Checklista för att planera undervisningen.
- Sätt dig in i kursens undervisningsplan och undervisningsprogram samt i hur kursen genomförts tidigare.
- Kontrollera vilka uppgifter som publicerats för studenterna på kurssidan, komplettera och skapa Moodle-område vid behov.
- Klargör för dig själv de kunskapsmål som studenterna ska uppnå på kursen.
- Välj och skapa vid behov innehåll och material som stöder uppnåendet av kunskapsmålen.
- Planera inlärningsuppgifterna så att de stöder uppnåendet av kunskapsmålen.
- Tydliggör kursens struktur och schemalägg kursen inklusive uppgifterna.
- Planera hur du kommer att vara närvarande medan kursen pågår.
- Planera hur du samlar in kursrespons av studenterna.
- Kontrollräkna att kursens arbetsmängd dimensionerats rätt.
- Kontrollera att kursen planerats så att undervisningen är konstruktivt samordnad och stöder djuporienterat lärande.
Lägg märke till att planeringen inte alltid framskrider i den här ordningen utan de olika faserna som ingår i den överlappar ofta varandra.
1. Sätt dig in i kursens undervisningsplan och undervisningsprogram samt i hur kursen genomförts tidigare
Gör i början av planeringen en översikt över hela kursen i dess olika faser ända fram till bedömningslösningarna.
I undervisningeplanen anges bland annat kursens  kunskapsmål, om kursen är obligatorisk, omfattning, prestationssätt, litteratur, tidigare kunskaper, bedömningsmetoder och bedömningsskala. Följ i din undervisning det som definierats i undervisningsplanen och i det årliga undervisningsprogrammet. Kontrollera dessa uppgifter samt kursens tidpunkt och var kursen hålls på kurssidan. Du hittar sidan för din kurs på sidan Lärare på Flamma (kräver inloggning). 
Sätt dig in i eventuell kursrespons från tidigare kurser samt i tidigare lärares erfarenheter och utnyttja dessa i din planering. Ta vid behov kontakt med kursens tidigare lärare. 
Ta också del av utbildningsprogrammets andra studieavsnitt, särskilt i dem som studenterna vanligtvis genomför före och efter den kurs som du undervisar. Se undervisningsplanerna:
Läs mer:
2. Kontrollera vilka uppgifter som publicerats för studenterna på kurssidan, komplettera och skapa Moodle-område vid behov
Uppgifterna från undervisningsplanen och undervisningsprogrammen med schema importeras automatiskt till kurssidan från studieförvaltningssystemet Sisu. Komplettera kurssidan med uppgifter som studenten behöver för att bestämma sig för om hen vill delta i kursen eller inte. 
På kurssidan kan du skapa ett område på den digitala lärplattformen Moodle där du konkret kan börja bygga upp kursens digitala lärmiljö. Om studenterna inte ska lämna in inlärningsuppgifter och om kursen inte innehåller interaktion på nätet är det möjligt att du inte behöver Moodle utan klarar dig med kurssidan. Det lönar sig att dela ut kursens uppgifter och anvisningar till studenterna på kursens Moodle-område eftersom du då hittar kursens uppgifter med bedömning, meddelanden, anvisningar och så vidare på samma ställe. Det är också lättare för studenten när allt är samlat på ett ställe.
När du undervisar vid Öppna universitetet, kom överens om frågor som gäller Moodle och kurssidan med Öppna universitetets studierådgivning
Du hittar din kurssida på Flammas sida Lärare (kräver inloggning).
Läs mer:
3. Klargör för dig själv de kunskapsmål som studenterna ska uppnå på kursen
Klargör vid behov de kunskapsmål som definierats i undervisningsplanen: vilka är de mest centrala kunskaperna och färdigheterna som studenterna ska behärska efter kursen och som de behöver för att komma vidare i sina studier. 
4. Välj och skapa vid behov innehåll och material som stöder uppnåendet av kunskapsmålen
Ta del av studieavsnittets litteratur och material som angetts i undervisningsplanen. Observera också behov gällande val av material för specificerade målgrupper som definierats i undervisningsplanen och eventuellt preciserats i undervisningsprogrammet. Försäkra dig om att studenten har tillgång till innehåll och material på webben eller på biblioteket genom att söka bland annat i Helkas samlingar.  Var i god tid i kontakt med biblioteket om de litteraturanskaffningar som eventuellt ska göras, se  Stöd för undervisningen Anskaffning av kursmaterial (Helsingfors universitets bibliotek, på finska).
Du kan utnyttja CC-licenserade studiematerial som andra producerat i din undervisning. Du hittar dem till exempel i Helsingfors universitets öppna publiceringsarkiv Helda eller i nationella Biblioteket för öppna lärarresurser AOE. Mer information: Öppet lärande (Helsingfors universitets bibliotek).
Sök vid behov tilläggsmaterial eller producera det själv, bland annat (webb)föreläsningar och undervisningsvideor. Beakta upphovsrätten och tillgängligheten.
Om kursen omfattar (webb)föreläsningar, gör upp en preliminär plan för dem och planera deras ordningsföljd. Ta vara på möjligheterna för interaktion i kontaktundervisningen. Du kan också använda nätkommunikationssystemet Zoom i kontaktundervisningen för att göra kursen mer flexibel.
När du planerar ett enskilt tillfälle av kontaktundervisning, lägg upp den så att du varvar föreläsning med aktivering av studenterna – det kan bli svårt för studenterna att koncentrera sig på undervisningen redan efter omkring 20 minuter.
Om föreläsningen inte är interaktiv kan undervisningen göras mer flexibel till exempel genom att spela in föreläsningen och låta studenterna se inspelningen före kontaktundervisningen. Det här är ett så kallat omvänt klassrum (eng. flipped classroom) Läs mer i Lärarens Zoom-guide (på finska): Omvänd distansundervisning.
5. Planera inlärningsuppgifterna så att de stöder uppnåendet av kunskapsmålen
Genom uppgifter som bedöms kan studenten visa om hen uppnått kunskapsmålen. Läraren ska kunna bedöma studentens prestation genom uppgifterna. Det ska vara tydligt för studenten vad som bedöms och hur helhetsvitsordet formas.
Förhandsuppgifterna inför kontaktundervisningen introducerar studenterna i ämnet. Under kontaktundervisningen kan läraren och studenterna koncentrera sig på interaktion och diskussion och dryfta svårare frågor tillsammans. Uppgiften kan till exempel vara att läsa en artikel, se en video, göra ett test eller dryfta frågor om temat (s.k. omvänt klassrum).
Planera in små uppgifter i början av kursen. Med hjälp av dem frammanar du studenternas tidigare erfarenheter, observationer och uppfattningar om temat. På så sätt får både läraren och studenterna veta utgångsnivån och kan orientera sig i ämnet. Uppgifterna hjälper samtidigt studenterna lära känna varandra. Ge studenterna tid till att lära känna varandra eftersom det skapar grunden för lyckad interaktion och en bra atmosfär under kursen. I början av kursen lönar det sig att planera in små diskussionsuppgifter med låg tröskel där studenterna ännu inte behöver känna innehåll och således inte vara nervösa för om de kan eller inte. Öka interaktionen stegvis medan kursen framskrider. 
Deluppgifterna kan stödja slutuppgiften eller sluttentamen. Det är inte nödvändigt för läraren att bedöma alla uppgifter utan de styr studenternas inlärning.
Uppgifter kan göras i samband med kontaktundervisning antingen på webbföreläsningar eller i klassrummet. Studenterna kan också göra dem på egen tid enligt tilldelat schema.
Uppgifterna kan vara individuella arbeten eller grupparbeten. När du ger studenterna till uppgift att göra grupparbeten, försäkra dig om att det finns motiveringar för dem i kursens kunskapsmål. Dela in studenterna i grupper – låt inte studenterna själva göra det.
Utnyttja digitala verktyg när du gör uppgifterna. Med hjälp av omröstningar eller enkäter kan ni samtidigt öva anonym interaktion i kontaktundervisningen. Tankar från hela gruppen, olika smågrupper och studenter som deltar i diskussionen från olika ställen kan samlas ihop till exempel på Moodles diskussionsforum eller anonymt på en digital ”whiteboard” i Zoom, Flinga eller Presemo. Slutuppgiften kan till exempel vara en hemtentamen på Moodle. Läs mer: Hurdan är en bra uppgift i samband med nätdiskussion? (Lärarens Moodle-guide, på finska)
Beakta att det eventuellt finns behov för individuella arrangemang.
Exempel på inlärningsuppgifter:
- en inlärningsdagbok som grundar sig till exempel på föreläsningarna, det material som studerats och diskussionerna i smågrupper
- en inlärningsrapport (sammanfattning av det viktigaste i inlärningsdagboken)
- en muntlig presentation ensam eller i grupp. Det här kan också vara en video (Moodle kan ladda upp filer som är under 50 MB). Under två minuters video- eller ljudinspelningar kan göras i Moodle. För längre presentationer används till exempel med PowerPoint eller Zoom. Därefter laddas videon upp i UniTube eller i till exempel YouTube eller OneDrive och länken delas på Moodle/på kurssidan.
 
- bloggar
- en materialbaserad uppgift som ska utföras individuellt eller i grupp
- en slutessä, rapport eller ett annat skriftligt arbete
- kurs- eller räkneuppgift
- demonstrationer
- pedagogiska spel
- tentamen i klassrummet, Examinarium eller hemtentamen/materialtentamen på distans i Moodle
- En muntlig tentamen kan genomföras i klass eller på distans i Zoom.
 
- kamratbedömning av/respons på en uppgift som en annan student gjort och som grundar sig på bedömningsgrunder som läraren gett eller självvärdering av en uppgift.
- Instruera studenterna i hur de kan ge konstruktiv respons.
- Om uppgiften genomförs i Moodle kan du utnyttja funktionerna Forum eller Workshop.
Läs mer:
6. Tydliggör kursens struktur och schemalägg kursen inklusive uppgifterna 
Planera hur din undervisning alternerar med studenternas eget arbete under kursen. 
Bedöm och besluta om vilken del av kursen som det är ändamålsenligt att genomföra som närundervisning och vilken del som distansundervisning och när det är på sin plats med en webbuppgift. Ta i beaktande vad som beslutats om genomförandet i undervisningsplanen och undervisningsprogrammet. 
Försäkra dig om att kursförloppet är tydligt så att studenterna vet hur kursen framskrider och hur den bedöms. Publicera schemat för de obligatoriska uppgifterna på kurssidan så att de studenter som anmäler sig kan reservera tillräckligt med tid i sin kalender för dem. 
Om studenterna ska lämna in uppgifter eller om det finns behov av interaktion mellan kontaktundervisningstillfällena, bygg då upp ett tydligt  Moodle-område för kursen.
7. Planera din närvaro medan kursen pågår
Informera studenterna om de tider då du är anträffbar, till exempel i samband med föreläsningarna, din mottagningstid och/eller när du läser diskussionsforum på Moodle eller svarar på meddelanden.  När du lägger till tiderna på rollsidan Lärare på Flamma så syns de på Flamma i din personprofil. Se närmare i Lägg till mottagnings- och telefontider (på finska) i Sisällöntuottajan opas (handboken för innehållsproducenter, kräver inloggning)
Försäkra dig om att det är lätt för studenterna att fråga om det är något  som är oklart. Du kan till exempel utnyttja digitala kommunikationskanaler, såsom diskussionsforumet på Moodle, för frågor och diskussion mellan studenterna.
8. Planera hur du samlar in kursrespons av studenterna
Följ med hur studenterna upplever din kurs under kursens gång. Om det finns ett Moodle-område på kursen kan du utnyttja verktyget Aktivera uppföljning av prestationerna. Du kan samla in kursrespons också under kursen, inte enbart i slutet av den. På så sätt kan du vid behov gå djupare in på frågor som är svåra för studenterna redan under kursen. 
Du kan be om anonym respons redan under kursen genom digitala verktyg såsom Presemo, Flinga och Moodles aktivitet Enkät, e-blankett eller genom omröstning i Zoom.  Du kan föra responssamtal också ansikte mot ansikte, i chatten eller genom gruppdiskussioner. Se Andra verktyg för undervisningen.
Respons samlas in från alla kurser genom kursresponssystemet Norppa. Responsblanketten kan öppnas för studenterna från och med en vecka innan kursen slutar, men läraren kan ändra datumet för när blanketten öppnas och stängs. På Norppa finns gemensamma frågor på universitetsnivå, men du kan också tillägga egna frågor i blanketten. Se Anvisning för läraren om kursresponssystemet Norppa (på finska).
Utnyttja respons som samlats in när du planerar din nästa kurs och när undervisningsplanen för nästa period skrivs.
Läs mer:
9. Räkna att kursens arbetsmängd dimensionerats rätt
Uppskatta kursens arbetsmängd från studentens perspektiv, se Dimensionering av studerandes arbetsmängd och studiepoäng.
Försäkra dig också om att kursens arbetsmängd motsvarar din arbetsplan. Du kan till exempel konkretisera arbetsmängden genom att räkna ut hur många sidor text som kräver bedömning som du kommer att läsa under kursen (till exempel antalet studenter x antalet essäer x sidantalet per essä).
10. Kontrollera att du planerat kursen så att undervisningen är konstruktivt samordnad och stöder djuporienterat lärande. 
Kontrollera att undervisningens mål, genomförandet av undervisningen (innehåll, material, sättet att genomföra undervisningen och undervisningsmetoder) samt bedömningen av lärandet är i linje med varandra. Genomförandet av undervisningen – innehåll, material, förverkligande och undervisningsmetoder samt bedömningen av lärandet – ska stödja uppnåendet av kursen mål.