen: vaihtoehtojen tuntemus Tehtävien (4 kpl) tavoitteena on auttaa opiskelijaa näkemään missä kaikkialla hänen alaltaan valmistuvat voivat työskennellä sekä laajentaa näkemystä oman alan työllisyyteen liittyvissä asioissa. - opetus yksilö + ryhmä
Työn ja työllistymisen eri muodot Tehtävien (3 kpl) avulla opiskelija tutustuu ammattiliittoihin, työnantajajärjestöihin, yrittäjyyteen sekä pohtii omaa asemaansa yhteiskunnassa. kulttuurinen opetus yksilö
Verkostot Tehtävien (4 kpl) tavoitteena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään verkostojen merkitys sekä tunnistamaan ja hyödyntämään omaa verkostoa. kulttuurinen, identiteetti opetus yksilö
Kulttuurinen pääoma

Tehtävän nimi (linkki tehtävään Moodlessa, edellyttää kirjautumista)

Tehtävän kuvaus

Muut tehtävään liittyvät pääomat

Liittyykö tehtävä olennaisesti opetukseen vai

ohjaukseen

Tehtävän ensisijainen 

työskentelytapa (yksilö- vai ryhmätehtävä)

Harjoittelun tuoma osaaminen Opiskelija pohtii omaa osaamistaan ja sen kasvattamista erityisesti harjoittelun näkökulmasta. Tehtävät (3 kpl) voi suorittaa joko ennen tai jälkeen harjoittelun.  kaikki opetus/ ohjaus yksilö
Osaamistutka Osaamistutkan avulla opiskelija näkee millaisia taitoja ja osaamista alalta valmistuneet ovat kehittäneet opintojensa aikana. inhimillinen opetus/ ohjaus yksilö
Tulevaisuuden työelämätaidot ja työelämän murros Tehtävien (3 kpl) avulla opiskelija pohtii tulevaisuuden työelämäosaamista sekä omaa asemaansa muuttuvilla työmarkkinoilla. inhimillinen, sosiaalinen opetus yksilö
Työpaikka-ilmoitukset - lukeminen ja tulkinta Opiskelija etsii työpaikkailmoituksia eri lähteistä ja oppii tulkitsemaan niitä. sosiaalinen opetus yksilö
Identiteettipääoma

Tehtävän nimi (linkki tehtävään Moodlessa, edellyttää kirjautumista)

Tehtävän kuvaus

Muut tehtävään liittyvät pääomat

Liittyykö tehtävä olennaisesti opetukseen vai

ohjaukseen

Tehtävän ensisijainen

työskentelytapa (yksilö- vai ryhmätehtävä)

Elämänviiva Opiskelija jäsentää omaa polkuaan kehittyvän asiantuntijuuden ja koulutuksen näkökulmasta.  Kaikki pääomat. Voi integroida muita tehtäviä. Molemmat. Esim. portfolio- tai hops-työskentelyyn. yksilö
Kerro alastasi

Opiskelija jäsentää ja havainnoi, miten hänen kiinnostuksensa

alan sisällä ovat kehittyneet ajan myötä.

inhimillinen opetus ryhmä
Kirkasta arvosi Opiskelija tunnistaa tehtävien (2 kpl) avulla itselleen keskeisiä arvoja ja pohtii niiden toteutumista omassa elämässään. kaikki pääomat opetus/

ohjaus
yksilö
Kolme profiilitekstiä Opiskelija analysoi ja sanoittaa omia arvojaan, motivaatioitaan ja vahvuuksiaan työnhaun kontekstissa. inhimillinen, psykologinen opetus yksilö
Meta-CV

Opiskelija dokumentoi ja havainnoi ajattelunsa ja asiantuntijuutensa kehittymistä pitkällä aikavälillä.

kaikki pääomat opetus yksilö
Onnistumisen analyysi

Opiskelija etsii toisen kertomuksesta taitoja ja vahvuuksia ja saa vastaavaa palautetta omasta tarinastaan.

inhimillinen opetus ryhmä
Sido osaaminen kokemukseen (STAR) Opiskelija havainnoi ja sanoittaa osaamistaan ja vahvuuksiaan analysoimalla kokemuksiaan. inhimillinen, psykologinen opetus ensisijaisesti ryhmä
Urasuunnittelun tilannekartoitus

Opiskelija analysoi tulevaisuuskysymyksiinsä vaikuttavia tekijöitä ja muodostaa jatkosuunnitelmia.

kaikki ensisijaisesti ohjaus yksilö
Vahvuudet - tunnista luonteenvahvuutesi Opiskelija tunnistaa itselleen ominaisimpia luonteenvahvuuksia itsearvioinnin ja/tai VIA-luonteenvahvuustestin avulla. psykologinen opetus/

ohjaus
yksilö
Vertailun vaarat

Opiskelija analysoi kriittisesti kohtaamiensa esimerkkitarinoiden

vaikutusta urapohdintoihinsa.

kulttuurinen, psykologinen opetus ryhmä
Visiosta fiksuun tavoitteeseen

Opiskelija hahmottelee ja analysoi omia visioitaan ja tavoitteitaan eri aikaväleillä.

kulttuurinen, inhimillinen molemmat yksilö
Psykologinen pääoma

Tehtävän nimi (linkki tehtävään Moodlessa, edellyttää kirjautumista)

Tehtävän kuvaus

Muut tehtävään liittyvät pääomat

Liittyykö tehtävä olennaisesti opetukseen vai

ohjaukseen

Tehtävän ensisijainen

työskentelytapa (yksilö- vai ryhmätehtävä)

Pitkän tähtäimen tavoite BHAG Opiskelija rohkaistuu kuvittelemaan ja sanallistamaan pitkän tähtäimen tavoitteitaan. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö
Resilienssi - kolme onnistumiskokemusta Opiskelija vahvistaa psyykkistä selviytymiskykyään tarkastelemalla onnistumiskokemuksiaan ja niistä nousevia vahvuuksiaan. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö/

ryhmä
Resilienssi - toimivat keinot Opiskelija vahvistaa psyykkistä palautumiskykyään tunnistamalla aiemmin toimineita toiminta- ja ajattelutapojaan. identiteetti, sosiaalinen opetus/

ohjaus
yksilö
Resilienssi - varaudu haasteisiin Opiskelija tunnistaa esim. alkavaan vaativaan projektiin liittyviä haasteita ja pohtii suhtautumistapoja niiden varalle. kaikki pääomat ohjaus yksilö/

ryhmä
Selkeytä motivaatiotasi Opiskelija tunnistaa asioita, jotka motivoivat häntä opinnoissa, työssä ja elämässä yleensä. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö
Tulevaisuuden muistelu Opiskelija sanallistaa tulevaisuuden toiveitaan sekä prosesseja, tapahtumia ja toimintastrategioita, jotka mahdollistavat toiveiden toteutumisen. kaikki pääomat opetus/

ohjaus
yksilö
Tunnista aikavarkaasi Opiskelija oppii tunnistamaan ja ratkaisemaan ajankäyttönsä keskeisiä haasteita. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö
Tunnista oma päätöksentekotyylisi Opiskelija oppii tunnistamaan, analysoimaan ja arvioimaan omaan päätöksentekoonsa vaikuttavia tekijöitä. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö
Tunnista oma urasuunnittelutyylisi sekä tehtävään liittyvä taustamateriaali Opiskelija tutustuu erilaisiin urapolkuihin ja urasuunnittelun tyyleihin esimerkkitarinoiden avulla ja jäsentää omaa suhdettaan niihin. identiteetti opetus/

ohjaus
yksilö
Vaikuttamisen kehät Opiskelija oppii tunnistamaan ja priorisoimaan asioita, joihin hänellä on päätös- ja vaikutusmahdollisuuksia ja suuntaamaan voimavaransa niihin.

 
kaikki pääomat ohjaus yksilö

Miten valitsen tehtävät?

Kun pohdit mitä tehtäviä materiaalipankista valita, tai mietitte porukalla esimerkiksi ops-työn yhteydessä miten tukea opiskelijoiden urasuunnittelua ja asiantuntijaksi kasvua pitkin opintopolkua, on työhön tarjolla tukea.

Osaamistavoitteet

Jokaiseen pääomaan liittyy omat osaamistavoitteensa. Löydät ne Pääomat pähkinänkuoressa -luvusta. Sinulla voi olla käsitys (tai voit keskustella opiskelijoiden kanssa) siitä, millaisten asioiden kanssa opiskelijat tyypillisesti kaipaavat tukea tai mitkä kysymykset heitä mietityttävät opintojen eri vaiheissa tai eri kurssien yhteydessä. Osaamistavoitteet auttavat hahmottamaan, mihin teemoihin pohdinnat tai tuen tarpeet liittyvät ja valitsemaan niihin liittyviä tehtäviä. 

Kudin.fi-itsearviointityökalu opiskelijalle

Kudin.fi-sovellus on itsearviointiväline, joka tukee opiskelijan urasuunnittelua opintopolun aikana. Opiskelija arvioi omia uravalmiuksiaan vastaamalla 1-3 erilaiseen kyselyyn ja saa vastaustensa perusteella palautteen ja vinkkejä aihealueiden jatkotyöstämiseen.

Kyselyistä ensimmäinen ja laajin, Ura- ja työllistymisvalmiudet, perustuu pääomamalliin. Voit teettää sen esimerkiksi kurssin ennakkotehtävänä tai laajempana kyselynä ops-työn yhteydessä ja kerätä anonyymia palautetta siitä, minkä teemojen kanssa opiskelijat kaipaavat eniten tukea. 

Sovellus on kehitetty kansallisessa Työpeda-hankkeessa Helsingin, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyönä.

Uraohjaajat

Materiaalipankin hyödyntämiseen voit aina pyytää myös uraohjaajien tukea. Autamme mielellämme niin yksittäisten kurssien suunnittelussa kuin laajempien kokonaisuuksien työstämisessä. Tulemme mieluusti myös keskustelemaan aiheesta esimerkiksi koulutusohjelman johtoryhmässä tai muussa sopivassa tilaisuudessa.

Kudin.fi-ohjauskortit ohjauksen tukena 

Kudin.fi on suunniteltu erityisesti ohjauksen tueksi, joten sitä voi hyödyntää esimerkiksi osana hops- tai omaopettajaohjausta.

Voit pyytää ohjattaviasi tekemään haluamansa kyselyn / kyselyt sivustolla ennen ohjaustapaamista ja käyttää opiskelijan saamaa palautetta keskustelun pohjana.

Tässä sinua auttavat myös Kudin.fi-ohjauskortit. Opiskelijan saaman palautteen jokaiselle osa-alueelle on oma korttinsa, jossa on enemmän tietoa, mistä osa-alueessa on kyse sekä osa-alueeseen liittyvä tehtävä, jonka voit antaa opiskelijalle.

  • Saat kortit tästä käyttöösi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi pdf-muodossa. 
  • Suosittelemme rinnalle kuitenkin fyysistä korttipakkaa, sillä ohjaustilanteessa se on usein sähköistä kätevämpi.
  • Korttipakat ovat maksuttomia ja voit tilata niitä itsellesi ja kollegoillesi osoitteesta careerguidance@helsinki.fiMainitsethan viestissä montako pakkaa haluat, millä kielillä ja mihin osoitteeseen haluat toimituksen. Ei kannata kursailla, pakkoja kyllä riittää.