Materialbank till stöd för karriärplanering och expertisutveckling

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll.

 

Välkommen till den här materialbanken som har skapats av karriärvägledare. Med hjälp av materialbanken kan du integrera teman och uppgifter som stöder karriär- och framtidsplanering, expertisutveckling och arbetslivsorientering som en del av din undervisning och handledning på ett nytt sätt. 

Materialbanken består av tre delar: först behandlar vi materialbankens mål och vad vi karriärhandledare tycker att karriärplaneringen och dess stöd går ut på. Sedan presenterar vi en teoretisk referensram för bankens uppgifter, och i slutet hittar du en rad uppgifter som du fritt kan använda dig av i din egen undervisning och handledning. 

Vi karriärhandledare tar gärna emot kommentarer om materialbankens innehåll och besvarar gärna dina frågor. Du når oss via adressen careerguidance@helsinki.fi

Vad handlar det om?

Målet är att erbjuda verktyg som utgår från en dialog mellan teori och praktik. 

För lärare och handledare: 
  • Konkreta verktyg för att stödja arbetet (undervisning, utarbetandet av individuella studieplaner, portfoliearbete osv.) 

  • Att se utvecklingen av karriärfärdigheter som en mångsidig process som fortsätter under hela studievägen. 

  • Att konkretisera på vilket sätt och varför stöd för karriärplaneringen och att växa in i rollen som expert framför allt handlar om att stödja studievälbefinnande och studiemotivation. 

För studenter: 

Att öka förståelsen för vad karriärplaneringen handlar om genom de uppgifter och diskussioner som du integrerar i undervisningen och handledningen och att tillhandahålla verktyg för att utveckla studenternas karriärfärdigheter. 

Stöd för studiemotivation och studievälbefinnande 

Det är viktigt att märka att när det gäller stödet för karriärplaneringen och expertisutvecklingen är det fråga om att stödja studiemotivation och studievälbefinnande. Elina Marttinen (2017) konstaterar i sin doktorsavhandling att dagens unga vuxna är mer vilsna än någonsin med sin identitet och hon betonar vikten av konkreta mål för framtiden och karriären när det gäller att bygga upp en egen (expert)identitet. 

Med andra ord handlar karriärplaneringen om en holistisk orientering mot framtiden och att arbeta med ens egen identitet, och dess viktigaste element är agens och betydelsefullhet. Tristram Hooley (2017) definierar karriären som en väg som fortsätter genom hela livet och som omfattar lärandet och arbetet. 

Därför har karriärplaneringen börjat redan före studierna och den fortsätter också därefter. Således innebär kursändringar i livet alltid karriärplanering eller orientering mot framtiden – oavsett om det är strategiskt eller slumpmässigt. 

Det är därför viktigt att studenten uppfattar hur studierna är kopplade till hens egen karriärplanering och vilken relevans och potential hens egen expertis har med tanke på karriären och andra livsområden. Detta kräver dock aktiv bearbetning, och det sker inte av sig själv. 

Expertis som kapital 

Materialbankens teoretiska referensram är Michael Tomlinsons (2017) modell där expertis ses som olika slags kapital. Enligt modellen kan sysselsättnings- och karriärfärdigheter delas in i fem olika typer av kapital, och genom att förkovra dem bildas en grund för studietidens expertidentitet, karriärplanering och övergång till arbetslivet. Kapital utökas inte bara genom studier utan också genom andra erfarenheter, och de omfattar mänskliga, sociala, kulturella, psykologiska och identitetsrelaterade färdigheter. 

Av dessa färdigheter är det mänskliga kapitalet mest kopplat till lärande och kunskap, medan det sociala och det kulturella kapitalet är kopplade till verksamhetsmiljöer. Det psykologiska och det identitetsrelaterade kapitalet står däremot närmast själva individen. 

Kapitalmodellen gör det lättare att se karriärplaneringen och expertisutvecklingen som en process som pågår under hela studievägen. Problemet med enskilda interventioner, till exempel separata arbetslivskurser, är att det är fel tidpunkt för en del studenter att fundera på dessa frågor. Dessutom är det sannolikt att de centrala frågorna och kapitalbehoven som gäller karriärplaneringen skiljer sig åt mellan deltagarna i en introduktionskurs på kandidatnivå och i ett pro gradu-seminarium. Materialbanken ger verktyg för att koppla samman teman med undervisningen på ett ändamålsenligt sätt och genom att länka dem till den övriga substansen i olika skeden av studierna. 

Studenternas erfarenheter som lärarens verktyg 

Följande graf visar hur studentens framtidsfunderingar och expertidentitet utvecklas genom de erfarenheter som samlats under studierna (och inom andra livsområden). Det handlar om en kontinuerlig och hermeneutisk process: nya erfarenheter påverkar tänkandet och erfarenheten av sig själv, vilket för sin del påverkar hurdana nya erfarenheter studenten söker sig till och så vidare. 

Läraren kan inte alltid se studenternas framtidsfrågor tydligt, men det är viktigt att ta i beaktande att läraren, handledaren och utbildningsprogrammet erbjuder studenten precis de verktyg som hen använder när hen söker svar på sina frågor om framtiden. Dessa avbildas med blågröna cirklar. De bygger på studiernas innehåll, studievanor, erfarenheter och interaktion och de är aktuella under hela studievägen. En del av dem ligger djupt i studiernas kärna, en del är kunskaper som visats på annat sätt och som anknyter till arbetslivet, branschen och nätverksbildning.  

När det gäller karriärplanering och expertisutveckling är det fråga om att stödja studentens processer. Det centrala i stödet är att hitta och fundera på länkningar mellan studentens egna studier, andras erfarenheter och framtidsfunderingar. Materialbankens uppgifter är utformade för att hjälpa dig med just detta: de utnyttjar studentens egna erfarenheter som stimulering och material för framtidsfunderingar, och de ger utrymme för att alla kan närma sig uppgifterna utifrån sin egen process. 

Processerna kring orientering mot framtiden och expertisutveckling är individuella och var och en framskrider i sin egen takt. Studievägens fas påverkar ändå vilken typ av stöd som behövs i olika skeden: på magisterstadiet är den egna expertidentiteten i genomsnitt åtminstone på något sätt identifierbar, medan ordet kan låta mycket avlägset under det första året på kandidatnivå. Doktoranders kapital och framtidsfunderingar påverkas till exempel av om de tänker inrikta sig på en karriär inom eller utanför universitetet. 

täytä

Kapital i ett nötskal

Med kapital avses alltså karriär- och sysselsättningsfärdigheter som anknyter till individen, verksamhetsmiljöer och kompetens och som tillsammans utgör det vi kallar expertis. 

  • Trots att kapitalen presenteras som sina egna helheter är det viktigt att notera att de alltid har ett nära samband med varandra. De används och behövs alltid i olika verksamhetsmiljöer, även under studierna. 
  • Utgående från kapitalens kompetensmål kan du fundera på vilka perspektiv som skulle vara centrala för dina studenter och i vilket skede av deras studier. 
  • På videon om studier, karriär och expertis kan du se hur vi har presenterat kapitaltänkandet för studenter som inleder sina studier. 

Du kan titta på videon om studier, karriär och expertis via denna länk (Unitube-video)

Du kan läsa mer om olika kapital här (pdf)

Humankapital
Graduate Capital -mallikuva, inhimillinen pääoma korostettuna.

Humankapitalet innebär att utveckla de kunskaper, färdigheter och kompetenser som utbildningen ger i riktning mot expertis. 

Centrala färdigheter: kompetenser, kunskaper, färdigheter, karriärfärdigheter 

Delas in i delområden: kompetenser som utbildningen ger, sysselsättningsfärdigheter. 

Kunskapsmålen, tyngdpunkterna i olika delområden och hurdana uppgifter som kan användas för att stödja det mänskliga kapitalet (ladda ner pdf) 
Socialt kapital
Graduate Capital -mallikuva, sosiaalinen pääoma korostettuna.

Det sociala kapitalet är nätverk och sociala relationer som främjar kunskaper om ens egna alternativ och tillträde till arbetsmarknaden. 

Centrala färdigheter: nätverk, kontakter, sociala relationer, nätverksskapande. 

Delas in i delområden: kunskaper om alternativ, nätverksskapande 

Kunskapsmålen, tyngdpunkterna i olika delområden och hurdana uppgifter som kan användas för att stödja det sociala kapitalet (ladda ner pdf) 
Kulturellt kapital
Graduate Capital -mallikuva, kulttuurinen pääoma korostettuna.

Det kulturella kapitalet innebär att förstå kulturerna hos olika organisationer, aktörer och sektorer. Det yppar sig som förmågan att presentera sig själv och sin profil på ett trovärdigt sätt. 

Centrala färdigheter: tillägnat beteende, symboliska resurser, kulturellt uppskattad kunskap 

Delas in i delområden: kunnande utanför examen, egen plats på arbetsmarknaden 

Kunskapsmålen, tyngdpunkterna i olika delområden och hurdana uppgifter som kan användas för att stödja det kulturella kapitalet (ladda ner pdf) 
Identitetskapital
Graduate Capital -mallikuva, identiteettipääoma korostettuna.

Identitetskapitalet innebär att förstå sina egna erfarenheter, värderingar, motivation och prestationer som en del av ens egen historia och professionella profil. Det är ett personligt och individuellt delområde. 

Centrala färdigheter: erfarenheter och personlig berättelse, investeringar i anställbarhet, identitetsbildning 

Delas in i delområden: värderingar och styrkor, betydelser, erfarenheter och planer

Kunskapsmålen, tyngdpunkterna i olika delområden och hurdana uppgifter som kan användas för att stödja identitetskapitalet (ladda ner pdf) 
Psykologiskt kapital
Graduate Capital -mallikuva, psykologinen pääoma korostettuna.

Det psykologiska kapitalet handlar om förmågan att anpassa sig till en föränderlig arbetsmarknad. Också stresstålighet och uthållighet hänger ihop med det. Det är ett mycket personligt område. 

Centrala färdigheter: förmågan att tåla motgångar, anpassningsförmåga, uthållighet  

Kunskapsmålen, tyngdpunkterna i olika delområden och hurdana uppgifter som kan användas för att stödja det psykologiska kapitalet (ladda ner pdf) 

Uppgifter

Nedan hittar du materialbankens uppgifter. Uppgifterna har grupperats enligt det viktigaste kapitalet, men eftersom gränserna mellan de olika kapitalen inte alltid är entydiga och uppgifterna innehåller flera aspekter nämns det i tabellerna vilka andra kapital uppgiften hör ihop med. 

I tabellen visas också om uppgiften huvudsakligen är utformad för undervisning eller handledning och om den är en individuell uppgift eller en gruppuppgift (eller båda). Uppgifterna kan laddas ned som färdiga PowerPoint-presentationer från Moodle. För att kunna öppna filerna måste du logga in på Moodle. 

I början av varje presentation finns det en bild för lärare där det förklaras vilka mål uppgiften har och hur den kan genomföras och gås igenom. Det nämns också om uppgiften förutsätter föregående uppgifter. Vissa uppgifter innehåller också deluppgifter. På bilden som är avsedd för läraren finns det också en uppskattning av hur länge uppgiften tar. Observera att hyperlänkarna i presentationen endast fungerar när presentationen har startats (presentation mode). 

En del av uppgifterna, såsom Livslinjen och Meta-cv, lämpar sig som ramuppgifter för längre helheter där andra uppgifter i materialbanken kan integreras, t.ex. i olika skeden av kurser, studenternas portfolior eller andra långfristiga genomföranden. Också detta nämns på den första bilden som är avsedd för läraren. 

Humankapital

Uppgiftens namn (länk till uppgiften på Moodle, förutsätter inloggning)

Beskrivning av uppgiften

Andra kapital som hör ihop med uppgiften

Är uppgiften avsedd för undervisning eller 

handledning

Rekommenderat sätt att genomföra 

uppgiften (individuell uppgift/gruppuppgift)

Skapa CV Studenten bekantar sig först med grunderna i att skriva ett cv. Studenten får respons på sitt cv från gruppens andra studenter. kulturellt undervisning individuell (cv) + grupp (respons från andra studenter)
Digitaaliset ura- ja työnhakutaidot: Someta duuniin -sivusto Webbplats (på Finska) med material till stöd för uppgiften om digitala karriärfärdigheter. kulturellt, identitetskapital undervisning individuell
Färdigheter i digital karriär- och arbetssökning Studenten bekantar sig med den digitala miljöns betydelse för karriärplaneringen och arbetssökandet samt funderar på konkreta åtgärder för att utveckla sina egna digitala karriärfärdigheter. kulturellt, identitetskapital undervisning individuell + grupp
Ansökningsbrev Uppgiften tar upp ansökningsbrevets basstruktur. Studenten får också respons på sitt ansökningsbrev från andra studenter. kulturellt undervisning individuell + grupp
Kompetensdelområden och kompetens från studierna Studenten funderar på sina egna kompetenser och delar upp dem i olika delområden. kulturellt, identitetskapital undervisning individuell + grupp
Työelämäyhteistyön käsikirja opiskelijalle En handbok (på finska) som ger studenten olika synvinklar till att förbereda sig för arbetslivet och till att föra arbetslivet närmare de egna studierna. kulturellt undervisning individuell
Att förbereda sig inför en arbetsintervju Med hjälp av en simulerad arbetsintervju tränar studenten intervjusituationen och får tips på hur man förbereder sig för en arbetsintervju. kulturellt, socialt, identitetskapital, psykologiskt undervisning grupp
 Arbetsansökningsprocessen och uppgiftskort Studenten bildar en helhetssyn på arbetsansökningprocessen och på de teman som hör samman med den. kulturellt undervisning grupp
Socialt kapital

Uppgiftens namn (länk till uppgiften på Moodle, förutsätter inloggning)

Beskrivning av uppgiften

Andra kapital som hör ihop med uppgiften

Är uppgiften avsedd för undervisning eller 

handledning

Rekommenderat sätt att genomföra 

uppgiften (individuell uppgift/gruppuppgift)

Informationsintervju och ett redigerbart Word-dokument för läraren Studenten söker en person som har en intressant anställning eller som arbetar i en intressant organisation och intervjuar personen. alla undervisning individuell + grupp (genomgång av uppgiften)
 Att sysselsätta sig - kunskap om alternativen Uppgifternas (4 st.) mål är att hjälpa studenten att inse var de som har utexaminerats i branschen kan arbeta samt att utvidga studentens syn på sysselsättningsfrågor inom sin bransch. - undervisning individuell + grupp
Olika former av arbete och sysselsättning Med hjälp av dessa uppgifter (3 st.) bekantar studenten sig med fackförbund, arbetsgivarorganisationer och entreprenörskap, och funderar på sin egen ställning i samhället. kulturellt undervisning individuell
Nätverk  Uppgifternas (4 st.) mål är att hjälpa studenten att förstå nätverkens betydelse och att känna igen och utnyttja sina egna nätverk. kulturellt, identitetskapital undervisning individuell
Kulturellt kapital

Uppgiftens namn (länk till uppgiften på Moodle, förutsätter inloggning)

Beskrivning av uppgiften

Andra kapital som hör ihop med uppgiften

Är uppgiften avsedd för undervisning eller 

handledning

Rekommenderat sätt att genomföra 

uppgiften (individuell uppgift/gruppuppgift)

Färdigheter genom praktik Studenten funderar på sina egna kompetenser och på att öka den, särskilt ur praktikens perspektiv. Uppgifter (3 st.) kan utföras antingen före eller efter praktik alla undervisning/handledning individuell
Kompetensradar Med hjälp av en kompetensradar kan studenten se vilka färdigheter och kunskaper de som har tagit examen i branschen har utvecklat under sina studier. human undervisning/handledning individuell
Framtidens arbetslivsfärdigheter och förändringar i arbetslivet Med hjälp av uppgifterna (3 st.) funderar studenten på framtidens arbetslivskompetens och sin egen roll på en föränderlig arbetsmarknad. human, socialt undervisning individuell
Arbetsplatsannonser - att läsa och tolka dem Studenten letar efter arbetsplatsannonser i olika källor och lär sig att tolka dem. socialt undervisning individuell
identitetskapital

Uppgiftens namn (länk till uppgiften på Moodle, förutsätter inloggning)

Beskrivning av uppgiften

Andra kapital som hör ihop med uppgiften

Är uppgiften avsedd för undervisning eller 

handledning

Rekommenderat sätt att genomföra 

uppgiften (individuell uppgift/gruppuppgift)

Livslinje Studenten planerar sin egen väg med tanke på sin utbildning och utveckling till expert.  Alla kapital. Kan integreras med andra uppgifter.  Båda två. Till exempel portfoliearbete eller utarbetande av individuella studieplaner. individuell
Berätta om ditt ämnesområde

Studenten analyserar och observerar hur hens intressen 

inom branschen har utvecklats med tiden.

human undervisning grupp
Förtydliga dina värderingar Med hjälp av uppgifterna (2 st.) identifierar studenten sina viktigaste värderingar och funderar över hur de förverkligas i hens eget liv. alla undervisning/ 

handledning
individuell
Tre profiltexter Studenten analyserar och formulerar sina värderingar, motivationer och styrkor som är relevanta med tanke på arbetssökande. human, psykologiskt undervisning individuell
Meta-CV

Studenten dokumenterar och observerar utvecklingen av sitt tänkande och sin expertis på lång sikt.

alla undervisning individuell
Framgångsanalys

Studenten söker kunskaper och styrkor i andras berättelser och får motsvarande respons på sin egen berättelse.

human undervisning grupp
Koppla kompetensen till erfarenhet (STAR) Studenten observerar och formulerar sina kompetenser och sina styrkor genom att analysera sina erfarenheter. human, psykologiskt undervisning  i första hand i grupp
Lägeskartläggning av karriärplaneringen

Studenten analyserar faktorer som påverkar hens framtidsfrågor och planerar vidare.

alla i första hand handledning individuell
Identifiera dina personliga styrkor Studenten identifierar för sig själv typiska karaktärsstyrkor med hjälp av självvärdering och/eller VIA-testet som mäter karaktärsstyrkor. psykologiskt undervisning/ 

handledning
individuell
Farorna med att jämföra

Studenten analyserar kritiskt exempelberättelsernas 

påverkan på sina karriärfunderingar.

kulturellt, psykologinen undervisning grupp
Från vision till smarta mål

Studenten planerar och analyserar sina egna visioner och mål under olika tidsramar.

kulturellt, human båda individuell
Psykologiskt kapital

Uppgiftens namn (länk till uppgiften på Moodle, förutsätter inloggning)

Beskrivning av uppgiften

Andra kapital som hör ihop med uppgiften

Är uppgiften avsedd för undervisning eller 

handledning

Rekommenderat sätt att genomföra 

uppgiften (individuell uppgift/gruppuppgift)

Mitt långsiktiga mål BHAG Studenten får mod att föreställa sig och att formulera sina långsiktiga mål. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell
Tre framgångsupplevelser (resiliens) Studenten förstärker sin psykiska resiliens genom att studera sina erfarenheter av att lyckas och de styrkor som uppstår genom dessa erfarenheter. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell/ 

grupp
Fungerande metoder (resiliens) Studenten förstärker sin psykiska resiliens genom att identifiera sina handlings- och tankesätt som tidigare har fungerat. identitetskapital, socialt undervisning/ 

handledning
individuell
Förbered dig för utmaningar (resiliens) Studenten identifierar utmaningar som hänger ihop med t.ex. ett nytt projekt och hen funderar på förhållningssätt som kan hjälpa att klara av dem. alla handledning individuell/

grupp
Klarlägg din motivation Studenten identifierar saker som motiverar hen i studierna, i arbetet och i livet i allmänhet. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell
Framtidstankar Studenten formulerar sina framtidsönskemål och processer, händelser och handlingsstrategier som gör det möjligt att förverkliga önskemålen. alla undervisning/ 

handledning
individuell
Identifiera dina tidstjuvar Studenten lär sig att identifiera och att lösa centrala utmaningar som gäller tidsanvändningen. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell
Identifiera din beslutsstil Studenten lär sig att identifiera, analysera och bedöma centrala faktorer som påverkar hens beslutsfattande. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell
Identifiera din karriärplaneringsstil och bakgrundsmaterial Studenten bekantar sig med olika karriärvägar och olika sätt att planera karriären med hjälp av exempelberättelser, och analyserar sitt eget förhållande till dem. identitetskapital undervisning/ 

handledning
individuell
Cirkeln för påverkan Studenten lär sig att identifiera och prioritera saker som hen kan besluta om och påverka samt att rikta sina resurser till dem.

 
alla handledning individuell

Hur väljer jag uppgifter?

Det är möjligt att få stöd när du tänker på vilka uppgifter du ska välja från materialbanken eller när ni som grupp funderar på hur ni kan stöda studenters karriärplanering och expertisutveckling längs studievägen t.ex. i samband med utarbetandet av individuella studieplaner.  

Kunskapsmål 

Varje kapital har sina egna kunskapsmål. Du hittar dem i kapitlet Kapital i ett nötskal. Du kan ha en uppfattning om (eller du kan diskutera med dina studenter) vilka frågor studenter vanligtvis behöver stöd med eller vilka frågor de tänker på i olika skeden av studierna eller i samband med olika kurser. Kunskapsmålen hjälper till att förstå vilka teman som anknyter till funderingarna och stödbehoven och de hjälper också till att välja uppgifter som hör samman med dessa.  

Självvärderingsverktyget Kudin.fi för studenter 

Applikationen Kudin.fi är ett självvärderingsverktyg som stöder studentens karriärplanering under studievägen. Studenten bedömer sina egna karriärfärdigheter genom att svara på 1-3 olika enkäter och får svar och tips för att fortsätta reflektera kring ämnesområdena. 

Den första och mest omfattande av enkäterna, som handlar om karriär- och sysselsättningsfärdigheter, bygger på kapitalmodellen. Du kan till exempel låta studenterna fylla i den som en förhandsuppgift för en kurs eller som en mer omfattande enkät i samband med utarbetandet av undervisningsplanen och samla in anonym respons på vilka teman studenter behöver mest stöd för.  

Applikationen har utvecklats i samarbete mellan Helsingfors universitet, Östra Finlands universitet och Jyväskylä universitet inom ramarna för projektet Työpeda. 

Karriärvägledare 

Det är möjligt att be om stöd för arbetet med materialbanken av karriärvägledarna. Vi hjälper gärna till med att planera enskilda kurser och att utarbeta större helheter. Vi kommer också gärna och diskuterar dessa frågor till exempel i utbildningsprogrammets ledningsgrupp eller vid något annat lämpligt tillfälle. 

 

Handledningskort i Kudin.fi som stöd för handledningen

Applikationen Kudin.fi är speciellt planerad för att stödja handledningen, och den kan användas t.ex. som en del av utarbetandet av individuella studieplaner eller egenlärarhandledningen. 

Du kan be dem som du handleder att fylla i en valfri enkät/valfria enkäter på webbplatsen innan du träffar dem och använda den respons som studenten har fått som grund för samtalet. 

Handledningskorten i Kudin.fi hjälper dig med detta. Varje delområde som studenten får respons på har ett eget kort med mer information om vad delområdet handlar om. På kortet finns också en uppgift som hör samman med delområdet och som du kan ge studenten. 

  • Korten finns på finska, svenska och engelska i PDF-format.  
  • Vid sidan av elektroniska kort rekommenderar vi att också använda en fysisk kortlek eftersom den ofta är mer praktisk i en handledningssituation. 
  • Kortlekarna är kostnadsfria och du kan beställa dem till dig själv och dina kolleger på careerguidance@helsinki.fi. I meddelandet ska du nämna hur många kortlekar du vill ha, på vilka språk de ska vara och till vilken adress du vill att de levereras. Du kan gärna beställa flera kortlekar, det finns tillräckligt med dem för alla.